دانشنامه پزشكي //

دوبيني چيست؟

اختلال عصب ماهیچه های دور چشم باعث دوبینی می شود و اغلب در بیماران دیابتی بروز می کند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دو بینی یکی از دردسرهای مردم است که موجب بروز مشکل در امور روزمره می‌شود؛ به طوری که گاهی فرد حتی نمی‌تواند راه برود. اما این بیماری اغلب خود به خود برطرف می شود.  هماهنگی بین بینایی دو چشم با مغز از دوران نوزادی شکل می‌گیرد.
 دید سه بعدی انسان، به خاطر تصویر منتقل شده از دو چشم به مغز است فرمان مغز و دید خوب دو چشم، موجب هماهنگی تمرکز دو چشم روی یک نقطه می‌شود. اما هرگاه عصب ماهیچه‌های دور چشم دچار اختلال یا بیماری شود، بیماری دوبینی بروز پیدا می‌کند.
 اکثر افرادی که دچار دوبینی هستند، بیشتر شبح یا سایه‌های اضافی می‌بینید تا دو تصویر مجزا. این اغلب علامتی برای شروع آب مروارید است. مغز هنگامی می تواند دو تصویر مستقل ایجاد شده از یک جسم در دو شبکیه چشم را با هم ترکیب و یک تصویر واحد تولید کند که این دو تصویر در نقاط مشابهی روی دو شبکیه تشکیل شوند. در غیر این صورت مغز به ناچار تصویر آن جسم را در هر چشم به طور مجزا دریافت کرده و در نتیجه شخص، شیء را از نظر فضایی در دو وضعیت مختلف یعنی دو تا می بیند.


علل دوبینی

اختلال دوبینی اغلب در بیماران دیابتی و پس از ضربه به استخوان های حدقه چشم رخ می دهد. ضمن این که بروز این عارضه در سنین بالاتر به دلیل ابتلا به دیابت، فشار خون و بیماری های ویروسی است. و اگر دوبینی شما همراه با سرگیجه است، احتمال می‌رود سکته‌ای اعصاب کنترل‌کننده چشم را گرفتار کرده باشد .

درمان دوبینی

اگر دچار دوبینی شدید، بدون توجه به دلیل آن، نزد پزشک بروید. دوبینی زنگ اخطار بدن در برخی موارد خطر است.
 درمان دو بینی با اصلاح عیب که باعث دوبینی شده است، صورت می گیرد. اگر علت عصبی است باید ضایعه عصبی تعیین و درمان شود و اگر عضلانی است باید انحراف چشم از مسیر طبیعی درمان شود و اگر جسم خارجی وارد چشم شده است، باید آن را خارج کنیم./عط


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار