يك متخصص مغز واعصاب گفت:MS بيماری مزمن (درازمدت)و التهابی که نواحی متعدد (مولتيپل )از سيستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع )راگرفتار کرده که باعث سخت شدن (اسکلروز)بافت عصبی در ناحيه مبتلا شده و در نتيجه باعث اختلال در ارسال و دريافت پيامهای عصبی مي شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛دکتر فرهاد گلی پور  استاديار دانشگاه علوم پزشکی زنجان و موسس و عضو هيات امنای جمعيت MS زنجان
افزود:اين بيماری در حال حاضر حدود 5/2ميليون نفر را در جهان مبتلا كرده وبنا بر شرايط جغرافيايی نيز شيوع بيماری متفاوت است،چنانچه در مناطق سردسير و معتدل بيشتر ازنواحی گرمسيری و استوايی شيوع دارد.کشور ما نيز از اين شيوع بالا مستثنی نيست وحدود 30-40 هزار نفر در ايران مبتلا هستند که با گذشت زمان اين آمار رو به فزونی است. سن شايع بيماران حدود 40-20 سالگی  و در خانمها 3-2 برابرشايعتر از آقايان است و در سفيد پوستان شايعتر از سياه پوستان ديده می شود.
متخصص مغز اعصاب ادامه داد: شيوع اين بيماری در مناطق استوايی نادر بوده و هر چه از خط استوا دور شده به شيوع آن افزوده می شود(تا عرض جغرافيايي65 درجه ).شيوع بيماری در بعضی از کشورها نظير امريکا زياد و در هند متوسط ودر ژاپن و چين کم است.علت اين پديده احتمالا در ارتباط با استعداد نژادی است.افرادی که قبل از15 سالگی از مناطق با شيوع بالا به مناطق با شيوع کم مهاجرت می کنند،شانس بيماری در آنها کم می شود ،در حالی که اگر بعد از 15 سالگی اين مهاجرت اتفاق بيفتد،شانس بروز بيماری مانندکشور مبدا است.
استادیار دانشگاه گفت: علت مشخصی برای MS شناخته نشده است، اما تئوری های مختلفی وجود دارد . عقيده بر اين است که MS يک بيماری خود ايمنی ( Autoimmune ) است که در آن سيستم ايمنی بدن به علل ناشناخته به بافتهای خودی (ميلين و سلولهای ميلين ساز) حمله می کند .
وي عوامل دخيل در ايجاد بيماری را به چند دسته ازجمله زمينه ارثي، عوامل محيطي و سيستم ايمنی تقسيم كرد.
گلی پور اظهارداشت: به نظر می رسد که عوامل ژنتيکی در ميزان استعداد ابتلاء به بيماری نقش دارد . اين بيماری به خودی خود ارثی نيست، بلکه استعداد ابتلاء به بيماری، جنبه ژنتيکی دارد و اگر فرد مستعد از نظرژنتيکی، با عوامل محيطی خاص که تاکنون ناشناخته باقی مانده است مواجه شود، بيماری MS بروز می کند. هر چند که فرضياتی در مورد نقش ويروسها به عنوان عامل بروز MS مطرح است، اما تاکنون ويروس خاصی به عنوان علت بيماری معرفی نشده است. امروزه معتقدند که احتمالاًمجموعه ای از عوامل در بروز بيماری MS نقش دارند .
اين متخصص مغز واعصاب در بیان علائم بیماری، منطقه تخريب ميلين در مغز و نخاع را موثر دانست وتصريح كرد: علاوه بر اين، علائم بيماری دربيماران مختلف متفاوت بوده و پيش بينی نوع علائم در يک بيمار بسيار مشکل است، چرا که عملکرد بسياری از قسمتهای بدن ممکن است تحت تاثير قرار گيرد . علائم و نشانه های عصبی مختلفی که به علت درگيری نقاط مختلف سيستم عصبی مرکزی ايجاد شده،بروز می کند و غالبا با دوره های بهبودی و عود، در زمان های مختلف همراه می باشند (انتشار در مکان و زمان). ممکن است از اولين شروع علامت تا تشخيص قطعی، سالها طول بکشد و گاهی با برخی از بيماری های ديگر و حتی بيماری های عصبی و روانی، اشتباه شود. سير بيماری نيز بسيار متغيرو غير قابل پيش بينی بوده و از موارد بدون علامت تا انواع سريعا پيش رونده ديده می شود بر اين اساس چند نوع از بيماری را ميتوان مشخص كرد.
دکتر گلی پور گفت :در شايع ترين نوع بيماری،غالبا علايم در حملات اوليه بطور نسبتا کامل بهبود می يابند، ولی در حملات بعدی،بهبودی اکثرا ناکامل است. بنابراين در صورت عدم درمان، به رغم ماهيت بهبود يابنده عود کننده ی بيماری، سيری تدريجا پيشرونده داشته و در دوره های بهبودی به مرور کمترو ناقص تر می شود. بتدريج تعداد حملات بيماری بيشتر شده و علايم حاصله از انهاشديدتر شده و در مراحل نهايی سبب زمين گير شدن بيمار می شود.
متخصص دانشگاه علوم پزشکی زنجان بطور کلی علايم بيماری MS رادر سه گروه علايم اوليه :علايمی هستند که مستقيما بر اثر از بين رفتن ميلين در اعصاب خاصی ايجادمی شوند مثل تاری ديد و..، علائم ثانويه :عوارضی هستند که بر اثر علايم اوليه ايجاد می شوند مانند مشکل اوليه فلج يک اندام که می تواند منجر به بروز مشکل ثانويه لاغر شدن عضلات به علت عدم فعاليت شود وعوارض روحی ، روانی و اجتماعی هستند که براثر علائم و مشکلات اوليه و ثانويه ايجاد می شوند مثل بيماری که قادر به راه رفتن نباشد ، ممکن است شغلش را ازدست بدهد و در نتيجه دچار افسردگی شود. طبقه بندی كرد . 
وي خاطرنشان كرد: مشکلات چشمی (تاری ديد ،دوبينی و ...) : تاری ديد که در اثر التهاب عصب بينايی ايجاد می شود يکی از علائم شايع در شروع بيماری است(25 %) و به صورت يک چشمی همراه با درد در هنگام حرکت چشم و اختلال ديد رنگی می تواند بروز كند همچنين علام حسی بصورت بی حسی و گزگز شدن قسمتی از بدن که يکی ديگر از علائم شايع در شروعب يماری MS می باشد .  علائم حرکتی : بصورت ضعف يا فلج قسمتی از بدن،خستگی يا ضعف غير معمول، سرگيجه و عدم تعادل ولرزش بدن و هماهنگی ضعيف در انجام حرکات ظريف ،سفت شدن يا گرفتگی عضلات و درد آنها، مشکلات ادراری و مدفوعی،مشکلات جنسی ،مشکلات گفتاری ،تغييرات خلقی ،به خصوص فسردگی  واختلالات حافظه و تمرکز ،برخی از علائم بيماران MS است./ص

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار