به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران منصور كبگانيان عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در همايش
توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني در دانشگاه اميركبير، با اشاره به اينكه كارهاي مربوط به توليد ملي و اين
همايشها بايد به قانون تبديل شود اظهار داشت: استراتژيهاي دولتي اين طور است كه
يك دولت چهار سال يا 8 سال ميايد و ميرود در حالي كه يك دانشجو عمرش را در اين
باره ميگذارد اما در صنعت مي گويند كه ما تا اين را نبينيم خط توليد را نميتوانيم
عوض كنيم زيرا بايد براي 20 سال آينده اطمينان داشته باشيم كه سياستها عوض نميشود.
وي با بيان اينكه خوشبختانه سند چشمانداز
ملي كشور كه از طرف مقام معظم رهبري توجه شد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي با
همفكري روي آن كار شد افزود: البته اين سند بدون نقص نيست اما در سي و چند صفحه آن
با توجه به اينكه مقامات نظام از جمله رهبري، سران قوا، شوراي عالي انقلاب فرهنگي
بر آن تاكيد داشتند جاي پاي محكمي را در آنجا ايجاد كرده؛ مثلا درباره پيشنهاد ثبت
اختراعات با اينكه رئيس قوه قضاييه نسبت به آن اعتراض كرد اما پس از يك ساعت بحث
خود ايشان هم امضا كردند و قانون تصويب شد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح كرد:
به تبع بررسي دقيق رهبري و شوراي انقلاب فرهنگي در اين رابطه سند چشم انداز ملي
بسيار محكم است البته ممكن است گفته شود كه خيلي كلي است اما با توجه به تربيت
دانشجويان دكترا و به ترتيب اولويت بند بند اين سند با نظام خاصي به پيش ميرويم
اما خلاء بين اين سند دست بالا و قوانين جزئي نيز خيلي مهم است و البته سخت است
مسئول دولتي كه در دست او دلار و ارز است و با اقتصاد نفتي جلو ميرود بخواهد براي
آموزش و علم و جامعه علمي هزينه كند اما نقشه جامع علمي هم بايد اجرا شود و اين
فقط مقاله و كتاب نيست و ارتباط دانشگاه،بخش
اجرايي كشور و صنعت را ميطلبد لذا بايد حوزه علم و فناوري را در رابطه با عرضه آن
به بهترين شكل انجام داد و متقاضي بهترين وضعيت باشد.
كبگانيان افزود: ما علم و فناوري را توليد
مي كنيم اما مشتري آنرا نداريم بايد ببينيم اگر كشوري مشتري محصولات ماست آن مسئول
معطل نشود.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: مقام
معظم رهبري گفتند كه برنامه پنجساله كشور در مجلس را ذيل سند علمي تدوين كنيد و
تمام بندبند اين نقشه علمي بايد به قانون تبديل شود و نه فقط قانون بلكه اين ساز و
كار در اجرايي كردن نقشه نيز بايد باشد و اين مربوط به تمام قواي كشور است كه به
هر سه قوه تصريح شده و همه اعلام آمادگي در اجراي اين كار كردهاند.
وي اظهار داشت: معمولا ما فرهنگيها
دستورالعمل نوشتن و بودجهنوشتن را بلد نيستيم اما انشاءالله اين دفعه قرار است
دستاوردهاي جدي از مباحث اين همايشها داشته باشيم. توليد و مصرف محصولات فناورانه
بحث اصلي ماست و علاقه خاصي داريم كه محصولات فناورانه داخلي بدون مشتري نماند ولو
اگر در بخشي از وزارت نيرو مثلا براي خريد توربينها از خارج اگر 95 درصد هم بخرند
باز هم اگر 5 درصد از شركتهاي دانشبنيان داخلي خريده شود اين خوب است و البته
طبيعتا يك شركت جديد ايراني كه تازه تاسيس شده سالها فرصت ميخواهد با شركتهاي
ژاپني، كرهاي و چيني رقابت كند؛ همين الان يك توليد كننده ايراني يك ميخ را هم
نمي صرفد كه توليد كند زيرا نصف قيمت آن ميخهاي چيني در بازار است لذا اقتصادي دانشپايه در بعضي جاها نداريم و متاسفانه اقتصادي نفتي
اين وضعيت را بوجود آورده است.
كبگانيان با بيان سه دسته اقدام براي
توليد و مصرف محصولات فناورانه كه براساس سند تصويب شده علمي در 12 سال آينده تا
سال 1404 بايد انجام شود گفت: اول مربوط به سمت عرضه كنندگان محصولات علم و فناوري
يعني دانشگاه، پژوهشگاه و شركتهاي دانش بنيان است زيرا بسياري از آثار مخترعين
تبديل به تجاري سازي و ثروت نميشود. دوم مربوط به متقاضيان علم و فناوري كه
خواستار محصولات با كيفيت بالاتري هستند و سوم اعضاي هيات علمي دانشگاهها و
موسسات دانش بنيان به عنوان عرضه كنندگان اصلي توليد و فناوري كه بايد به توليد
ملي وصل شوند و آنرا تبديل به توليد انبوه كنند كه در اين صورت بسيار خوشحال تر
خواهند شد تا اينكه به آنها سكه جايزه بدهند!
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: ما
براي ايجاد پژوهش هاي راهبردي در نقشه جامع علمي اقداماتي را انجام داده ايم و
مانند اقدام ملي شماره 15 و راهبرد كلان 3 در اين نقشه كه ارتباط اقتصاد و علم را
مطرح كرده است و اقدام ملي شماره 7 تسهيل فعاليتهاي دانشبنيان است كه چگونه يك
شركت دانش بنيان براي فعاليت سريع مجوز ميگيرد و بطور كلي بايد اين كارها نهايي
شود تا طبق وظايف مشخص شده نقشه جامع علمي پيش رود.
وي اظهار داشت: افزايش استقلال ملي
دانشگاه ها و موسسات پژوهشي كه به راحتي بتوانند توليد علم و فناوري كنند و همچنين
باز تعريف سطح افراد هيات علمي كه صرفا بحث مقالات شخصي نباشد و پژوههش هاي علمي
در سطح ملي داشته باشند از جمله اقدامات لازم است و همچنين درباره بازارسازي براي
محصولات علمي و فناوري، اقدامات ملي 6 از راهبرد كلان شماره 3 و اقدام ملي شماره
10 كمك به بازاريابي و صادرات و خدمات پس از فروش را تاكيد كرده است لذا شناخت
بازار براي دانشگاه ها مهم است زيرا همواره بچههاي درسخوان مسائل بازار و پول و
اينها را نميدانند در حالي كه موقعي كه ما محصل بوديم مهندسي مكانيك را عملا در
قطعات بازار آن به صورت اجباري ميخوانديم؛ در حالي كه همين درس الان اختياري شده
است.
كبگانيان با اشاره به اينكه براي زيرساختهاي
كار توليد ملي خلاء قوانين داريم گفت: اصلاح قوانين و مقررات مربوط به محصولات علم
و فناوري مهم است و تمام قوانين مربوط به مالياتها و توليد محصولات مشترييابي،بازاريابي،
ثبت اختراعات و ... نياز به اصلاحات دارد. ما بعد از يك سال مباحث سنگيني كه در
شوراي عالي انقلاب فرهنگي در موقع ثبت اختراعات انجام داديم يك تبصره زير آن
آورديم و قول داديم كه اين قانون با قوانين ديگر اختلاط نكند و وزرا و سران قوا را
آماده انجام اين نقشه علمي ميبينيم اگرچه نميگوييم كه همه آنها آموزش اين كار را
ديدهاند.
وي تاكيد كرد: مطالبه نقشه جامع علمي براي
كل كشور است و هزاران نفر دانشجو و اساتيد در اين رابطه زحمت ميكشند و اين چون
مصوب رسمي است هيچ وزيري نميتواند تغييري در اين سند و سياست بدهد اما اجرايي
كردن آن هزاران سياست را ميطلبد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به اينكه كارهاي مربوط به توليد ملي و اين همايشها بايد به قانون تبديل شود اظهار داشت: استراتژيهاي دولتي اين طور است كه يك دولت چهار سال يا 8 سال ميايد و ميرود در حالي كه يك دانشجو عمرش را در اين باره ميگذارد اما در صنعت مي گويند كه ما تا اين را نبينيم خط توليد را نميتوانيم عوض كنيم زيرا بايد براي 20 سال آينده اطمينان داشته باشيم كه سياستها عوض نميشود.
وي با بيان اينكه خوشبختانه سند چشمانداز ملي كشور كه از طرف مقام معظم رهبري توجه شد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي با همفكري روي آن كار شد افزود: البته اين سند بدون نقص نيست اما در سي و چند صفحه آن با توجه به اينكه مقامات نظام از جمله رهبري، سران قوا، شوراي عالي انقلاب فرهنگي بر آن تاكيد داشتند جاي پاي محكمي را در آنجا ايجاد كرده؛ مثلا درباره پيشنهاد ثبت اختراعات با اينكه رئيس قوه قضاييه نسبت به آن اعتراض كرد اما پس از يك ساعت بحث خود ايشان هم امضا كردند و قانون تصويب شد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح كرد: به تبع بررسي دقيق رهبري و شوراي انقلاب فرهنگي در اين رابطه سند چشم انداز ملي بسيار محكم است البته ممكن است گفته شود كه خيلي كلي است اما با توجه به تربيت دانشجويان دكترا و به ترتيب اولويت بند بند اين سند با نظام خاصي به پيش ميرويم اما خلاء بين اين سند دست بالا و قوانين جزئي نيز خيلي مهم است و البته سخت است مسئول دولتي كه در دست او دلار و ارز است و با اقتصاد نفتي جلو ميرود بخواهد براي آموزش و علم و جامعه علمي هزينه كند اما نقشه جامع علمي هم بايد اجرا شود و اين فقط مقاله و كتاب نيست و ارتباط دانشگاه،بخش اجرايي كشور و صنعت را ميطلبد لذا بايد حوزه علم و فناوري را در رابطه با عرضه آن به بهترين شكل انجام داد و متقاضي بهترين وضعيت باشد.
كبكانيان افزود: ما علم و فناوري را توليد مي كنيم اما مشتري آنرا نداريم بايد ببينيم اگر كشوري مشتري محصولات ماست آن مسئول معطل نشود.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: مقام معظم رهبري گفتند كه برنامه پنجساله كشور در مجلس را ذيل سند علمي تدوين كنيد و تمام بندبند اين نقشه علمي بايد به قانون تبديل شود و نه فقط قانون بلكه اين ساز و كار در اجرايي كردن نقشه نيز بايد باشد و اين مربوط به تمام قواي كشور است كه به هر سه قوه تصريح شده و همه اعلام آمادگي در اجراي اين كار كردهاند.
وي اظهار داشت: معمولا ما فرهنگيها دستورالعمل نوشتن و بودجهنوشتن را بلد نيستيم اما انشاءالله اين دفعه قرار است دستاوردهاي جدي از مباحث اين همايشها داشته باشيم. توليد و مصرف محصولات فناورانه بحث اصلي ماست و علاقه خاصي داريم كه محصولات فناورانه داخلي بدون مشتري نماند ولو اگر در بخشي از وزارت نيرو مثلا براي خريد توربينها از خارج اگر 95 درصد هم بخرند باز هم اگر 5 درصد از شركتهاي دانشبنيان داخلي خريده شود اين خوب است و البته طبيعتا يك شركت جديد ايراني كه تازه تاسيس شده سالها فرصت ميخواهد با شركتهاي ژاپني، كرهاي و چيني رقابت كند؛ همين الان يك توليد كننده ايراني يك ميخ را هم نمي صرفد كه توليد كند زيرا نصف قيمت آن ميخهاي چيني در بازار است لذا اقتصادي دانشپايه در بعضي جاها نداريم و متاسفانه اقتصادي نفتي اين وضعيت را بوجود آورده است.
كبگانيان با بيان سه دسته اقدام براي توليد و مصرف محصولات فناورانه كه براساس سند تصويب شده علمي در 12 سال آينده تا سال 1404 بايد انجام شود گفت: اول مربوط به سمت عرضه كنندگان محصولات علم و فناوري يعني دانشگاه، پژوهشگاه و شركتهاي دانش بنيان است زيرا بسياري از آثار مخترعين تبديل به تجاري سازي و ثروت نميشود. دوم مربوط به متقاضيان علم و فناوري كه خواستار محصولات با كيفيت بالاتري هستند و سوم اعضاي هيات علمي دانشگاهها و موسسات دانش بنيان به عنوان عرضه كنندگان اصلي توليد و فناوري كه بايد به توليد ملي وصل شوند و آنرا تبديل به توليد انبوه كنند كه در اين صورت بسيار خوشحال تر خواهند شد تا اينكه به آنها سكه جايزه بدهند!
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: ما براي ايجاد پژوهش هاي راهبردي در نقشه جامع علمي اقداماتي را انجام داده ايم و مانند اقدام ملي شماره 15 و راهبرد كلان 3 در اين نقشه كه ارتباط اقتصاد و علم را مطرح كرده است و اقدام ملي شماره 7 تسهيل فعاليتهاي دانشبنيان است كه چگونه يك شركت دانش بنيان براي فعاليت سريع مجوز ميگيرد و بطور كلي بايد اين كارها نهايي شود تا طبق وظايف مشخص شده نقشه جامع علمي پيش رود.
وي اظهار داشت: افزايش استقلال ملي دانشگاه ها و موسسات پژوهشي كه به راحتي بتوانند توليد علم و فناوري كنند و همچنين باز تعريف سطح افراد هيات علمي كه صرفا بحث مقالات شخصي نباشد و پژوههش هاي علمي در سطح ملي داشته باشند از جمله اقدامات لازم است و همچنين درباره بازارسازي براي محصولات علمي و فناوري، اقدامات ملي 6 از راهبرد كلان شماره 3 و اقدام ملي شماره 10 كمك به بازاريابي و صادرات و خدمات پس از فروش را تاكيد كرده است لذا شناخت بازار براي دانشگاه ها مهم است زيرا همواره بچههاي درسخوان مسائل بازار و پول و اينها را نميدانند در حالي كه موقعي كه ما محصل بوديم مهندسي مكانيك را عملا در قطعات بازار آن به صورت اجباري ميخوانديم؛ در حالي كه همين درس الان اختياري شده است.
كبگانيان با اشاره به اينكه براي زيرساختهاي كار توليد ملي خلاء قوانين داريم گفت: اصلاح قوانين و مقررات مربوط به محصولات علم و فناوري مهم است و تمام قوانين مربوط به مالياتها و توليد محصولات مشترييابي،بازاريابي، ثبت اختراعات و ... نياز به اصلاحات دارد. ما بعد از يك سال مباحث سنگيني كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در موقع ثبت اختراعات انجام داديم يك تبصره زير آن آورديم و قول داديم كه اين قانون با قوانين ديگر اختلاط نكند و وزرا و سران قوا را آماده انجام اين نقشه علمي ميبينيم اگرچه نميگوييم كه همه آنها آموزش اين كار را ديدهاند.
وي تاكيد كرد: مطالبه نقشه جامع علمي براي كل كشور است و هزاران نفر دانشجو و اساتيد در اين رابطه زحمت ميكشند و اين چون مصوب رسمي است هيچ وزيري نميتواند تغييري در اين سند و سياست بدهد اما اجرايي كردن آن هزاران سياست را ميطلبد.
/ر