ماهواره سنجشی طلوع دارای کاربرد های متفاوتی است که نقشه برداری زمین در مقیاس بزرگ یکی از آن کاربرد ها است.

محمد رضایی، کارشناس ماهواره طلوع در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: ماهواره های سنجش ازدور یکی از انواع ماهواره ها است که امروزه پیوند های زیادی با نیازمندی های جوامع گوناگون بشری پیدا کرده است.

وی افزود: تصور گذراندن امور روزمره و آتی بشر بدون بهره بردن از دستاورد های این ماهواره ها غیر ممکن است و تمامی کشورها مستقیماً و یا با واسطه از داده های این ماهواره ها بسته به نیاز و توانمندی خود بهره می برند.

رضایی اظهار داشت: ماهواره  طلوع نخستین ماهواره بومی سنجش از دور است که کاربرد هایی مانند نقشه برداری زمین در مقیاس بزرگ، مطالعه و بررسی حوضچه های آبی و دریا ها ، مشاهده گسترش شهر ها و تخریب منابع طبیعی است.

** دانش افزایی و توسعه فن آوری یکی از اهداف پروژه طلوع

وی تصریح کرد: از دیگر کاربرد های آن می توان به بررسی علوم کشاورزی و جنگلی، مشاهده پوشش ابرها، پراکندگی انسانی وارزیابی بلایای طبیعی نظر زمین لرزه، سیل و آتش سوزی اشاره کرد.

رضایی عنوان کرد: دانش افزایی و توسعه فن آوری در زمینه طراحی، ساخت، تست و پرتاب و بهره برداری از ماهواره ها در سطح های مختلف شرکت های خصوصی و دانشگاهی یکی از اهداف انجام این پروژه است.

وی یادآور شد: یکی دیگر از دستاوردهای انجام پروژه ماهواره ای طلوع تکمیل و ایجاد زیر ساخت های لازم جهت ساخت و تست ماهواره ها در قالب مرکز ساخت و تست ماهواره  و نیز درون موسسات مختلف است.

رضایی خاطر نشان کرد: ماهواره  طلوع توسط آرایه های خورشیدی که بر روی بدنه آن نصب شده و باتری های ثانویه انرژی خود را تامین می کند.

وی افزود: حرارت این ماهواره به صورت نیمه فعال کنترل می شود و مدهای تصویر برداری شده به سرعت ذخیره و ارسال به ایستگاه زمینی می شود./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار