علی رغم اتمام زمان پیش بینی شده برای فعالیت ماهواره نوید علم و صنعت این ماهواره همچنان به کار خود ادامه می دهد.

محمدعلی محمدی، سرپرست حوزه ریاست روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فضایی ایران در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: ماهواره نوید علم و صنعت در چهاردهم بهمن سال 90 به فضا پرتاب شد و براساس پیش بینی های فنی عمر عملیاتی آن دو ماه تعریف شده بود.

وی افزود: در 14 فروردین عمر عملیاتی آن به اتمام رسیده اما هنوز ماهواره در مدار خود قرار دارد و دستورات ارسال شده را انجام می دهد و هنوز متلاشی نشده است.

وی تأکید کرد: طراحی که در ماهواره صورت می گیرد دوره زمانی مشخصی را برای ماهواره تعیین می کند.

محمدی عنوان کرد: در حال حاضر ایستگاه های زمینی ارتباط خوبی با ماهواره دارند و می توانند همچون گذشته تصاویر را ارسال کنند و ما از طریق ایستگاه های زمینی آن را دریافت کنیم.

*باقی ماندن نوید در مدار نشانه کیفیت بالای آن است

وی اظهار داشت: ماهواره های موجود در مدار بعد از اتمام زمان عملیاتی خود ممکن است هر لحظه مشکل فنی پیدا کرده که باعث خاموش شدن آنها و از بین رفتنشان شود.

محمودی تصریح کرد: عمر عملیاتی ماهواره نوید نشان دهنده این است که پروژه از ابتدا تا انتها با موفقیت فرآیندهای خود را طی کرده است.

وی انجام مأموریت های تعریف شده برای ماهواره نوید را موفق دانست و گفت، باقی ماندن ماهواره نوید در مدار نشان دهنده کیفیت بالای طراحی در این پروژه است.

محمدی خاطرنشان کرد: علاقمندان به حوزه فناوری فضایی می توانند در ایستگاه های زمینی مانند ایستگاه زمینی البرز حضور یابند و از تصاویر و اطلاعات جمع آوری و ذخیره شده این ماهواره بازدید کنند./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.