کوفي عنان در طرح جديد خود براي حل بحران سوريه سعي دارد تا با همراه کردن مخالفان و موافقان اسد ثبات و آرامش را به اين کشور بازگرداند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران پس از گذشت 15 ماه از تحولات در سوريه  وپس از اوج گيري اعتراضات مردمي دربحرين طرح جديدي از سوي فرستاده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در مورد اين بحران ارائه شده ، طرحي که در آن اين بار به نقش کشورهاي موافق دولت مردمي سوريه براي ايجاد ثبات و پايان خشونت ها که بيشتر توسط مخالفين مسلح صورت گرفته  توجه ويژه اي شود که به نظر مي رسد بيشتر براي انحراف افکارعمومي در قبال کشتار مردم بحرين صورت گرفته است.

پس از گذشت چندين ماه از اجرايي شدن طرح 6 ماده اي عنان در سوريه که در سازمان ملل به تصويب رسيد وي  نيز دريافته در اجرايي کردن طرح خود با چالشي جدي که مسبب آن  کارشکني ها کشورهاي غربي –عربي با مسلح کردن گروه هاي مخالف و وارد کردن سلفيون کشورهايي مانند کويت، عربستان، الجزاير به بحران سوريه که  درصدد به شکست کشاندن اين طرح را داشته اند  مواجه شده است  و اکنون  با دست به دامن شدن کشورهايي همچون ايران، روسيه، چين در صدد برآمده تا گروهي را با همکاري اين کشورها به نام تماس از شکست خوردن طرح 6 ماده اي خود در سوريه جلوگيري کرده و يک بار ديگر آرامش و ثبات رابه سوريه باز گرداند.

اما مي توان استنباط کرد پس از آنکه غرب دريافت راه کار نظامي در سوريه تاثير گذار نبوده و تبعات زيان باري براي منطقه آسيب پذير خاورميانه ورژيم جعلي پرورش يافته خود خواهد داشت  اين بار با ارائه طرحي به کوفي عنان براي پر رنگ تر کردن نقش گروهي به نام  تماس که از اعضای دائم شورای امنیت (روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه)، نمایندگان اتحادیه عرب (عربستان و احتمالا قطر) و همچنین ترکیه و ایران تشکیل خواهد شد تلاش کرده تا اوضاع سوريه را تحت کنترل خود دربياورد.


اگر چه در اين طرح احتمالي که هنوز پاسخ جدي به خصوص از سوي مقامات موافق دولت سوريه ارائه نشده همچنان ابهاماتي وجود دارد و آن هم حضور مجدد عربستان، قطر و ترکيه که مخالفين  بشار اسد بوده، در اين طرح به چشم می خورد.

از نکات ابهام برانگیز ديگر در اين طرح تدوين يک استراتژي براي انتخابات رياست جمهوري و انتخابات پارلماني و تدوين قانون اساسي جديد درسوريه است در صورتي که در چند ماه گذشته انتخابات پارلماني و تدوين قانون اساسي با اصلاحاتي که بشار اسد انجام داده بود با يک روند مثبت در حال پيشرفت بود.

اما کشورهاي غربي با سناريو سازي مصنوعي در حمص و حما سعي در به چالش کشيدن طرح عنان را داشته اند تا با طرحي جديد و خزنده  اين بار با همکاري کشورهاي دوست سوريه به اهداف خود که همان تحت تاثير گذاشتن جبهه مقاومت و ايجاد روزنه اي براي تنفس رژيم جعلي صهيونيستي و براندازي نرم دولت سوريه باشند.

گفتنی است؛ اهميت و تاثير ايران به عنوان يكي از حاميان منطقه‌اي اسد بر تحولات سوريه اكنون  براي غرب و همپيمانانش  واضح و آشکار شده و از همين رو بوده که کوفي عنان  در اظهارات اخير خود  بارها بر اين موضوع تاکيد داشته و خواستار همکاري بيشتر جمهوري اسلامي ايران در تحولات سوريه شده است.

در پايان بايد منتظر ماند و ديد که آيا با تشکيل احتمالي گروه تماس که از ايده هاي جديد کوفي عنان در قبال تحولات سوريه بوده باز هم غرب و کشورهاي مرتجع عربي منطقه سعي خواهند داشت با کارشکني هاي خود همچنان به اقدامات خصمانه در قبال سوريه ادامه داده و در کشتار مردم اين کشور دست داشته باشند و سناريویي جديد در سوريه نوشته و اجرايي کند./پ2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار