کاربران ويژه نامه "رايگان درمان شويد" سايت باشگاه خبرنگاران مي توانند سوالات پزشکي خود را با ما در ميان بگذارند تا پزشک متخصص مربوطه به آنها پاسخ دهد در اين خبر به گوارشي پاسخ داده شد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ سوالاتي كه در خصوص مشكلات گوارشي داشتید توسط دكتر سيد محمود اسحاق حسيني، فوق تخصص گوارش و استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران پاسخ داده شده است .


1- علی
درمان سروصدای معده چیست؟مدتی است معده و روده ام مرتب صدا میدهد.
چه عواملی باعث این مشکل است؟ایا میتواند ibs یا هلیپو باکتری باشد.

پاسخ از دكتر سيد محمود اسحاق حسيني،فوق تخصص گوارش و استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران:

عمدتا نفخ دستگاه گوارش مرتبط با تند غدا خوردن و بلع هواست ، علت ديگر نفخ خوردن موادغذايي مانند حبوبات، ميوه جات و سبزيجات يا نان بربري و نان سفيد است كه توليد گاز مي كنند، اختلالات دستگاه گوارش نيز از علل ديگر نفخ معده است، در درجه اول بايد از خوردن غذاهايي كه توليد گاز مي كنند خودداري كنيد، امكان وجود گاستريت نيز وجود دارد،اگر درمان گاستريت شده ايد و مشكلي نداريد، امكان دارد به هليكوباكترپيلوري مبتلا باشد كه با يك دوره درماني كامل،بهبود مي يابيد زيرا رشد بيش از حد باكتري ها ايجاد نفخ مي كند. ولي به ibs مبتلا نيستيد ، زيرا اين مشكل با تغييرات در شكل و دفعات مدفوع همراه است.

2- باقر محسن زاده
به فردي كه چندين سال با مشكل يبوست روبرو است و به پزشكان داخلي هم مراجعه و نتيجه نگرفته است چه پيشنهاد و درماني را توصيه مي نمائيد.

 پاسخ از دكتر ايرج خسرونيا، متخصص داخلي، رياست جامعه پزشكان داخلي ايران:

بايد رژيم غذايي خود را تغيير دهيد و بيشتر از مايعات استفاده كنيد، از خوردن غذاهاي كم آب و جامد و فست فودها بايد پرهيز كنيد، بيشتر از سوپ، شير مايعات، كاهو و سبزيجات و ميوه جات استفاده كنيد،اگر مشكل برطرف نشد بايد با انجام آزمايشات لازم علت اصلي يبوست مشخص شود، ممكن است علت هورمني داشته باشد بايد با نظر پزشك آزمايشات هورمني انجام شود.

3- ناشناس
مي شود بگوييد چه مواد خوراكي ايجاد نفخ مي كند و مضر است كه آنرا مصرف نكنيم.

پاسخ از دكتر ايرج خسرونيا، متخصص داخلي، رياست جامعه پزشكان داخلي ايران: از خوردن حبوبات ، نان بربري، نان سفيد، سوسيس، كالباس ، پيتزا خودداري كنيد، سعي كنيد عصباني نشويد.

نفخ معده در اثر مصرف غذاهايي ماند لبنيات، حبوبات در افرادي كه داراي كمبود آنزيم لازم براي هضم اين مواد هستند ايجاد مي شود، خوردن نان هاي فانتزي يا نان بربري ممكن است در برخي افراد موجب ايجاد نفخ شود، وجود زمينه عصبي و اضطراب نيز موجب نفخ مي شود، علت اصلی نفخ شکم استرس و اضطراب است و باید آرام بخش میل کنید. اگر با رعايت اين نكات مشكلتان برطرف نشد، بايد با مراجعه به پزشك و انجام بررسي هاي لازم علت نفخ روده مشخص شود.

4- ناشناس
 چرا در مان قطعی برای ورم معده وجود ندارد؟ سه سال است تحت درمان هستم طی بررسی های آندوسکوپی که صورت گرفت مشخص شد ورم معده دارم هم اکنون گرسنگی باعث آزارم می شو و نمیتوانم روزه بگیرم در حقیقت مشکل فعلی اینجانب درد معده ناشی از کوچتکترین گرسنگی است یادداورم شوم که میکروب معده ندارم .

پاسخ از دكتر سيد محمود اسحاق حسيني،فوق تخصص گوارش و استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران:

شما بايد با انجام تست تنفسي كه جديدترين روش تشخيصي ميكروب معده است،از عدم مبتلا به وجود ميكروب معده مطمئن شويد زيرا اگر ميكروب وجود داشته باشد، امكان ابتلا به گاستريت و به دنبال آن تورم معده وجود دارد، و ادامه آن زمينه ساز سرطان معده است،توصيه مي كنم با مراجعه به پزشك و ريشه كني ميكروب معده مشكلتان را برطرف كنيد.
اگر ورم معده همراه با درد داريد، يقينا اسيد معده تان زياد است بنابر اين بايد حتما با انجام مجدد آندوسكوپي امكان وجود زخم بررسي شود./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۱۰ آبان ۱۳۹۵
سلام اقای دکتر
ببخشید من ۱۶ سال سن دارم و ورم معده گرفته ام و احساس سنگینی معده میکنم و سوزش رفتم دکتر دارو داد با پرهیز بهتر شدم ولی کاملا خوب نشدم به نظر شما خوب میشوم استرس زیاد دارم ممنون میشم جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۰۹ آبان ۱۳۹۵
درد معده شدید دارم ورم شدید هیچی نمیتونم بخورم حتی ی کم آب وقتی میخورم به درد کشیده میشم درحالت معمولی که درازکشیدم درد دارم شدید لطفا منو راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام اقای دکتر همسرم مشکل معده داره هر چند دقیقه یک بار نفس عمیق میکشه دو بار هم خدمت شما رسیدیم ولی خوب نشده آنقدر اذیت میشه که تو زندگی هم مشکل پیدا کرده اقای دکتر علت این نفسهای عمیق چی میتونه باشه؟ یعنی هنوز معدش باکتری داره؟خوب میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام اقای دکتر همسرم مشکل معده داره هر چند دقیقه یک بار نفس عمیق میکشه دو بار هم خدمت شما رسیدیم ولی خوب نشده آنقدر اذیت میشه که تو زندگی هم مشکل پیدا کرده اقای دکتر علت این نفسهای عمیق چی میتونه باشه؟ یعنی هنوز معدش باکتری داره؟خوب میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۵ دی ۱۳۹۴
سلام آقای دکتر خواستم ساعت کار مطبتون بدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
باعرض سلام وخسته نباشید
من حدودا دوسه ماه هست که دچارنفخ روده میشم که واقعابرام عذاب آورشده ودردانشگاه خیلی اذیت میشم که صدایی ازشکمم نیاد خواهش میکنم راهنماییم کنیدکه باید چکارکنم
باتسکرازشما
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۱۵:۴۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
ببخشید من سوالی در مورد گوارش از دکتراسحاق حسینی داشتم من حدود۷ماه است مشکل معده پیدا کردم و هنگام خوردن غذا احساس درد و گاهی سوزش درقسمت بالا معده می شوم گاهی حس میکنم بعد خوردن غذا معده ام سنگین شده است ایا من دچار سرطان معده هستم
Iran (Islamic Republic of)
ارزو
۱۱:۱۲ ۱۴ بهمن ۱۳۹۳
سلام ...مامانم طی ناراحتی معده به پزشک مراجعه کرد و اندوسکوپی شد ...پزشک گفتند سر مری قرمزه ودارو دادن ...اگر تا یک ماه دیگه که مجددا اندوسکوپی شد برطرف نشد نمونه برداری کنند ایا مساله مهمیه
Turkey
وحید
۱۵:۲۳ ۰۸ مهر ۱۳۹۳
با سلام

با عرض خسته نباشید

بنده 30 سال دارم و متاسفانه خارج از کشور هستم و در رشته برق مقطع دکترا مشغول به تحصیل می باشم و امکان ملاقات حضوری بابت ویزیت تا مدتی برام مغدور نیست

بنده 4 سال می شود که به شدت درگیر ناراحتی گوارشی هستم طوری که زندگی من رو مختل کرده! به پزشک های متعددی مراجعه کردم ولی نتیجه نگرفتم و از روی ناچاری روزی چند ساعت برای برای پیدا کردن مشکلم مطالعه می کنم تا اینکه سایت شما رو دیدم و بررسی کردم . با عرض پوزش و جسارتا البته جهت کمک گرفتن اقدام به نوشتن ایمیل کردم. بنده حدودا 4 سال پیش دچار سوزش شدید سمت چپ معده شدم درد و سوزشی که به صورت نقطه ای به پشتم تیر می کشید که اندوسکوپی شدم و 2 هفته اموکسی سیلین و کلاتریمایسین و بیسموت با رابپرازول مصرف کردم که سه ماه بعدش بهبود پیدا کردم ولی معدم دیگه مثل اولش نبود و همیشه سوزش قابل تحمل داشتم و هر چیزی رو دیگه نمی توانستم بخورم. دوباره علائم بدتر شد و عکس رنگی از روده و اندوسونوگرافی و کلونوسکپی و عکس از پانکراس و سونوگرافی شدم و در تست خون و مدفوع و انتی ژن اثری از بیماری اچ پیلوری دیده نشد. دوباره به متخصص مغزو اعصاب مراجعه کردم که نوار مغزی نرمال بود ولی داروهای زولپیدم و فلوکستین و تریفلوئوروپرازین و کلیندیم سی و ... در این مدت بهم تجویز شد که باز هم کارساز نبود. سال پیش دوباره اندوسکپی شدم همراه با کلونوسکپی که به من داروی مزالازین به مدت 6 ماه تجویز شد و باز هم فرقی احساس نکردم. بعد از خوردن غذا حتی 2 قاشق کمی احساس سبکی در سر بهم دست میده و سرفه میکنم و وقتی دراز میکشم حرکات معدم رو احساس میکنم و عبور غذا در انتهای معده و روده باعث می شه که پرش عضلات در پاهایم بوجود بیاد گویی غذا از معده و روده ام با خراش دادن و قلقلک دادن عبور و حرکت می کند و باعث می شه که با پرش عضلات پا و بدن شک حرکتی برای عبور سریع تر غذا فراهم شود. بعد از خوردن غذا علائم بدتر میشه و با گرسنه ماندن بهتر می شوم ولی گرسنه می مانم. در اجابت مزاج هم مشکلی ندارم ولی بعد از اجابت مزاج بدتر می شوم خصوصا وقتی که حالت ملینی یا شلی در دفع داشته باشم. الان 6 ماه است که 6 وعده غذا می خورم و با حجم بیسار کم غذا و با در نظر گرفتن رژیم غذایی ریفلاکی معده زندگی می کنم و داروهایی نظیر دومپریدون و پنتوپرازول و گاباپنتین و کولفاک ریتارد و سوکرالفیت ... تجویز شد که باز هم بهبود نیافتم!! 8 هفته نیز داروی نکسیوم اس امپرازول مصرف کردم که بی اثر بود. در این 1 سال اخیر روزی 1 عدد فلوکستین 20 مصرف می کنم و 4 سال است که هر روز 2 نوبت صبح و شب پنتوپرازول 20 مصرف می کنم. موقع دراز کشیدن حالت پرش و شک حرکتی رو دارم و هر 3 ساعت 1 بار 2-4 قاشق غذا می خورم و شب ها با 2 بالش می خوابم. تنها دارویی که به صورت موردی مصرف می کنم که اون هم 2 روزی حالم رو خوب می کنه کلونازپام 1 میلی است. کلونازپام و تا حدودی بسیار کم فلوکستین حالم رو به صورت موقت خوب میکنه! بنده می شه گفت که بعضی وقت ها سوزش و درد سرکش رو با کلونازپام اروم می کنم. در ضمن در اندوسکپی ذکر شده که فتق هیاتال هرنیا کوچک دارم که دکتر گفت زیاد جدی نیست ! لطفا بنده رو راهنمایی بفرمایید



با تشکر
United States of America
حميد
۱۸:۰۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
من حدود چند روزي هست هر غذايي كه مي خورم مزه اين غذا حالت تلخي وبي مزه گي را احساس مي كنم چه كاري بايد بكنم لطفا راهنمايي بفرماييد
Iran (Islamic Republic of)
صدیقه
۱۳:۰۹ ۲۲ شهريور ۱۳۹۳
من حدود چند سال هست که درد در قسنت فوقانی شکم دارم و احساس خستگی و کم خونی و نداشتن اشتها و احساس پری شکم بعد از خوردن کمی غذا را دارم من 15 سالههستم دلیل این دل درد چیست ؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی
۱۱:۰۰ ۱۰ شهريور ۱۳۹۳
باسلام وخسته نباشی به شما.
من مدتی است که دهانم بوی بدمیدهدولی این بوی بدروخودم متوجه نشدم وازدوستان وخانواده ام متوجه شدم که دهانم بوی بدمیدهد.من سعی دررفع بوی دهانم کردم که دراولین اقدام به دندان پزشکی رفتم وتمام دندان های خرابم رودرست کردم به صورتی که دیگه هیچ دندان خرابی ندارم ودراقدام بعدی ازقرص نعناع استفاده کردم که بازهم این بوبرطرف نشد.حالا من ازشما میخواهم که کمکم کنیدکه بوی بددهانم درمان شود.
باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
المیرا
۱۳:۱۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
باسلام
حدود1سال است مادرم(55ساله) جراحی هیسترکتومی انجام داده دقیقا بعد ازعمل دردشکم-نفخ درقسمت ناف داردبامراجعه به پزشک سی تی اسکن شکم ولگن شد ضخامت جداری درناحیه کاردیای معده مشاهده شد که نیازبه بررسی بیشتربا آندوسکپی بود که تشخیص ریفلاکس معده به مری وازوفاژیت داده شد که حدود 4ماهه که پنتاپرازول مصرف میکنه ضمنا تشخیص سندروم روده تحریک پذیر نیزداده شده است.این مشکلات میتونه ازعوارض عمل هیسترکتومی باشد؟واینکه 5روزه که کپسول کلپرمین مصرف میکنه قبلا هم کلوفاک تجویزشده بود ولی همچنان درد دارندخواهش میکنم راهنمایی کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
فریدون قویدل
۱۲:۴۵ ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
باسلام
حدود 2ماه است درد روده وپیچش شکم درقمست ناف دارم بامراجعه به پزشک کلونوسکوبی رفتم ولی خداروشکر سالمم.بعداز اجابت مزاج سوزش ازسره معده تا قسمت میانی شکم دارم.باوجود اینکه که روده بزرگم سالم است،ممکن است این مشکلات از روده کوچک یا معده باشد؟کدام تست وآزمایش به تشخیص کمک میکند؟
باتشکر وسپاس
Iran (Islamic Republic of)
سمیرا
۱۰:۱۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۳
با سلام همسر من الان 3ماه است که احساس درد در دور ناف میکند اوایل بیماری کم خونی داشت که با آزمایشات تکمیلی مشخص شد مشکل خون ندارد و با تقویت بهتر شد (البته کم خونی ارثی است) و دکتر قرص اسید معده به ایشان داد و قرص کم خونی ولی همچنان درد رو روزی یک تا دو بار دارد بیشتر شبها میشه لطفا راهنمایی کنید ؟
Iran (Islamic Republic of)
نازنین
۱۱:۴۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۳
با سلام.خانمی 26 ساله هستم که از 6ماه پیش عفونت گوارشی گرفتم و با اسهال دل درد و دلپیچه شدید همراه بود برای درمان اسهال لطفا راهمپاییپ کنید
Netherlands
امید
۱۴:۰۸ ۰۱ خرداد ۱۳۹۳
سلام
من 28 سال دارم
از بچگی دچاره معده درد هستم
درد معده ی من هر روز از ساعت 7 صبح شروعو تا 9 یا 10 ادامه داره
بچگی چند بار دکتر رفتم
در اون زمان دکتر یه نوع قرص جویدنی به من داد که باید قبل از صبحانه می‌جویدم
یادم هست که دکتر به من گفت که از هر 100 نفر یک نفر این بیماری رو داره
میشه توضیح بدین که اسم این بیماری چیه و چه دارویی را من قبلا مصرف میکردم
لطفا اگه امکان داره به انگلیسی اسم و اسم دارو رو بنویسید
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۷:۳۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
باسلام
میخواستم بدانم علامتهای که من دارم نشانگر یک بیماری خاص گوارشی است؟
-آبریزش دهان در هنگام خواب
-گرفتگی معده (که عثی عشر تشخیص داده شده است
-نفخ بسیار زیاد
-لاغری و گودی زیر چشم
- دیدن میکروب در کودکی در مدفوع
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۰۹:۰۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۲
با سلام ميخواستم بدونم ازدواج با مرد ناقل هپاتيت ب غير فعال كار درستي ؟درصورت فعال شدن چه مشكلاتي با چه درصدي پيدا ميكند ؟
Netherlands
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۲ دی ۱۳۹۲
من زنی 34 هستم ده سال است که وقتی دچار استرس می شوم دچار اسهال می شوم حدود 5 سال زیر نظر دکتر اعصاب وروان بودم ولی بهبودی حاصلنکردم دل درد ندارم ولی وقتی دچار استرس می شوم دلم به شدت صدا می دهد و دچار اسهال می شوو گاهی مدفوعم به صورت کف دفع می شود لطفا راهنماییم کنید.
Iran (Islamic Republic of)
azin
۱۱:۰۰ ۱۸ دی ۱۳۹۲
باسلام.حدود دو ماه است که تقریبا هر هفته دو یا سه روز پشت سر هم دچار نفخ شکم هستم.شکمم باد کرده ومدفوع ندارم و فقط باد توی روده هام هست که باعث میشه صداهای بدجوری از شکمم بلند شه....اصلا نمیفهمم به چی حساسم...تغذیه ام مثل همیشه غذاهای دانشگاست(دانشجو هستم)..در کنارش ماست و خرما هم زیاد میخورم....ممنون میشم راهنماییم کنید.
Iran (Islamic Republic of)
شیرین عرفانی
۱۱:۳۴ ۱۳ آذر ۱۳۹۲
باسلام من چند سال است که دچار یبوست از نوع حاد می باشم لطفا اینجانب را راهنمایی کنید چون واقعا اذیت می شوم باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۲۰:۵۵ ۱۷ آبان ۱۳۹۲
من٢٦ سال سن دارم،حدود به ٢ تا٣ سال ازنظر گوارشي ناراحتم،به محض اينكه كمي عصبي بشم و استرس داشته باشم سريعا دچار معده درد ميشم،زير قفسه سينم درد شديد ميگيره،علاوه بر اين به محض اينكه حدودبه ٤تا٥ساعت غذايي مصرف نكنم دچار همين درد ميشم،و فقط در صورتي كه بصورت فلت دراز بكشم آروم ميشه،در چنين شرايطي باخوردن غذا درد تشديد پيدا ميكنه و فقط با خوردن دو لقمه نان بهتر ميشه،٣ سرى امپرازول خوردم كه دو سري همراه با مترونيدازول بود،ولي فقط چند هفته بهتر بودم ودوباره شروع شده،ممنون ميشم من رو راهنمايي كنيد
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۱۱:۳۳ ۱۳ اسفند ۱۳۹۱
سلام من چند وقتیست چربی خون دارم دکترم گفته کبدم نیز چربی گرفته.چکار کنم که تو این سن کم از این مریضی رها شوم ممنون از راهنماییتون.
Iran (Islamic Republic of)
اسی
۲۰:۰۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۱
سلام ببخشید بیش از ده سال هستش که هر ازگاهی دهنم بوی بدی میده به دکتر هم رفتم کفته مشکل از معدته بنظرتون باید چیکار کنم اونوقتا که دهن ادم بو میده خیلی خجالت میکشم ممنون میشم از راهنماییتون
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۱۰ ۰۴ اسفند ۱۳۹۱
سلام همیشه سوزش معده دارم وخیلی اذیتم میکنه در ضمن معدم زیاد هم گاز تولید میکنه وقتی صبحانه نمیخورم بهترم ولی وقتی صبحانه میخورم معدم بهم میریزه تورو خدا یه راه کارخوب بهم بدید دکترم زیاد رفتم فقط پنتو پرازول بهم دادن ممنونآندوسکوپی انجام دادم.
China
مهدی
۰۰:۴۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۱
سلام از وقتی که یادم میاد منظورم دوران بچگی همیشه سوزش معده داشتم وخیلی اذیتم میکنه در ضمن معدم زیاد هم گاز تولید میکنه وقتی صبحانه نمیخورم بهترم ولی وقتی صبحانه میخورم معدم بهم میریزه تورو خدا یه راه کارخوب بهم بدید دکترم زیاد رفتم فقط رانیتیدین بهم دادن ممنون
Germany
شبنم
۱۳:۲۱ ۳۰ مهر ۱۳۹۱
سلام . حدود 2 سال پیش بعد فوت پدرم فقط 1 بار معدم به شدت درد گرفت . الان دوباره معدم بعضی اوقات سنگینی و درد میکنه وحالت تهوع هم دارم و آندوسکوپی انجام دادم. متخصص نشان دادم ج آز رو گفتند که ورم معده با میکروب دارم .دارو تجویز کردن برای میکروب ،3 ،4 روزه مصرف کردم معدم دردش بیشتر شد و حالت تهوع . 21 سالمه ومتاهل ، باردار نیستم ، دانشجو ام و استرس هم دارم . الان دارو دیگه مصرف نکنم ؟ شاید از استرس یاشد ! پرهیز غذایی بکنم ؟ مثلا غذای چرب و میوه و سبزی جات نخورم ؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۰۱ ۲۴ مهر ۱۳۹۱
سلام
ببخشيد يك سوال داشتد

دچار یبوست شدام و مدتی هم است تغییر شکل مدفوع پیدا کردم به طوری حجم کم و به صورت دایره ای شکل است . علت چیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۶ تير ۱۳۹۱
سلام
ببخشيد يك سوال داشتد
دوچار خونريزي و ترشع از مقعد هستم و به همين جهت دچار حساسيت پوستي شدم چه راهي براي كم شدن ترشع مي باشد
آخرین اخبار