كارشناس كشاورزي اعلام كرد: نقش دلالان تنها با فعال كردن شركت هاي تعاوني كم رنگ مي شود و به دنبال آن كشاورزان به سود اصلي فروش محصولات خود مي رسند.

غلامحسين طاهري در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه خريد گندم مازاد بر مصرف از كشاورزان از دغدغه توليدكنندگان طي ماه هاي اخير است، گفت: قرار شده اين گندم مازاد با نرخ هر كيلو 425 تومان از كشاورزان خريداري شود كه البته با توجه به هزينه هاي حمل و نقل به صرفه نيست.
وي با اشاره به اينكه بخشي از كشت گندمكاران به صورت ديم و بخشي به صورت آبي است افزود: كشت آبي به دليل پرداخت هزينه آب بها و سوخت، نسبت به كشت ديمي هزينه بيشتري را دارد كه با اين روش در سال هاي آينده خطر كاهش سطح زير كشت گندم را شاهد هستيم.
اين كارشناس افزود: در مقطعي توانستيم در زمينه توليد گندم به خودكفايي برسيم اما به دليل نياز به گندم و البته به صرفه تر بودن خريد گندم از ساير كشورها نسبت به خريد از كشاورزان به سمت واردات گندم روي آورده ايم.
طاهري تصريح كرد: با توجه به افزايش نرخ نان، كشاورز توقع فروش گندم خود با قيمت بالاتر را دارد.
وي ادامه داد: سن گندم در برخي نقاط، كشاورزان را نگران كرده است چنانچه در منطقه گنبد و استان گلستان استفاده از نوعي سم براي مبارزه با سن گندم آسيب هايي را به خوشه هاي گندم وارد كرده است.
اين كارشناس اظهار داشت: چنانچه دولت طرح يكپارچه سازي اراضي را در زمينه كشت گندم به طور جدي پياده سازي كند، مي تواند كمك هاي قابل توجهي به كشاورزان ارائه دهد.
طاهري افزود: چنانچه بتوانيم شركت هاي تعاوني را فعال كنيم نقش دلالان كمرنگ تر مي شود و كشاورزان مجبور نمي شوند براي امرار معاش محصولات خود را به جاي فروش به دولت به دلالان بفروشند و در نتيجه سود اصلي نصيب واسطه ها نمي شود./ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار