دانشنامه پزشكي//

پيرچشمي ( Presbyopia) چيست؟

پيرچشمي عارضه اي است كه در آن عدسي چشم قابليت انعطاف خود را از دست مي دهد بدون اينكه ضعف چشم وجود داشته باشد و در سن 40 سالگي آغاز مي شود.

به گزارش سرويس علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران پیر چشمی ( Presbyopia) بخشی از روند طبیعی افزایش سن می‌باشد و در هنگامی که عدسی چشم قابلیت انعطاف خود را بتدریج از دست می‌دهد، اتفاق می‌افتد. معمولاً این حالت در حدود سن ۴۵-۴۰ سالگی شروع می‌شود.
در نتیجه افراد با دید طبیعی (بدون ضعف چشم) احتیاج به عینک مطالعه پیدا می‌کنند و افراد نزدیک‌بین یا دوربین احتیاج به دو عینک یکی برای دور و یکی برای نزدیک یا عینک دو دید پیدا می‌کنند. یک مزیت نزدیک‌بینی کمتر از ۳ دیوپتر این است که این افراد بعد از شروع پیرچشمی می‌توانند عینک دور خود را بردارند و قادر به خواندن بدون عینک ‏باشند. بعد از انجام لیزر برای اصلاح نزدیک‌بینی، این توانایی از دست خواهد رفت زیرا این افراد همانند سایر افراد طبیعی نیاز به عینک مطالعه خواهند داشت.
 اما افراد با نزدیک‌بینی متوسط و شدید پس از شروع پیرچشمی علاوه بر عینک دور نیاز به عینک مطالعه هم خواهند داشت و در واقع مزیتی نسبت به افراد طبیعی ندارند. لیزر تاثیری بر روی قدرت متمرکز کننده عدسی چشم نداشته و بنابراین نمی‌تواند پیرچشمی را درمان کند. در پیرچشمی دامنه تطابق چشم فرد به حدی کاهش می یابد که در نزدیک ترین فاصله ی مورد نظر، بینایی واضح و راحتی نخواهد داشت. پیرچشمی بخشی از روند طبیعی افزایش سن می ‏باشد.
بنا به اين گزارش، یکی از دلایل عمده پیر چشمی سخت شدن پوسته عدسی چشم (اسکروزیس) می‌باشد، در این حالت عضلات مژگانی قادر نیستند که انحنای لازم را برای عدسی بوجود بیاورند، ضمنا خود این عضلات نیز با افزایش سن دچار اسکروزیس می‌گردند. بطور کلی یک سری تغییرات در بدن به علت افزایش سن ایجاد می‌گردد که غیر قابل برگشت می‌باشد و پیرچشمی یکی از این تغییرات است، پیرچشمی مساله نگران کننده‌ای نیست و براحتی قابل درمان است، منظور از درمان همان اصلاح است.

 
علائم پيرچشمي:

 کاهش بینایی نزدیک یکی از مهمترین علائم پیر چشمی است. در این حالت افراد برای رؤیت شیء نزدیک و یافتن مورد مطالعه ، سعی می‌کنند که سر خود را عقب‌تر ببرند و یا اینکه شیء یا کتاب را دورتر از چشم نگاه دارند و بدین وسیله مقداری از تاری دید نزدیک را برطرف نمایند.
در هنگامی که روشنایی کافی نباشد، بخصوص در هنگام عصر که مردمک چشم بازتر می‌گردد، این مشکل افزایش پیدا می‌کند. از علائم دیگر این که فرد پیر چشم خطوط ریز کتاب و یا متن مورد مطالعه را نمی‌تواند واضح ببیند و تلاش برای واضح دیدن منجر به ایجاد علائمی مثل خستگی چشم ، سردرد ، بخصوص در ناحیه پشت سر ، اشک ریزی ، سوزش چشم و چشم درد می‌گردد. یکی از رایج ترین شکایت خانمهای مبتلا به پیرچشمی در مراجعه به پزشک عدم توانایی آنها در سوزن نخ کردن است.

 سن شروع پيرچشمي:

سن شروع پیرچشمی متفاوت است. بیشتر بیماران تا سن 45 سالگی به اصلاح دید نزدیک، نیاز خواهند داشت. تحقیقات نشان می ‌دهد که شروع پیرچشمی به عوامل مختلفی مثل نژاد، شرایط آب و هوایی ، تغذیه و عوامل فیزیولوژیک فرد بستگی دارد. به طوری که پیرچشمی در کشورهای اروپایی در سنین 45 تا 50 سالگی اتفاق می‌افتد، در حالی که در کشورهایی مثل هند، عربستان و کوبا در سنین 40 سالگی اتفاق می‌افتد، و یا اینکه سیاه پوستان زودتر از سفید پوستان دچار پیرچشمی می ‌شوند.


علاوه برسن عوامل ديگري بر پيرچشمي مطرح است:

1 – عارضه ی دوربینی: این عارضه به انعطاف پذیری زیاد عدسی های چشم نیاز دارد. افراد دوربین زودتر از افراد نزدیک بین به پیرچشمی مبتلا می شوند

2 – نوع شغل: این هم یک عامل خطر است به ویژه اگر شغلی به دید نزدیک نیاز داشته باشد، مانند نقاشان، فرشبافان و كسانی كه با دیكشنری كار می ‌كنند

3 - جنس: پیرچشمی در زنان شیوع بیشتری دارد.

4 - بیماری های چشم، یا تروما و آسیب به عدسی های چشم یا ماهیچه های مژکی می تواند باعث تسریع بروز پیرچشمی شود.

5 - بیماری سیستمیک: بیماری هایی مانند دیابت و‌ مولتیپل اسکلروز( MS) می توانند بیمار را در معرض خطر پیرچشمی قرار دهند.

6 - داروها: داروهایی مانند ضدافسردگی ها و آنتی هیستامین ها و همچنین الکل می توانند انعطاف پذیری عدسی چشم را کاهش دهند.

7 - عوامل جغرافیایی: دمای بالای هوا، مواجهه زیاد با اشعه ماورای بنفش آفتاب و زندگی کردن در نزدیک خط استوا ، افراد در معرض خطر بیشتر ابتلا به پیرچشمی قرار می دهد.

 

درمان پيرچشمي:

اگر چه روشی برای درمان پیرچشمی وجود ندارد، ولی چندین روش درمانی است که دید بیمار را بهبود می بخشند و شامل روش:

لیزیک، استفاده از لنزهای تماسی و کراتوپلاستی هدایتی (ck) است، اما به دلیل برگشت پیرچشمی در بیماران، پزشکان این روش ها را توصیه نمی‌ کنند و بیشتر پزشکان معتقدند که استفاده از عینک، مطمئن ‌ترین روش برای درمان پیرچشمی است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار