روش تصويربرداري ام آر آي از عضله روش مناسبي براي جايگزيني روش تشخيصي جراحي بيوپسي ( نمونه برداري از بافت ) است و مي تواند به تدريج جايگزين اين روش شود .

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛دکتر فرزاد فاتحي با بيان اينکه  MRI عضله از جمله مباحث تازه اي است که استادان برجسته در دومين کنگره نوروموسکولار والکترودياگنوزيس درباره آن تبادل نظر خواهند کرد ، افزود : استفاده از اين روش جايگزين در ابتداي راه است و نياز به سرمايه گذاري گسترده تري دارد .
وي گفت : تا مدتي پيش تمرکز متخصصان براي تشخيص بيماري هاي عصبي عضلاني ، بر عمل بيوپسي بود و بايد در نظر داشت که بيوپسي يک عمل تهاجمي است که طي آن بايد يک جراحي کوچک روي بيمار انجام شود و در اين روش قسمتي از عضله برداشته و در آزمايشگاه بررسي مي شود.
اين متخصص مغز و اعصاب با بيان اين که عمر فناوري MRI عضله در دنيا زياد نيست افزود : در اين روش عکسبرداري کم تهاجمي ، پس از بررسي الگوريتم ها و سيگنال هاي مشخص و نتايج آن براي مشاور ژنتيک نيز ارسال مي شود.
فاتحي با اشاره به اين که ميوپاتي هايي نظير دوشن، شايع ترين بيماري هاي عصبي عضلاني هستند، گفت : با توجه به پيشرفت هاي خوبي که درعلم ژنتيک و علوم پايه چون ايمونولوژي و راديولوژي در کشور بدست آمده است ، وضع تشخيص و درمان اين بيماري ها در آينده بهبود خواهد يافت.
وي افزود :‌ ضرورت رسيدگي به اين بيماران به اندازه اي است که دانشگاه علوم پزشکي تهران در صدد راه اندازي دوره فلوشيپ براي بيماري نوروماسکولار است .
دبير دومين کنگره نوروموسکولار و الکترودياگنوزيس ايران همچنين هدف از برگزاري اين کنگره پنج روزه را تمرکز بر بيماري هاي عصبي و عضلاني بيان  کرد.
فاتحي گفت : بيماري هاي عصبي و عضلاني در ايران شايع  است و تا 25 درصد از بيماري هاي نورولوژي را به خود اختصاص مي دهد.
وي افزود‌:‌ شماري از بيماري هاي عضله در رديف بيماري هاي خاص قرار مي گيرد و کمتر به آن ها توجه مي شود.
دومين کنگره نوروموسکولار و الکترودياگنوزيس ايران14 تا 18 تير با حضور استادان داخلي و  هشت سخنران خارجي از کشورهاي فرانسه، امريکا، ترکيه، روسيه، سنگاپور و آلمان در مرکز همايش هاي بين المللي شهرداري تهران برگزار خواهد شد ./ع
برچسب ها: بیوپسی ، عضله ، عصب ، مغز ، سیگنال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.