معاون محیط انسانی اداره كل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: مخاطرات اقلیمی بویژه بادهای 120 روزه سیستان و پدیده گرد و غبار ناشی از آن و همچنین توسعه نیافتگی منطقه علل عمده آلودگیهای زیست محیطی استان است.

 به گزار ش خبرنگارباشگاه خبر نگاران زاهدان ، محمد علی فرقانی افزود: گرد و غبار، پایین بودن سرانه فضای سبز در منطقه، دامهای سرگردان و مدیریت بعضا نامطلوب پسماندها مشكلات زیست محیطی سیستان و بلوچستان را تشكیل می دهند.
وی بیان كرد: از آنجا كه صنایع مادر در سیستان و بلوچستان وجود ندارد و واحدهای صنعتی كمتری در شهرستان ها فعال هستند آلودگیهای هوا بیشتر مربوط به دود خودروهاست و این استان در مقایسه با سایر استان های كشور از آلاینده های كمتر و هوای پاك تری برخوردار است.

وي  افزود: از سوی دیگر با توجه به گستردگی بیش از حد سیستان و بلوچستان خوشبختانه تجمع آلودگی در منطقه وجود ندارد و این مهم شرایط زیست محیطی استان را در مقایسه با استان های دیگر كشور متمایز كرده است. وی اظهار داشت: توسعه نیافتگی سیستان و بلوچستان باعث بروز حاشیه نشینی در شهرها شده كه خدمات رسانی مدیریت شهری به مناطق حاشیه ای را مشكل كرده و معضلات زیست محیطی نظیر رهاسازی فاضلابهای خانگی و عدم دفع بهداشتی زباله را باعث شده است.

وی بیان كرد: در سیستان و بلوچستان تنها سه شهر زاهدان، زابل و چابهار از سیستم فاضلاب شهری برخوردار هستند و 11 مركز شهرستان دیگر این استان سیستم فاضلاب ندارند كه بروز مشكلات زیست محیطی زیادی را باعث شده است.

 فرقانی اضافه كرد: شركت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان درصدد احداث سیستم فاضلاب در همه شهرهای استان است تا از بروز آلودگی های زیست محیطی جلوگیری شود.

معاون محیط انسانی اداره كل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: این نهاد برای مقابله با مساله گرد و غبار و توفان های شن در سیستان در وهله اول اقدام به احداث دو مركز پایش آلودگی هوا در این منطقه كرده است.

وی افزود: همچنین در جنوب سیستان و بلوچستان نیز احداث ایستگاه پایش آلودگی هوا در شهرستان چابهار كه یكی از مصوبات سفر سوم هیات دولت به سیستان و بلوچستان است در حال اجراست.

وی ادامه داد: بزودی طرح ایجاد 'هامون كوچك' در گستره پنج هزار هكتار از تالاب هامون با تامین و هدایت سالانه 60 میلیون متر مكعب آب از منابع آبی سیستان به اطراف كوه خواجه كه در میان این تالاب قرار گرفته است، به مرحله اجرا درخواهد آمد.

فرقانی گفت: با اجرای طرح هامون كوچك، تالاب هامون احیا و پدیده گرد و غبار در منطقه سیستان تا حد زیادی برطرف خواهد شد و همچنین در مسایل اقتصادی و اجتماعی مردم منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

وی اظهار داشت: اداره كل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان درباره ساماندهی دامهای سرگردان به عنوان یك دستگاه نظارتی گزارشات لازم را به دامپزشكی و شهرداری ارایه كرده است كه در این راستا شهرداری زاهدان تا حدودی دامهای سرگردان را در خارج از شهر ساماندهی كرده و در سایر شهرهای استان نیز اقدامات مشابهای انجام گرفته است.

وی اظهار داشت: وظیفه اداره كل حفاظت محیط زیست در مدیریت پسماندها، نظارتی است و در همین راستا بازدیدهای از سایت های دفن زباله شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان به عمل آمده و تذكرات لازم در این زمینه به دستاندركاران داده شده است.

فرقانی گفت: با اقدامات صورت گرفته از سوی شهرداری زاهدان وضعیت سایت زباله شهری رو به بهبودی است اما تا رسیدن به شرایط ایده آل فاصله زیادی دارد لذا درصدد هستیم با برگزاری جلسات متعدد و ارایه راهكارها از سوی كارشناسان وضعیت دفع زباله ها و پسماندها در شهرهای سیستان و بلوچستان را بهبود ببخشیم.

معاون محیط انسانی اداره كل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: در بحث افزایش سرانه فضای سبز در سیستان و بلوچستان بویژه زاهدان جلسات مشتركی با شهرداری ها برگزار و اهمیت فضای سبز و كاهش آلودگی هوا برای دستاندركاران تبیین شده است.

وی افزود: با توجه به اجرای طرح جامع فضای سبز زاهدان قرار است با انتقال پساب تصفیه خانه این شهر درصد زیادی از زمینهای بایر به فضای سبز اختصاص یابد تا در كاهش آلودگی و تلطیف هوا موثر واقع شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.