عینک آفتابی یک نوع پوشش برای محافظت از چشم در برابر نور شدید خورشید است و با توجه به نوع کاربری آن جنس شیشه و لایه های مختلف به کار رفته در آن متفاوت است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد وبه نقل از متخصصین،معمولا جنس شیشه های عینک آفتابی از لایه های مختلفی تشکیل شده ، یک لایه رنگی که معمولا بخشی از نور خورشید را جذب کرده و مابقی را عبور می دهد، یک فیلتر پولاریزه کننده که نور شدید منعکس شده از یک سطح را فیلتر می کند و از آسیب به چشم تا حدود زیادی جلوگیری می کند،یک لایه فتو کرامیک که با توجه به ترکیب شیمیای نقره که در آن قرار گرفته و واکنش آن با هالوژن باعث تیرگی در محیطهای روشن و براق شدن آن در محیطهای کم نور می شود.

همچنین لایه آینه ای که باعث کاهش شدت نور ورودی به چشم می شود، یک لایه ضد خش که معمولا یک لایه کربنی است از آسیب به عینک جلوگیری می کند،لایه ضد انعکاس که نور منعکس شده از پشت سر افراد به عینک رسیده را خنثی می کندولایه جذب کننده اشعه ماوراء بنفش که میزان خاصی از آن می تواند تا حدودی از ورود این اشعه به چشم جلوگیری می کند.

متخصصین می گویند: محافظت چشم در مقابل نور شدید آفتاب و اشعه فرابنفش موجود در آن بسیار مهم است. استفاده از عینك آفتابی مناسب در شرایطی كه نور آفتاب شدید است، باعث بهتر شدن دید و پیشگیری از صدمه به عدسی و شبكیه چشم می‌شود.

استفاده از عینكهای تقلبی نه تنها این خاصیت را ندارند بلكه سبب بسیاری از عوارض چشمی‌می‌شوند كه از آن جمله می‌توان، كاهش بینایی، آب مروارید و بیماری شبكیه را نام برد..

در نور شدید، چشم احساس خستگی و كاهش دید رنگی می‌كند. در صورتی كه چشم‌ها بدون محافظ هر روز برای ساعات طولانی در نور آفتاب به سرمی برد احتمال ابتلا به آب مروارید بسیار افزایش می‌یابد..

پزشکان در خصوص استفاده مناسب از عینک آفتابی گفته اند:

توصیه می‌شود از عینكهای قهوه ای استفاده شود، چرا كه این عینكها نور آبی آسمان را كاهش، وحدت بینایی را افزایش می‌دهند، لذا برای مصارف روزمره توصیه به استفاده از این رنگ نمی‌شود

بهترین رنگ برای عینكهای آفتابی در وهله اول خاكستری و پس از آن قهوه ای است، شیشه‌های عینك آفتابی باید مقاومت كافی داشته باشدـ قاب عینك باید بزرگ باشد تا محافظت كامل در این خصوص صورت گیرد. .

یك عینك آفتابی استاندارد عینكی است كه وقتی آن را در مقابل یك صفحه طرح دار تكان می‌دهیم نباید صفحه موجدار تار و كج و معوج دیده شود

افرادی كه تحت عمل آب مروارید یا لیزیك یا لازك قرار گرفته‌اند باید در مواجهه با آفتاب از عینكهای آفتابی مجاز استفاده كنند .

بعضی داروهای پوستی یا چشمی‌حساسیت چشم‌ها را به نور آفتاب بیشتر می‌كند در صورت استفاده از این داروها ( به عنوان مثال كسانی كه از قطره های چشمی‌یا قرص داكسی سیكلین استفاده می‌كنند ) باید حتماً از عینك آفتابی استفاده كنند .

عینكهای آفتابی با شیشه‌های رفلكس كه دارای پوشش آینه‌ای هستند برای مصارف اسكی یا كوهنوردی مناسب می‌باشند ./س

برچسب ها: عینک ، آفتاب ، خورشید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.