12 میلیون نهال سالم در فارس تولید شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس،رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: استان فارس با داشتن بیش از80 نهالستان پرورش نهال شناسنامه دار،مقام نخست پرورش نهال سالم را درکشور دارد 

نهال سالم نهالی است که از اجزای یک گیاه مثل برگ ، ساقه و ریشه در محیط آزمایشگاهی عاری از عوامل بیماری زا پرورش می یابد ؛ سپس یک تا 2 سال با شرایط گلخانه ای تطبیق داده می شود و پس از قرار دادن شناسنامه این نهال بر روی آن روانه بازار می شود .

در شناسنامه نهال های سالم ، رقم و نژاد نهال و تایید سلامت نهال ذکر می شود .

خرد افزود: پس از فارس ، اصفهان و آذربایجان غربی به ترتیب مقام دوم و سوم تولید نهال سالم را درکشور دارند .

در نهالستان های استان فارس انواع نهال های سالم مرکبات ، میوه های هسته دار ، دانه دار ، زیتون ، انار ، انجیر و گردو تولید و به سراسر کشور صادر می شود .

نهال سالم شناسه دار 2 تا 3 سال زودتر از نهال های معمولی به بار می نشیند و محصول آن نیز کیفیت بهتری در مقایسه با سایر نهال ها دارد .

وی افزود : برای افزایش و توسعه نهال های سالم شناسنامه دار ، برای نخستین بار در کشور از سال 89 پست های قرنطینه را در ورودی شهرستان ها برقرار کردیم تا نهال غیر استاندارد وارد استان نشود .

امسال نیز تعداد نهالستان های تولید نهال سالم فارس به روش " کشت بافت " پنج درصد افزایش و نهالستان های استان فارس از 41 به بیش از 50 رسیده است .

" کشت بافت " به معنی ایجاد یک گیاه جدید از یک قسمت گیاه مانند برگ ، ساقه ، و ریشه است که درمحیط مصنوعی و بدون عوامل بیماری زا صورت می گیرد .

به این نوع کشت ،کشت درون شیشه نیز گفته می شود .

تکثیر سریع گیاهان با استفاده از کشت بافت ، صرفه جویی در اندام تکثیری مورد استفاده ، سهولت تکثیر ارقام تجاری و پر محصول و کاهش هزینه تولید نهال از مزایای نهال سالم با کشت بافت است .

در استان فارس فعالیت کشت بافت گیاهی از سال 1389 آغاز شده است ../س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.