معاون وزير صنعت، معدن و تجارت خبر از:

خريد تضميني 1.2 ميليون تن گندم به نرخ تضميني داد

تاكنون يك ميليون و 200 هزارتن گندم به نرخ تضميني از كشاورزان خريداري و مبلغ 410 ميليارد تومان به حساب كشاورزان واريز شده است.

علي قبادي معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب افزود: در سال جاري تاكنون بالغ بر 1 ميليون و 200 هزارتن گندم به نرخ تضميني از كشاورزان خريداري شده اين در حالي است كه بخش خصوصي هم مقادير قابل توجهي گندم  از كشاورزان خريداري كرده است.
وي با  اشاره به اينكه 410 ميليارد تومان بابت خريد تضميني گندم به حساب كشاورزان واريز شده است تصريح كرد: مصرف گندم در كشور طي سال 88 ، 12 ميليون تن بوده كه اين رقم در سال 89 به 10.5 ميليون تن و در سال 90 به 8.5 ميليون تن رسيده است.
اين در حالي است كه ميزان مصرف گندم بعد از هدفمندي يارانه ها 20 تا 25 درصد كاهش داشته است.
وي  ادامه داد: اين نشان مي دهد كه بخش عمده اي از گندم در كشور كه به مصرف آرد مي رسيد جزو ضايعات بوده و بعد از هدفمندي يارانه ها اين صرفه جويي كلان در كشور انجام شده است.
قبادي با اشاره به اينكه تا سال گذشته با توليدات داخلي كشور را ياري كرده ايم گفت: در سال جاري به جهت تامين امنيت غذايي كشور تاكنون حدود يك ميليون تن گندم وارداتي، وارد كشور كرديم.
رئيس هيئت مديره و مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران با اشاره به اينكه تا قبل از هدفمندي يارانه ها دولت بابت تحويل آرد به نانواها و نان به مردم حدود 4 هزار ميليارد تومان هزينه مي كرد اظهار داشت: با وجود اينكه بعد از هدفمندي يارانه ها دولت 80 درصد اين رقم را به مردم پرداخت مي كند ، هزينه دولت در قبال بحث گندم، آرد و نان در سال گذشته حدود 20 درصد اين رقم بوده   كه بحث آزادسازي قيمت نان بعد از آغاز مرحله بعدي هدفمندي يارانه ها انجام و يارانه نان هم به مردم پرداخت مي شود.
اين مقام مسئول با بيان اينكه دولت كمك هاي عمده اي به كشاورزان انجام داده است گفت: در سال گذشته نرخ خريد تضميني هر كيلوگرم گندم 360 تومان بود كه امسال با تصميماتي كه دولت اتخاذ كرده نرخ خريد تضميني هر كيلوگرم گندم طي 2 مرحله زماني به 420 تومان افزايش پيدا خواهد كرد.
قبادي با  اشاره به اينكه دولت بايد با توجه به مصوبه مجلس و قانون بودجه سال 91 هزينه هاي خودش را به گندم اضافه مي كرد و آن را به كارخانجات مي فروخت تصريح كرد: بخش عمده اي از اين هزينه ها را خود دولت تقبل كرده به طوري كه گندم را با قيمت كيلويي 465 تومان تحويل كارخانجات آرد مي دهد.
وي گفت: در هر استان كميته اي با مسئوليت استاندار تشكيل و قرار شده كه استانداران با در نظر گرفتن هزينه هاي توليد، دستمزد كارگر، افزايش نرخ تورم و ... نرخ آرد تحويلي به خبازي ها را تعيين و نرخ نان را ظرف امروز يا فردا اعلام كند.
قبادي با بيان اينكه در قانون بودجه دولت مكلف است كه هزينه هاي تبعي را به نرخ تضميني گندم اضافه كند افزود: وقتي قيمت ماده اوليه آرد كه گندم است افزايش مي يابد علاوه بر اينكه قيمت آرد هم بايد افزايش يابد هزينه هاي تورم و دستمزد هم به آن اضافه مي شود و ساليانه بر اثر نرخ تورم به نرخ نان كه در كل كشور تقريبا كمتر از 25 درصد و در تهران 20 درصد است اضافه مي شود.
اين مقام مسئول با اشاره به اينكه نزديك به 2 تا 2.5 ميليون تن گندم در سال اول و حدود 4 ميليون تن گندم در سال دوم هدفمندي يارانه ها صرفه جويي شده تصريح كرد: مردم با پول يارانه دريافتي نان از دولت، نان را با مديريت مصرف مي كنند.
 وي با اشاره به اينكه گندمي را كه دولت كيلويي 300 تومان خريداري و به كارخانجات آرد با قيمت كيلويي 10 تومان تحويل مي داد  در ادامه با قيمت پايين به خبازي ها داده مي شد فسادي را در اين پروسه به وجود آورده بود كه با اين اقدام خوب دولت احتمال فساد به صفر رسيده است.
وي با اشاره به اينكه كاهش ضايعات نان دولت را به اجراي هدفمندي يارانه ها ترغيب كرد افزود: قبلا مردم نان را با همين قيمت خريداري مي كردند اما هم اكنون پول يارانه نان به حساب مردم واريز مي شود.
قبادي با بيان اينكه تعيين قيمت نان تقريبا در 20 استان عملياتي شده تصريح كرد: هزينه توليد نان  در  استان هايي مثل خوزستان، گلستان و فارس كه خود تامين كننده گندم هستند پايين تر از بعضي استان هاست كه توليد گندم ندارند.
وي خاطرنشان كرد: در كميته اي كه در هر استان زيرنظر استانداران تشكيل مي شود نمايندگان سازمان حمايت از مصرف کنندگان و اتحاديه نانواها حضور دارند و نماينده سازمان حمايت بايد نرخ مصوب را تاييد كند./عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار