رقابت های جام ملت های اروپا همواره مورد توجهات خاص فوتبال دوستان در سراسر جهان بوده است که در این میان بررسی 10 تن از بهترین ها در تاریخ این رقابتها خالی از لطف نخواهد بود.

 
به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران 10 تن از بهترین های این رقابت ها از گذشته تا کنون به شرح زیر می باشد:
1-میشل پلاتینی:
همه کارشناسان معتقدند که هیچ بازیکنی همچون پلاتینی نتوانسته تاکنون تا حدی که پلاتینی دنیای فوتبال را در رقابتهای یورو1984 تحت تاثیر قرار داد، متحیر کند. او توانست در این دوره از رقابت ها به ثمر رساندن 9 گل علاوه بر رساندن فرانسه به عنوان قهرمانی، آقای گلی آن دوره از رقابتها را نیز به خود اختصاص دهد ، او در این دوره دو مرتبه هت تریک کرد و خود را به عنوان رقیب اصلی مارادونا پیش روی فوتبال دوستان در سراسر جهان مطرح ساخت  آنها در آن دوره مربع جادویي را نیز به کمک سه ستاره دیگر یعنی لوئیز فرناندز، ژان تیگانا و آلین گیوبه تشکیل دادند.
2-مارکو فان باستن:
او در رقابتهای 1988 ستاره بلا منازع این دوره محسوب شد، او با زدن پنج گل عنوان آقای گلی رقابتها را نیز از آن خود کرد.
وی در مرحله گروهی و در دیدار برابر انگلیس یک هت تریک تماشایی نیز کرد. وی در دقیقه 88 از مرحله نیمه نهایی این رقابتها مقابل آلمان ها، دنیا را شوکه کرد و آنها را راهی رقابتهای رده بندی ساخت.
3-بکن بائر:
این فوتبالیست آلمانی توانست در یورو 1972 به همراه تیم ملی آلمان غربی به عنوان قهرمانی این رقابت ها را از آن خود ساخت. با تمام ناامیدی ها که در اطراف تیم ملی آلمان بود بائر توانست نقشی اساسی و ماندگار ایفا کند و در نهایت به پیروزی سه بر سفر برابر شوروی در فینال یورو 1972 نقش آفرینی کند.
4-زین الدین زیدان
پس از آنکه زیدان در تیم بوردو توانست اسم و رسمی برای خود دست و پا کند، در حالی راهی بیانکونری شده بود با تیم ملی فرانسه در رقابتهای یورو 96 حضور یافت اما نتوانست آنچنان که باید خود را به ترکیب تیم پیوند دهد. با این وجود در رقابتهای یورو 2000 توانستیم شاهد چهره بسیار درخشان و متمایز از ستاره ی بیانکونزی بودیم او که در آن زمان قهرمانی جهان را با خود به یدک می کشید توانست درخششی بی نظیر داشته و به همراه خروس ها بار دیگر قهرمانی را تجربه نماید، اما این بار در چهار چوب رقابتهای جام ملت های اروپا.
در رقابتهای یورو 2000 زیدان توانست در حالی عنوان برترین تورنمنت را از آن خود کند که هم در مرحله گروهی ستاره تیم ملی فرانسه بود و هم در مرحله حذفی. در دیدار فرانسه برابر اسپانیا در مرحله یک چهارم نهایی گل اول فرانسه را زیدان به ثمر رساند تا در مجموع فرانسه 2-1 به پیروزی دست پیدا کند و راهی مرحله نیمه نهایی شود.
5-دراگان راجیبک:
دراگان به عقیده اکثریت کارشناسان یکی از برترین فوتبالیست های تاریخ رقابتهای محسوب مي شود او توانست در رقابت هاي يورو 68 با زدن دو گل به عنوان آقاي گلي و برترين بازيكن تورنمنت را از ان خود كند در آن دوره از رقابت ها در مرحله ي نيمه نهائي دو تيم يووگوسلدوي و انگلستان در فلورانس به مصاف هم رفتند و تا دقيقه ي 87 با نتيجه تساوي بدون گل به كار خود ادامه مي دادند كه دراگان با زدن يه گل تماشائي يوگوسلاوي را راهي فينال تماشايي در رم ساخت .

در ديدار فينال يوگوسلاوي بار ديگر با درخشش دراگان از ميزبان رقابت ها پيشي بگيرد اما در نهايت در دقيقه 80 گل را دريافت كرد تا ديدار فينال بار ديگر در دور بعد تكرار گردد و ايتاليا در آن ديدار با نتيجه ي 2 بر صفر به پيروزي دست يابد و قهرمان شود.

4- گانترنتزر
نترز يكي از بازيكناني است كه گاها اسمش به ناحق از ليست بهترين بازي سازان تاريخ رقابت هاي يورو خط مي خورد. اما به واقع ارزش هاي اسطوره اي فراموش نشدني مونش گلادباخ و رئال مادريد در رقابت هاي يورو 1972 در قالب تيم آلمان غربي به هيچ وجه قابل ناديده گرفتن نيست او با تكيه بر توانايي هاي خود توانست نشان دهد كه يك بازيكن نيز مي تواند به تنهايي تيم بزرگي همچون انگليس را در ورزشگاه خانگي خود يعني ومبلي تحقير سازد گانتر در ديداري كه در چهارچوب دور اول مرحله ي يك چهارم نهايي رقابت هاي يورو 1972 بين انگليس و آلمان غربي در ورزشگاه ومبلي برگزار مي شود و به قدري درخشيد تا در نهايت آلمان با نتيجه ي 3-1 به پيروزي دست يافت و راهي دور دوم نهائي يورو 1972 شد.

7- دينوزوف
در حاليكه كه متاسفانه هميشه از پيتراشمايكل به عنوان يكي از برترين دروازه بان هاي برتر تاريخ يورو ياد مي شود اما بايد توجه كنيم كه عنوان بهترين دروازه بان فقط شايسته ي دينووزف 70 ساله است زوف اولين ديدار ملي خود را در دومين دور مرحله ي يك چهارم نهايي يورو 1968 با پيروزي برابر بلغارستان آغاز كرد دررقابت هاي اين دوره زوف نقش به سزائي در قهرماني تيم ايتاليا داشت و توانست همچون ستاره ي نوظهور براي آرزوي بدرخشد و آبي پوشان را بر فراز اروپا قرار مي دهد.

8- پائولو مالديني

بدترين دفاع در تاريخ رقابت هاي يورو فرد مستحكم خط دفاع تيم ملي ايتالياست كه او نيز كسي نيست جز پائولو مالديني

9- پيتر اشمايكل

اشمايكل يكي از برترين دروازه بانان نسل خود بوده است گلري كه در تمامي موارد استثنا بود بسياري از هواداران قديمي فوتبال حركات خاص او را به ياد دارد و به خصوص حركاتي كه از دفع توپ در موقعيت هاي تك به تك از خود بروز مي داد.

10- ژاوي هرناندر

او به واقع يكي از برترين بازي سازهاي تاريخ رقابت هاي جام ملت هاي اروپاست./ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.