توكل به خدا، ابزاري براي مقابله با استرس و فشارهاي عصبي است

آموزه هاي ديني مانند توكل به خدا، خوش‌بيني و ديد مثبت داشتن، صبر و شكيبايي در مقابل مشكلات مي‌تواند ابزاري براي مقابله با استرس و فشارهاي عصبي در زندگي امروز باشد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، مدیر گروه سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد دانشكده علوم پزشكي نيشابور با بیان اینکه ايمان به خدا بدون شك مؤثرترين درمان اضطراب است، اظهار داشت: بسياري از موارد مهارت زندگي مانند خودآگاهي و همدلي در متون ديني ما وجود داشته و اعتقادات مذهبي و عمل به آن زمينه را براي آموزش زودهنگام اين مهارت‌ها فراهم مي‌كند كه نتيجه آن زندگي همراه با آرامش و سعادت است.

دكتر مرتضي فاضل نيشابوري گفت: در سال 1984 سازمان بهداشت جهاني با شعار بهداشت براي همه تا سال 2000 ميلادي ضمن توجه راهبردي به موضوع بهداشت، اهميت مؤلفه معنويت در بهداشت رواني جامعه را خاطرنشان کرد.

وی افزود: بيش از 200 مطالعه روانشناختي وجود رابطه بين سلامت روان و اعتقادات ديني در ميان جوامع مختلف را به اثبات رسانده است.

وی بیان داشت: با وجود تمام پيشرفت‌ها، مشكلات بهداشت رواني به‌عنوان معضلي براي خانواده‌ها، سازمان‌ها و جوامع رو به افزايش است. هر روز بر تعداد افرادي كه معتقدند معنويت درمان رنجوري و درماندگي روحي آنهاست و بر متخصصانی كه براي درمان بيماران رواني و حفظ سلامت رواني بر باورها و رفتارهاي مذهبي متمركز مي شوند، افزوده می‌شود.

به نظر این پزشک، انسان امروز با آگاهي و بينش به اين عقيده رسيده كه بدون معنويت تنها مي‌ماند و در گرداب تكنولوژي به فنا مي‌رسد و انسان امروز فهميده كه با دور شدن از باور و اعتقاد، پوچي و درماندگي در انتظارش است.

 وی یادآور شد: نتايج پژوهش‌هاي جديد در رابطه با استفاده از دعا در زندگي روزمره و تأثير آن بر سلامت روان حاكي از آن است كه بين فراواني دعا و سلامت روان ارتباط معناداري وجود دارد.

مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتي دانشكده علوم پزشكي نيشابور اضافه کرد: مطالعات نشان مي‌دهد در هنگام دعا و نيايش ضربان قلب و تنفس منظم شده و فشارخون كاهش می‌يابد و سوخت و ساز بدن متعادل مي‌شود.

وی تصریح داشت: دعا باعث كاهش ترشح هورمون‌هاي استرس مانند آدرنالين مي‌شود و اين امر افزايش ايمني بدن را به ‌‌دنبال دارد.

دکتر فاضل یادآور شد: در پژوهش انجام شده سالمنداني كه هرگز به مراسم مذهبي نمي‌رفتند و يا خيلي كم در مراسم دعا و نيايش شركت مي‌كردند تقريبا دو برابر كساني كه هر هفته در اين مراسم شركت مي‌كنند دچار سكته مغزي مي‌شوند.

 وی افزود: بنيادهاي بهداشت و سلامتي متوجه شدند كه شركت در مراسم مذهبي باعث ايجاد رابطه صميمانه و قلبي با مردم مي‌شود و بهره‌مندي اشخاص از پشتيباني اجتماعي تأثير به‌سزايي در تندرستي و طول عمر افراد دارد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۹:۱۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۴
خداوندبه حق چهارده معصوم پاک انشالله همه مریضهارا شفا دهد بخصوص مریضهای عصبی را که استرس هم دارند ترا به خدا دعا کنید
آخرین اخبار