اریك اچ هولدر دادستان كل آمریكا دو مقام قضایی این كشور را مسئول تحقیقات جنایی پرونده های جداگانه افشای اسرار امنیت ملی و انتشار آن در مطبوعات كرد كه یكی از موارد آن، فاش شدن خبر حمله شكست خورده ویروس كامپیوتری استاكس نت به فعاليت هسته ای ایران است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، نیویورك تایمز در این زمینه نوشت هولدر روز جمعه با صدور بیانیه ای، افشا و انتشار این اسناد را اقدامی غیرقانونی و غیرقابل تحمل و عامل به خطرافتادن امنیت كشور و همه آمریكایی ها خواند. طبق اعلام هولدر همه كاركنان دولت و پیمانكاران طرف قرارداد با دولت كه دسترسی به این اسناد محرمانه داشته اند، مظنونان پرونده هستند كه عامدانه اطلاعات محرمانه را در اختیار افرادی كه مجاز به آگاهی یافتن از آنها نبوده قرار داده اند.
وی گفت كه همه این افراد تحت تحقیقات قانونی قرار خواهند گرفت. دو دادستان مامور تحقیقات قضایی در این پرونده ها شامل رونالد سی.مكن از دادسرای كلمبیا و رود جی. روزنشتاین از دادسرای مریلند هستند و تحقیقات نیز زیر نظر اداره فدرال تحقیقات موسوم به اف.بی.آی انجام خواهد شد. هرچند هولدر اشاره ای به موضوعات اسناد محرمانه نكرده، اما به نوشته نیویورك تایمز، یك مورد از اطلاعات محرمانه این تحقیقات جنایی، مربوط به كشف و خنثی شدن توطئه بمب گذاری در یك فروند هواپیمای آمریكایی توسط شاخه القاعده در یمن است كه توسط یكی از ماموران اطلاعاتی نفوذی به درون این شبكه لو رفت. مورد دیگر مربوط به ویروس كامپیوتری استاكس نت است كه با همكاری مشترك آمریكا و اسراییل تولید شده تا برنامه سانتریفیوژهای ایرن را هدف قرار دهد و سومین پرونده هم فهرست دولت اوباما از تروریست های مظنون است كه برای كشته شدن جزء اهداف حملات هواپیماهای بدون سرنشین قرار داشته اند.
همه اسناد محرمانه مربوط به این رخدادها، در روزنامه های نیویورك تایمز، نیوزویك، خبرگزاری آسوشیتدپرس و دیگر رسانه ها منتشرشده بود. حتی گزارشگران دو روزنامه آمریكایی كتاب هایی هم از این اسناد چاپ كرده اند. همچنین عملیات منتهی به كشته شدن اسامه بن لادن رییس القاعده هم جزء اسناد محرمانه افشا شده است.
چندی پیش نیز كنگره آمریكا درباره موضوع انتشار اسناد محرمانه را به دولت هشدار داد و جمعی از نمایندگان جمهوریخواه هم خواستار انتصاب دادستان هایی ویژه با استقلال كامل و با نظارت روزمره دولت بر تحقیقات شدند. باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا روز جمعه در یك كنفرانس خبری اعلام كرد كه دولت هرگز از افشای این اسناد محرمانه اطلاع نداشته است. وی با جنایی خواندن این اقدامات، وعده پیگرد قضایی پرونده را داد و اعلام كرد كه همه افراد دارای نقش گسترده در این افشا گری ها، مجازات خواهند شد. برخی جمهوریخواهان افشا و انتشار اسناد محرمانه را به دولت اوباما نسبت می دهند و می گویند كه دولت عمدا این اسناد را فاش كرده تا دستاوردهای سیاسی لازم را از آن ببرد و رییس جمهوری را نسبت به مسائل امنیت ملی سرسخت، محكم و سازش ناپذیر نشان دهد كه اوباما همه این اتهامات را رد كرده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار