صندوق کودکان سازمان ملل (يونيسف) اعلام کرد با انجام برخي اقدامات کاملا ساده مي توان جان ميليون ها کودک را در سرتاسر جهان که در اثر ابتلا به ذات الريه يا اسهال مي ميرند ، نجات داد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ يونيسف در گزارشي اعلام کرد : سالانه بيش از 2 ميليون کودک در اثر ابتلا به ذات الريه و اسهال جان خود را از دست مي دهند که اين رقم، بيست و نه درصد ميزان مرگ و مير کودکان زير پنج سال را تشکيل مي دهد.

يونيسف از 75 کشوري که بالاترين ميزان مرگ و مير کودکان در آنها مشاهده مي شود خواست با کودکان فقير به همان شيوه اي که با کودکان ثروتمند رفتار مي کنند، رفتار کنند.

اين سازمان خاطر نشان کرد ، اقداماتي نظير واکسيناسيون به موقع، تشويق و ترغيب مادران به تغذيه نوزادان با شير خود، بهبود شرايط دسترسي به آب هاي آشاميدني سالم، دسترسي آسان بيماران مبتلا به ذات الريه به داروهاي آنتي بيوتيک و درمان به موقع بيماران مبتلا به اسهال، مي تواند سالانه جلوي مرگ بيش از دو ميليون کودک را بگيرد.

يونيسف در گزارش خود افزود : «اينگونه برآورد شده است که از هماکنون تا سال 2015 ، مي توان در 75 کشوري که ميزان مرگ و مير کودکان بالاست، از مرگ بيش از 2 ميليون کودک جلوگيري کرد . اين در حالي است که بر اساس گزارش ها، نيمي از کودکاني که در جهان در اثر ذات الريه و اسهال مي ميرند از 5 کشور هندوستان، نيجريه، جمهوري دمکراتيک کنگو، پاکستان و اتيوپي هستند.

 بر اساس اين گزارش ، اگرچه پيشرفت هايي در زمينه واکسيناسيون در اين کشورها مشاهده شده است ولي اين اقدامات کافي نيستند زيرا آمارها حاکي است 783ميليون نفر در جهان به آب آشاميدني دسترسي ندارند و 90 درصد موارد ابتلا به اسهال در جهان در اثر استفاده از آبهاي آلوده و غيرآشاميدني، عدم دسترسي افراد به سرويس هاي بهداشتي مناسب و استفاده اجباري از امکانات بهداشتي و درماني نامطلوب روي مي دهد.

سازمان ملل مي گويد ذات الريه، سالانه منشاء هجده درصد و اسهال منشاء 11 درصد از مرگ و ميرکودکان در سرتاسر جهان است در حاليکه بيماري مهلک ايدز ، تنها سهمي دو درصدي از مرگ و مير کودکان را در جهان داراست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار