رئيس مرکز ملي فرش ايران از برنامه تبليغات گسترده رسانه‌ اي داخلي و خارجي براي فرش دستباف خبر داد

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،محمد باقر آقاعليجاني در مصاحبه با راديو ( صداي جمهوري اسلامي ايران)  گفت: ايران محور اصلي مديريت بازار جهاني فرش است ، رهبري بازار جهاني يک ارزش بزرگ اقتصادي محسوب مي‌شود و بايد در حاشيه اين برند تلاش کنيم محصولات ديگري را هم در بازارهاي خارجي عرضه کنيم.
وي گفت: مشتريان فرش دستباف امروزه ديگر متعلق به 30 سال پيش نيستند و نسل جديد به الگوي جديدي از توليد، توزيع و بازرگاني فرش دستباف نياز دارد و با تبليغات حداقل 5 ساله مي‌توانيم آنها را براي فرش ايران حفظ کنيم.
آقاعليخاني از دو برابر شدن اعزام هيات‌هاي تجاري به خارج و برگزاري 15 نمايشگاه درخارج از کشور در سال توليد ملي خبر داد و گفت: به دنبال تامين اعتبار براي تبليغ رسانه‌اي در داخل و خارج از کشور هستيم.
وي بازار داخلي فرش را مهم خواند و درباره تسهيلات بانک توسعه صارات هم گفت : با توجه به حمايت آقاي بهمن وکيلي مديرعامل بانک توسعه صادرات از صادرات فرش قرار است دو هفته آينده، توافقنامه نهايي امضا شود که مبلغ قابل توجهي را در اختيار صادر کنندگان و توليدکنندگان صادرات گرا قرار مي دهد.
رئيس مرکز ملي فرش درباره مواد اوليه فرش هم گفت: خارجي ها چند سال پيش ابريشم را با قيمت ارزان عرضه مي‌کردند که توليد داخلي را فاقد توجيه اقتصادي مي‌کرد،  اما در سالهاي اخير قيمت آن ده برابر شده است و حالا بايد به سمت تقويت توليد داخلي برويم.
وي افزود: با اتحاديه‌هاي روستايي و کشاورزي فرش دستباف کشور براي توسعه توليد ابريشم مذاکره کرديم و موافقت شده است ابريشم توليد داخلي پيش خريد شود و توليد داخلي که توجيه پذير هم شده است، توسعه يابد.
وي اظهار داشت: 20 درصد هزينه فرش را مواد اوليه و 80 درصد بقيه را ارزش افزوده تشکيل مي‌دهد و اگر مواد اوليه در داخل توليد شود ارزش افزوده آن به 85 درصد هم خواهد رسيد.
آقاعليخاني تصريح کرد: وابستگي به مواد اوليه خارجي سبب مي شود ، کنترل کيفيت فرش دستباف خيلي سخت شود و ما با توليد داخل به راحتي مي‌توانيم کيفيت را حفظ و حتي بيشتر کنيم.
رئيس مرکز ملي فرش ايران از جهش خوب بودجه بخش فرش در سال توليد ملي خبر داد و گفت: حدود 10 ميليارد تومان کمک بلاعوض به تشکل‌ها و اتحاديه‌هاي توليد فرش مي‌دهيم.
بخش يادي از دارهاي قالي هم ارگونوميک خواهد شد که براي بافندگان هم کم‌خطر است.
آقاعليخاني همچنين بر ايجاد مراکز مديريت خريد و فروش فرش دستباف با رويکرد حمايت از توليدکنندگان و بافندگان خبر داد و گفت : بايد بخش مهم درامد فرش دستباف نصيب بافندگان شود ، واسطه‌ها حذف شوند ، زحمت بافندگان هدر نرود و قدرت مانور ما هم در بازارهاي داخلي و خارجي افزايش مي‌يابد.
رئيس مرکز ملي فرش تصريح کرد : وقتي فرش دستباف که ترکيب ظرافت، ذهن، هنر و تلاش جمعي هنرمندان بافنده است و حداکثر زحمت را اين قشر مي‌کشند بايد ارزش واقعي فرش هم نصيب بافندگان شود.
آقاعليخاني اظهار داشت : فرش دستباف،  کالاي مصرفي نيست بلکه سرمايه است و به حفظ سرمايه هم کمک مي‌کند ، بايد مورد توجه همه مسئولان و همه شهروندان باشد و جامعه داخلي را براي خريد فرش دستباف جذب کنيم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار