مدير عامل پالايشگاه آبادان از افزايش 2 ميليون ليتري ظرفيت توليد بنزين کشور با راه اندازي بخش دوم از مرحله سوم طرح بنزين سازي پالايشگاه آبادان تا آخر خردادخبر داد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي (شانا) ؛ عبدالرضا مهربان گفت: مرحله دوم از فاز سوم طرح بنزين سازي پالايشگاه آبادان هم اکنون 100 درصد پيشرفت فيزيکي دارد که با اتمام مرحله پيش راه اندازي و هماهنگي واحدهاي ساخته شده در اين مرحله با ديگر واحدها، از اواخر خرداد آماده راه اندازي خواهد بود.
وي افزود : واحد بازيافت اسيدسولفوريک يکي از واحدهاي اين مرحله از فاز سوم طرح بنزين سازي بود که ابتداي خرداد و همزمان با سالروز آزادسازي خرمشهر با ظرفيت بازيافت روزانه 260 تن اسيدسولفوريک راه اندازي شد.
آقاي مهربان با اشاره به اين که با راه اندازي مرحله اول فاز سوم اين طرح در سال گذشته روزانه 4 ميليون ليتر به ظرفيت توليد بنزين کشور افزوده شد، گفت: مرحله سوم فاز سوم اين طرح نيز هم اکنون 85 درصد پيشرفت فيزيکي دارد که اين مرحله نيز تا پايان سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد.
مدير عامل شرکت پالايش نفت آبادان تصريح کرد: فاز سوم طرح بنزين سازي و افزايش ظرفيت پالايشگاه آبادان داراي واحدهاي کت کراکر، الکيلاسيون، ايزومريزاسيون، واحد بازيافت اسيدسولفوريک و واحد تفکيک پروپيلن، واحدهاي جنبي و ... است که پيشرفت همه اين واحدها به طور ميانگين 95 درصد است.
وي با اشاره به برگزاري جشني در آستانه 100 سالگي پالايشگاه آبادان در سال جاري گفت: همه واحدهاي بنزين سازي پالايشگاه آبادان در حال آماده سازي براي راه اندازي است و سال جاري عمليات اجرايي طرح تثبيت ظرفيت پالايشگاه که تاکنون مراحل طراحي بنيادي را مي گذراند ، آغاز خواهد شد.
عبدالرضا مهربان تصريح کرد: تاکنون در طرح بنزين سازي پالايشگاه آبادان 750 ميليارد تومان از محل منابع داخلي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران و اوراق مشارکت هزينه شده است که پيش بيني مي شود براي اتمام آن به يکصد ميليارد تومان نقدينگي ديگر نياز باشد که با وام يا منابع داخلي شرکت تامين و جذب خواهد شد.
به گزارش شانا، طرح توسعه پالايشگاه آبادان در دو مرحله شامل ساخت واحد تقطير در خلا، واحدهاي جانبي و بهينه‌سازي، واحد تقطير در اتمسفر و ساخت مجتمع بنزين سازي جديد شامل واحد کت‌کراکر و واحد الکيلاسيون با هدف بازسازي، بهسازي و افزايش توليد بنزين و کاهش نفت‌کوره اجرا مي‌شود.
ساخت مجتمع بنزين سازي جديد در پالايشگاه آبادان اهميتي ويژه دارد و با اجراي اين پروژه، روزانه 6.2 ميليون ليتر بنزين سوپر با اکتان 94 به ظرفيت توليد بنزين اين پالايشگاه افزوده خواهد شد.
طرح بنزين سازي پالايشگاه آبادان در دو مرحله به بهره برداري مي رسد که با بهره برداري از مرحله نخست اين طرح در خرداد سال گذشته، روزانه چهار ميليون و 200 هزار ليتر به ظرفيت توليد بنزين اين پالايشگاه افزوده شد و با بهره برداري از مرحله دوم اين طرح تا پايان خرداد امسال، ظرفيت توليد بنزين پالايشگاه آبادان روزانه دو ميليون ليتر ديگر افزايش خواهد يافت.
پالايشگاه آبادان به عنوان قديمي ترين پالايشگاه کشور در سال 1291 آغاز به کار کرد و با ايجاد واحدهاي جديد، پالايشگاه آبادان در سال 1334، به عنوان بزرگترين پالايشگاه جهان در آن زمان شناخته شد.
ظرفيت اسمي اين پالايشگاه 340 هزار بشکه در روز است و هم اکنون مي تواند
روزانه حدود 360 هزار بشکه نفت خام را پالايش کند؛ اين پالايشگاه امسال همزمان با افزايش ظرفيت توليد بنزين خود و آماده سازي بيشتر واحدهاي توسعه اي آن، جشن 100 سالگي خود را جشن خواهد گرفت.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار