رؤساي جمهوري چين و روسيه بر لزوم حمايت جامعه بين الملل از طرح پيشنهادي کوفي عنان براي حل بحران سوريه تأکيد کردند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، شبکه تلويزيوني رويترز به نقل از تلويزيون دولتي چين اعلام کرد، هو جين تائو و ولاديمير پوتين اين اظهارات را روز سه شنبه  پس از امضاي توافقنامه همکاري مشترک در پکن  بيان کردند.

خبرنگار تلويزيون چين در گزارش خود در اين باره گفت: دو مقام چيني و روسي، در جريان اين گفتگوها تأکيد کردند که جامعه بين الملل بايد به حمايت خود از طرح پيشنهادي فرستاده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب و تلاشهاي وي براي ميانجي گري در سوريه و همچنين مأموريت ناظران سازمان ملل در سوريه ادامه دهد تا بدين طريق بتوان راه حلي ديپلماتيک براي مشکل بوجود آمده در اين کشور پيدا کرد.

روسيه و چين که هر دو از اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل به حساب مي آيند، تاکنون تلاشهاي قدرتهاي غربي در محکوميت بشار اسد، رئيس جمهور سوريه و يا درخواست براي برکناري وي از قدرت را با مشکل مواجه ساخته اند.

در پايان اين ديدار، هو جين تائو و پوتين به امضاي توافقنامه هايي پرداخته و در جريان اين مراسم، بيانيه مشترکي را درخصوص گسترش روابط و همکاريهاي راهبردي درجهت افزايش اعتماد و برابري ها به امضا رساندند.

در همين راستا، توافقنامه هاي ديگري نيز در زمينه هاي انرژي هسته اي، همکاريهاي صنعتي و مشارکت در زمينه هاي رسانه، برق و سرمايه گذاري به امضا رسيد.

اين نخستين سفر ولاديمير پوتين به چين پس از انتخاب دوباره ي وي به سمت رياست جمهوري روسيه در ماه گذشته است.

وي در يک کنفرانس خبري مشترک با اشاره به اين نکته که دو طرف در خصوص موضوعات بين المللي از جمله مسائل مطرح در شمال آفريقا و نيز شبه جزيره کره، ديدگاههاي مشترکي دارند، گفت: ما  به تفصيل، به گفتگو و تبادل نظر در خصوص اوضاع جاري در غرب آسيا، شمال آفريقا و در شبه جزيره کره پرداخته و درمورد برنامه هسته اي ايران نيز صحبت کرديم. ديدگاههاي دو کشور درخصوص اين موضوعات، يکسان و يا مشابه هستند. بطور کلي بايد بگويم، ما تا همينجا نيز به سطح بالايي در هماهنگي هاي مشترک به منظور حل بحرانها و مسائل بين المللي از طريق تأثيرگذارترين شيوه ها دست پيدا کرده ايم.

هو جين تائو، رئيس جمهور چين نيز پس از ديدار خود با پوتين، در اظهاراتي، از توافق دو کشور براي افزايش همکاريهاي نظامي خبر داده و گفت: ما تصميم گرفته ايم که همکاريهاي خود را در زمينه هاي نظامي، انتظامي و امنيتي افزايش دهيم. هر دو طرف از تمامي کانالها و بسترهاي مختلف موجود بهره خواهند گرفت تا روابط و همکاريهاي دوستانه في مابين ارتشهاي دو کشور را به سطحي بالاتر ارتقاء دهند.

پوتين در جريان سفر خود به چين، در اجلاس سازمان همکاريهاي شانگهاي در روزهاي ششم و هفتم ماه ژوئن، که کشورهاي اتحاد جماهير شوروي سابق در آسياي ميانه نيز در آن حضور خواهند داشت، شرکت خواهد کرد.
برچسب ها: چین ، روسیه ، عنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار