امروز ديگر كمتر كسي شك دارد كه انقلاب اسلامي ايران بيش از آنكه انقلابي سياسي باشد و تنها نخبگان سياسي را جابجا نمايد، يك انقلاب فرهنگي بود كه تمام شئون زندگي مردم را دگرگون كرد...

باشگاه خبرنگاران- امروز ديگر كمتر كسي شك دارد كه انقلاب اسلامي ايران بيش از آنكه انقلابي سياسي باشد و تنها نخبگان سياسي را جابجا نمايد، يك انقلاب فرهنگي بود كه تمام شئون زندگي مردم را دگرگون كرد و بستر اجتماعي را براي نيل به سبك زندگي اسلامي هموار كرد. امام خميني (ره) به عنوان بنيانگذار انقلاب كبير اسلامي ايران به فرهنگ و مقولات فرهنگي نگاهي خاص داشت و بالواقع خود ايشان به مدد فعاليت هاي فرهنگي توانستند مردم را به هويت اسلامي شان واقف نمايند و به  تحرك وا دارند.
رسانه يكي از پديده هاي دنياي مدرن است كه به رغم كاركردهايي همچون سرگرمي و تبليغات واجد كاركرد فرهنگ سازي و آموزشي نيز هست. رسانه ها ديگر جزيي از زيست جهان امروز ما است و براي كسي كه دغدغه معاصرت دارد عبور از كنار اين پديده به راحتي ميسر نيست. امام خميني (ره) نيز به واسطه هوش و درايتي كه داشتند همواره رسانه يكي از دغدغه هاي اساسي شان بود. ايشان انتظار داشتند كه پس از انقلاب اسلامي به تبع تغيير در همه شئون زندگي مردم، از تغييرات عيني همچون تغيير نام كوچه ها، خيابانها و ميادين شهر ها تا تغييرات ذهني تر مثل تغيير در نگرش ها و عقايد، كاركرد و ماهيت رسانه نيز بايد دگرگون شوند و نوك پيكان جهت گيرشان به سمت حيات طيبه اسلامي نشانه گيري شود.از اين رو ايشان سعي داشند با رهنمودهاي داهيانه خود دستور زبان جديدي براي رسانه ها تدوين نمايند و طرحي نو براي رسانه هايي همچون راديو، تلويزيون، روزنامه ها و مجلات، تئاتر و سينما دراندازند.
امام راحل مي فرمودند كه ما با هيچ يك از اين رسانه هاي ديداري و شنيداري مشكلي نداريم بلكه مشكل ما با اشاعه فساد و فحشا است. ايشان در اين زمينه از كاركرد رسانه ها در دوران طاغوت مثال مي آوردند كه جوانان را با يكسري از مسائل بي ارزش، پوچ و فساد آلود مشغول كرده و آنان را از هويت اسلامي خود دور نگه مي داشتند. به زعم ايشان رسانه در آن دوران ابزاري شده بود براي تقليد كامل از دستاوردهاي غرب، از تقليد در ساختمانها و تزئينات و تجملات آنها  گرفته تا  تقليد در اجناس نوشيدني و پوشيدني  و در كل تقليد در گفتار و كردار آنان به طوري بوده كه فهم صحبت ها و رفتار مقليدن براي بيشتر مردم و حتي براي هم رديفان نيز مشكل بوده است.
ولي امام (ره) رسانه جامعه اسلامي را بري از اين خطاها مي دانستند و معتقد بودند كه رسانه هاي جامعه ما بايد دانشگاهي عمومي به وسعت كل كشور باشند و در كنار سرگرم كردن مردم آموزش هاي لازم را براي نيل به حيات طيبه به آنها بدهند. رسانه  در نظر امام  قدر و اهميت فراواني داشت تا جايي كه معتقد بود رسانه ها مي توانند يك فرد را به كمال برسانند و يا اينكه آن را به گمراهي بكشانند. از اين رو نگاه خاصي به رسانه هاي جامعه داشتند و همواره نگران بودند كه مبادا با برنامه هايي خلاف اهداف انقلاب جوانان به سمت گمراهي سوق بيابند. در دستور زباني كه امام راحل براي رسانه ها تدوين نمودند هدف سرگرم شدن به هر قيمت يا درآمد زايي نيست، بلكه هدف پروراندن روح عطشان مخاطبان با آب چشمه معارف ديني و اسلامي است تا از اين روزنه هر فردي در جامعه اسلامي خود تبديل به يك رسانه براي انتقال آموزه هاي اسلامي شود و از اين طريق صداي اين دين به نقاط مختلف جهان برسد.

                                                              
                                                                نويسنده:مصطفي انصافي                    


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار