فرش دستباف با بيش از 80 درصد ارزش افزوده از اصلي‌ترين محصول و توليد ملي ايران است و برند جهاني محسوب مي‌شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمد باقر آقاعليجاني رئيس مرکز ملي فرش ايران گفت : فرش ديرين‌ترين کالاي جهاني شده ايراني است ، اما نسل جديد سلايق و خواست‌هاي ويژه و متنوعي دارد و بايد متناسب با شرايط روز آن را تامين کرد.
وي تمرکز و هدف‌گرايي توليد داخلي بر اساس سلايق مشتريان داخلي و خارجي را از اولويت‌هاي مرکز ملي فرش ايران اعلام کرد.
آقاعليخاني گفت: مرکزسفارش پذيرش داراي 50 خروجي به 50 مجموعه بزرگ توليد فرش در کشور خواهد بود.
آقاعليخاني تصريح کرد: تقاضاهاي بازار داخلي و خارجي در اين مرکز به ثبت مي‌رسد و توانمندي ، ظرفيت و مزيت هاي توليد فرش دستباف ايراني را هم معرفي خواهيم کرد.
وي گفت: فرش دستباف ايران در سطح جهاني يک برند محسوب مي‌شود و حتي اگر ضرر هم بکنيم بايد اين برند را حفظ کنيم ، اما در حال حاضر سود آوري دارد و بايد فرآيندهاي مديريت توليد و بازاريابي‌ اين محصول متحول و مدرن شود و از پيامدهاي حاشيه‌اي اين برند هم استفاده کنيم.
اقاعليخاني با اشاره به هدفگذاري‌ يک ميليارد دلاري صادرات فرش دستباف در سال جاري که دو برابر عملکرد پارسال است، گفت: با روش ها و مديريت سنتي نمي توان آن را تحقق بخشيد.
رئيس مركز ملي فرش ايران با بيان اين که فرش ايراني در دنيا طرفداران زيادي دارد، گفت: هزينه اشتغالزايي يک نفر در صنعت فرش دستباف حدود 20 ميليون تومان (با تامين مواد اوليه و همه هزينه ها در طول يک سال) است در حالي که در ديگر بخش هاي صنعتي به 5 برابر يعني 100 ميليون تومان هم مي رسد.
آقاعليخاني گفت : توسعه توليد فرش دستباف باعث افزايش تقاضا در بخش هاي پيشين و پسين اين هنر - صنعت اقتصادي هم مي شود که نتيجه طبيعي ان ايجاد فرصت هاي شغلي زياد در بخش توليد نهاده ها و حمل و نقل و ديگر موارد است.
وي گفت:  فرش دستباف ايراني به صورت عمده به 33 كشور صادر مي شود و اصلي ترين محل صادرات امارت عربي متحده است که هم براي مصرف داخلي استفاده مي کند و هم پل صادراتي فرش ايراني به  امريکا و برخي کشورهاي اروپايي است.
آقاعليخاني با بيان اين که پارسال 560 ميليون دلار فرش ايران به كشورهاي مختلف صادر شد ،‌گفت : هدفگذاري يک ميليارد دلاري در سال توليد ملي و حمايت ازکار و سرمايه ايراني ايجاب مي کند که دولت از توسعه توليد در هنر - صنعت فرش دستباف حمايت کند که به ايجاد اشتغال هم کمک خواهد کرد.
رئيس مركز ملي فرش ايران اظهار داشت : توسعه روابط براي بازاريابي فرش ايران به ديگر كشورها در دستور كار قرار گرفته و برزيل بازار جديد خوبي براي اين کار است.
آقاعليخاني گفت: 45 درصد فرش دستباف به کشورهاي آسيايي و 43 درصد به کشورهاي اروپايي و بقيه هم به کشورهاي افريقايي و ديگر نقاط ارسال مي شود و چين ؛ ويتنام و برزيل نيز در برنامه ريزي امسال قرار گرفته است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.