چهار دوره معماري در فصل سوم كاوش تپه باستاني ينگي امام شهرستان ساوجبلاغ ،كشف و نمايان شد.

كشضفبه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از كرج ، فصل سوم كاوش كه از ابتداي امسال آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.
سرپرست تيم كاوش تپه ينگي امام گفت:اين معماري ها كه نشان دهنده قدمت سكونت در اين تپه تاريخي است ، نوع معماري سازه هاي اشکاني ، ساساني و اوايل دوره اسلامي  را نشان مي دهند.

ولي اله دهقاني سانيچ افزود:كشف اشياء و ظروف سفالي با پوشش لعابي مزين به نقوش اسلامي و انساني  از آثار كشف شده در اين فصل كاوش است كه قدمتي 2 هزار ساله را نشان مي دهد.

وي گفت : انواع كاسه هاي سفالي كه درطراحي آنها از شخصيت هاي قصه هاي عاشقانه همچون ليلي و مجنون الهام گرفته شده،پارچ،قدح و زيور آلات مفرغي از ديگر اشياء كشف شده در اين مرحله از كاوش است.
تپه ينگي امام كه با شماره ثبت 3504 و در سال 1379 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده از  سالهاي 1385 و 1387 مورد كاوش قرار گرفته است.
سرپرست تيم كاوش تپه ينگي امام گفت: كار مرمت و بازسازي اين آثار در كنار فعاليت هاي تيم كاوش با ظرافت و دقت انجام مي شود.
دهقاني سانيچ افزود:كشف ديواري خشتي به ارتفاع 2 متر و 40 سانتي متر و قطر يك متر و نيم در اين تپه باستاني، نشان از تمدني اصيل در اين منطقه دارد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي،گردشگري و صنايع دستي گفت: در اين فصل از كاوش تيمي متشكل از 15 باستان شناس مشاركت دارند.
هادي بابازاده گفت:ساخت سايت موزه اي براي نگهداري و نمايش آثاربدست آمده اين تپه ، به اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري البرز پيشنهاد شده است.
وي افزود: مجموعه تاريخي ينگي امام متشكل از تپه تاريخي،كاروانسراي متعلق به دوره صفويه و امامزاده علي النقي (ع) استعداد تبديل شدن به مركزمهم گردشگري را دارد.
تپه ي باستاني ينگي امام در4 كيلومتري شهر هشتگرد مركز شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است.
درشهرستان ساوجبلاغ 97 اثر باستاني شناسايي شده كه 34 مورد آن در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است./ج2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.