پايگاه اينترنتي "اوراسيا ريويو" در مقاله اي، ضمن پيش بيني پيروزي "مرسي" در انتخابات رياست جمهوري مصر، نوشت؛ نتايج انتخابات مصر، پيروزي فلسطين و شكست رژیم صهیونیستی خواهد بود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "اوراسيا ريويو"؛ در اين مقاله كه به قلم "فرانكلين لمب" عضو سابق كميته قضائي كنگره و استاد دانشگاه اورگن نوشته شده، نويسنده پيروزي محمد مرسي در انتخابات رياست جمهوري مصر را قريب الوقوع دانسته و با توجه به نزديكي مورسي به فلسطينيان به ويژه حماس، پيروزي وي را پيروزي فلسطين دانسته است.

با مشخص شدن نتايج دور اول انتخابات رياست جمهوري مصر كه طي آن حدود 50 درصد از مصريان واجد شرايط راي دادن پاي صندوق هاي راي رفتند، محمد مرسي از حزب اخوان المسلمين و احمد شفيق نخست وزير حسني مبارك به دور دوم راه يافتند.

لمب مي نويسد؛ مرسي و شفيق نماينده دو طيف كاملا متفاوت جامعه مصر هستند.

دور دوم انتخابات مصر طي روزهاي 16 و 17 ژوئن (27 و 28 خرداد) برگزار خواهد شد. در حاليكه مرسي به حمايت اكثر احزاب مسلمان و سازمان اخوان المسلمين، چشم دوخته تا طي دو هفته آينده براي او راي جمع آوري كنند، احمد شفيق به گروه هاي غير مسلمان و كساني كه از روي كار آمدن يك دولت اسلامي نگران و بيمناك هستند، اميد دارد.

اخوان المسلمين خود را متعهد به اجراي قوانين شرعي و پايان دادن به حكمراني نظاميان كرده است.

محمد مرسي عضو اين سازمان اسلامي، هفته گذشته در كمپين انتخاباتي دانشگاه قاهرة به صراحت اعلام كرد؛ "قرآن قانون اساسي ما، پيامبر رهبر ما، جهاد راه ما و شهادت در راه خدا هدف ما است. ما قوانين شرع اسلام را اجرا خواهيم كرد و هيچ جايگزيني براي آن نخواهيم پذيرفت.

اسرائيل و آمريكا به شيوه هاي مختلف از احمد شفيق حمايت خواهند كرد، علاوه بر اين او از سوي نظاميان مصر، بسياري از كشورهاي ثروتمند و گروه هاي محافظه كارتر قدرتمند، جامعه بازرگانان و مسيحيان قبطي (كه حدود ده درصد راي دهندگان هستند) نيز در مورد حمايت قرار خواهد گرفت.

با اين وجود، محمد مرسي در انتخابات اواسط ماه ژوئن به احتمال زياد بر شفيق پيروزي خواهد شد و اولين رئيس جمهور منتخب مردم مصر لقب خواهد گرفت.

بسياري از تحليلگران خاورميانه، از جمله "ساري حنفي" استاد جامعه شناسي سياسي دانشگاه آمريكايي بيروت بر اين باورند كه اين نتيجه (پيروزي مورسي) به نفع بيش از 5 ميليون آواره فلسطيني و فلسطينياني كه در كشور خود تحت اشغال رژيم صهيونيستي زندگي مي كنند، است و تمام كساني كه معتقد به بازگشت كامل فلسطينيان آواره به سرزمين هاي اشغالي و نابودي رژيم آپارتايد صهيونيستي هستند، نيز از اين نتيجه استقبال مي كنند.

اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطين اخيرا گفته است؛ نتايج انتخابات رياست جمهوري فلسطين بر روي آينده فلسطين و نيز نقش و جايگاه مسلمانان در جهان اثرات مثبتي خواهد داشت.

هنيه مي داند كه اخوان المسلمين، كه حماس هم از آن به وجود آمده، در حاليكه سعي مي كند از محكوم شدن توسط واشنگتن و تل آويو بپرهيزد، قصد دارد پيمان كمپ ديويد، قراردادهاي گازي و ديگر قراردادها با اسرائيل و حتي روابط ديپلماتيك با اشغالگران فلسطيني را مورد بازنگري قرار دهد.
اكثريت مصريان معتقدند؛ همه اين موارد نهايتا كنار گذاشته خواهد شد. مقامات حماس اكنون به حمايت هاي مصر و اخوان المسلمين بيش از سوريه اميد بسته اند، به طوري كه به تازگي موسي محمد ابومرزوق يك مقام ارشد حماس پس از ناآرامي هاي سوريه به قاهره نقل مكان كرده و روابط نزديكي با اخوان المسلمين دارد.

مرسي در انتقاد از نوع برخورد رژیم صهیونیستی با فلسطينيان سابقه طولاني دارد. او ليبرمن وزير امور خارجه اسرائيل را "خونآشام" و شهرك نشينان را "درآكولا" خطاب كرد.

همچنين مرسي از مقاومت حماس در برابر اشغالگري رژیم صهیونیستی تمجيد و از همكاري محمود عباس با اين رژيم به اين تصور كه اسرائيل نهايتا كشور مستقل فلسطين را قبول خواهد كرد، بشدت انتقاد كرده است.

مهران اخوان المسلمين گفته اند؛ قصد دارند از نفوذ خود بر فتح و حماس استفاده خواهند كرد تا از آنها بخواهند باهم آشتي كرده و به رژیم صهیونیستی فشار آورند تا كشور فلسطين را به رسميت بشناسد.

حتي قبل از اتمام اولين انتخابات دمكراتيك مصر كه جيمر كارتر آن را  "بسيار اميدواركننده" خوانده است، اين تفكر گسترده در مصر وجود دارد كه احياي شان و جايگاه واقعي، مستلزم آن است كه فلسطين و اماكن مقدس آن نه تنها به 1.5 ميليارد مسلمان و مسيحيان جهان؛ بلكه به تمامي كساني كه داراي فطرت نيك هستند، برگردد.

در حاليكه هنوز هيچ تصميم رسمي از سوي اخوان المسلمين در مورد روابط آن با غزه و فلسطين اشغالي منتشر نشده است، اما نشانه ها و علائم موجود حاكي از آن است كه عادي سازي روابط ميان مصر و فلسطين اشغالي، حتمي است و رژیم صهیونیستی و لابي هاي آمريكايي آن اين موضوع را مي دانند و خود را براي آن آماده مي كنند.

بيش از 60 سازمان فعال و ثروتمند طرفدار صهيونيست ها در آمريكا كمپيني را آغاز كرده اند كه گزينه مصريان (مورسي) در انتخابات ماه جاري (ژوئن) را به عاملي بي اثر و خنثي تبديل كنند، همانطور كه در طول سه دهه حكمراني مبارك چنين كاري كردند.

آيپك تلاشي را آغاز كرده كه دولت باراك اوباما را مجبور كند از دولت مرسي سه خواسته داشته باشد:

1- اخوان المسلمين عناصر كليدي برنامه سياسي خود را كنار بگذارد و خود را از "اسلام گرايي" جدا كند.

2- صراحتا خود را به جنگ با تروريسم يعني مقاومت فلسطين و لبنان متعهد بداند.

3- اخوان المسلمين خود را به طور كامل و به صورت مكتوب به پيمان كمپ ديويد پايبند بداند.

طبق خواسته رژیم صهیونیستی، واشنگتن بايد اصرار داشته باشد كه مصر نه تنها پيمان خود با اسرائيل را حفظ كند؛ بلكه اوباما به اخوان المسلمين بگويد كه هرگونه همه پرسي در خصوص پيمان كمپ ديويد از سوي آمريكا، به عنوان تلاشي براي از بين بردن اين توافقنامه تلقي مي شود.

بنابه گفته "دنيس راس" مشاور چند دولت آمريكا در امور خاورميانه، رهبران اخوان المسلمين در گفتگوهاي اخير خود، اظهار كرده اند؛ "اگر پيمان كمپ ديويد توسط يك راي گيري سراسري لغو شود، همانطور كه محتمل به نظر مي رسد، آنها (رهبران) مقصر نخواهند بود".

با در نظر گرفتن اين مسئله كه اخوان المسلمين در سال 1928 به چه هدفي توسط حسن البناء به وجود آمده و از آن زمان براي چه اهدافي مبارزه كرده و نيز با در نظر گرفتن خواسته هاي مردم مصر و منطقه از دولت جديد براي احياي شان و جايگاه مسلمانان و اعراب، اين خواسته هاي رژیم صهیونیستی و آمريكا، پوچ و واهي هستند.

"ايليوت آبرامز" تحليلگر و ستون نويس هفته نامه صهيونيستي استاندارد، رويكردي را به رژیم صهیونیستی پيشنهاد مي كند كه به نظر مي رسد همانند طرح و پيشنهادات او در مورد تسليحات كشتار جمعي عراق در سال 2002 و 2003 كه آمريكا را به نيابت از اسرائيل به جنگ عراق فرستاد، يا همانند تلاش هاي پنج سال اخير او در واداشتن آمريكا به حمله به ايران به خاطر رژیم صهیونیستی، تخيلي و گمراه كننده به نظر مي رسد.

آبرامز اخيرا گفته است؛ از آنجايي كه اخوان المسلمين دولت جديد مصر را تشكيل خواهد داد، اسرائيل اگر توصيه هاي او را اجرا كند، بازهم بر اين دولت غلبه خواهد كرد.

آبرامز كه قطعا از روي كارآمدن اخوان المسلمين بشدت ناراحت است، همان كاري را مي كند كه بخاطر آن پول مي گيرد، يعني قدرتمند جلوه دادن رژیم صهیونیستی.

ايليوت آبرامز، آشكارا آمريكا را مقصر مي داند كه آنطور كه روسيه در كنار دولت سوريه ايستاده، آمريكا كنار مبارك نايستاد و از او حمايت نكرد.

وي مي گويد: اگر مبارك و ارتش نقش خود را خوب ايفا مي كردند، احمد شفيق بدون قيام مردمي كه در مصر رخ داد، جانشين مبارك مي شد، پيمان صلح مصر با اسرائيل (كمپ ديويد) پابرجا مي ماند، اما اكنون اگر شفيق پيروز نشود، پيمان صلح تمام خواهد شد.
برچسب ها: مصر ، انتخابات ، اسرائیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار