سفره کردی به عنوان هنری زیبا از نمادهای مذهبی واحساسات بافندگان کردخراسان شمالی رابه تصویرمی کشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه  خبرنگاران بجنورد  نقوش زیبای کارشده درسفره های کردی استان علاوه برنمایش جلوه های طبیعی زندگی انسان ،نمایانگرعظمت فرهنگ ،اعتقادات وآداب ورسوم قوم کرداست.

نمادها درسفره کردی همگی بیانگر شکر نعمت های الهی واحترام به طبیعت است به طوری که این نقوش سنتی وقدیمی توانسته سفره کردی رابه عنوان اثر هنری ارزشمند درذهن علاقه مندان به هنر،ماندگار کند.

اما دراین میان هزینه بالایی که برای بافت یک سفره کردی صرف می شود قیمت عرضه این کالا رادر بازار افزایش می دهد،به طوری که این امر درمیزان خریدوفروش واستقبال مردم تاثیر مستقیم می گذارد وعلاوه برکاهش رونق تولیدات صنایع دستی به مرور زمان نقش این صنایع را درزندگی مردم کم رنگ تر می کند.

هم اکنون سفره کردی دراندازه های مختلف باقیمت 25 تا30 هزارتومان به فروش می رسد.

معاون صنایع دستی سازمان ميراث فرهنگي خراسان شمالی دراین باره می گوید: با توجه به از دست رفتن کاربرد سفره‌هاي کردي، اين محصول به علت داشتن نقش‌ها و نگاره‌هاي پرمايه هنوز نقش به سزايي در صادرات صنايع دستي اين استان دارد.

علي عابدي درباره نقش ونگار این بافته داری اضافه می کند: سفره کردي يک نوع گليم با بافت پيچ پیچ است که به دليل جسم پشمي آن و راه ندادن رطوبت به داخل و خارج، وسيله‌اي براي نگهداري نان در ميان عشاير اين استان مرسوم بوده است.

وي درادامه می گوید: طرح مشترک همه سفره‌هاي کردي عبارت است از يک حاشيه و يک متن ساده به تعداد زياد و مساوي انگشت دانه که نشانگر دست‌هايي است که براي کسب روزي به سوي خداوند بالا مي‌رود.

عابدي با اشاره به نقوش رايج در سفره‌هاي کردي از جمله زولي، پژ، نيوپي، سرمه دان، مثلث، منات، چاکل، انگشتانه، جيران و مشک، اظهار می دارد: آنچه از نمادها در سفره‌هاي کردي مشاهده مي‌شود همه شکر به درگاه خدا و احترام به طبيعت و نعمات الهي است که اين مقوله به زيبايي و سادگي درون مايه مذهبي را نمايان مي‌کند.

صمدی رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز بابیان اینکه سالانه سفره کردی بین 7تا9 هزارمترمربع دراستان تولید می شود، می افزاید: درحال حاضر این کالا به ارزش ریالی 350تا 950هزارریال وارزش دلاری 477تا500 هزاردلار به صورت پادری،رومبلی وسفره به کشورهای ترکیه وترکمنستان می شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.