5 میلیارد و 500 میلیون تومان برای اجرای طرحهای مقابله با بیماری جاروک لیموترش و مدیریت آن به هرمزگان اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بندرعباس سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان گفت : این اعتبار از مصوبات سفرهای دوم و سوم هیات دولت به هرمزگان است .

غلامپور افزود : برای مقابله با این بیماری دو هزار هکتار از باغهای آلوده بالای 50 درصد حذف و مدیریت چهار هزار هکتار از باغهای زیر 50 درصد آلودگی در حال اجراست.

وی گفت : به جای باغهای امحا شده ارقام مختلف خرما ، انبه ، پرتقال و سایر مرکبات به جز لیموترش جایگزین می شود.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان گفت : اقدامات اصلاحی در باغهای آلوده ، شناسایی درختان آلوده ، تغذیه ، هرس و حذف درختان آلوده ، کنترل شیمیایی ، جایگزین باغهای آلوده وفعالیتهای آموزشی و ترویجی از برنامه های مدیریت باغهای لیمو ترش است.

از 12 هزار هکتار باغهای لیموترش هرمزگان بیش از پنج هزار هکتار آن آلوده به این بیماری است.

بیماری جاروک جادوگر یا پسیل مرکبات برای نخستین بار سال 77 در هرمزگان دیده شد که به اقتصاد هفت هزار باغدار و خانواده آنها در شهرستان رودان ، میناب ، حاجی آباد و بندرعباس آسیب رساند.

این بیماری حدود هزار و830 میلیارد ریال به باغهای لیموترش استان خسارت وارد کرده است.

بیماری جاروک لیوترش نوعی بیماری ویروسی است که با رشد چند جوانه و شاخه بدون خار و شکننده از محل یک گره به صورت یک جارو است که به تدریج از رشد درخت لیموترش جلوگیری می کند و باعث خشک شدن درخت می شود.

بیش از 70 درصد صادرات لیموترش کشور به کشورهای آسیایی ، اروپایی و حتی آمریکایی در چندسال گذشته به شهرستانهای رودان و میناب دو قطب بزرگ لیموترش ایران اختصاص داشت.

پارسال بیش از 126 هزار تن لیموترش در هرمزگان برداشت شد که 16 درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشت.

هرمزگان همچنان رتبه نخست تولید لیموترش کشور را دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.