شرکت های تولید کننده تکنولوژی هارد طی چند ماه گذشته توانستند یک بیت اطلاعات را روی 12 اتم ذخیره کننده یعنی امکان دارد از سال آتی هاردهای یک ترابایتی با ظرفیت 1000 ترابایت وارد بازار شوند.

مهندس رضا شفیعی کارشناس سخت افزار با بیان این مطلب به خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران گفت: با ورود چنین هاردهایی به بازار شاید با افزایش قیمت اندکی روبرو شویم اما با توجه به ظرفیت بالای این هاردها این افزایش قیمت کاملا به صرفه است.
وی افزود: احتمال نمی رود قیمت هارد دوباره کاهش پیدا کند اما با ورود هاردهایی با ظرفیت بالا قیمت هارد نسبت به ظرفیت خریداری شده به صرفه می شود.
این کارشناس سخت افزار با اشاره به اینکه بازار کامپیوتر ایران پر شده از برندهایی که اصلا شناخته شده نیستند، اظهار داشت: هنگامی که از فروشندگان در خصوص این برندها سئوال می کنیم طوری در مورد آنها تبلیغ می کنند که حتی ما کارشناسان نیز نسبت به شناخت قطعات شک می کنیم ولی این نوع مارک ها تنها چند سال روی بورس هستند و خیلی زود عدم کیفیت آنها ثابت می شود و همین امر گواه ارزان بودن این برندهای تازه وارد است.

*افزایش ناگهانی قیمت هارد دیسک ها خیلی منطقی نیست
مهندس شفیعی در ادامه با بیان اینکه با ورود هادرهای اکسترنال کوچک پاسپورتی که نیازی به برق برای شارژ نداشتند عده کثیری از خریداران قطعات جانبی رایانه به جای خرید حافظه فلش به این هارد دیسک ها روی آوردند عنوان کرد: تکنولوژی این هاردها خیلی هم جدید نبود که باعث افزایش قیمت آنها شود بنابراین در بدو ورود قیمت به صرفه ای داشتند اما پس از گذشت سه سال در عرض چند ماه به طور ناگهانی قیمت انواع هاردهای داخلی، خارجی و پاسپورتی افزایش پیدا کرد.
وی ادامه داد: دلایل زیادی برای افزایش قیمت هاردها از جمله سیل تایلند مطرح شد اما می توان گفت بیشتر به دلیل تقاضای زیاد و عرضه کم و سوء استفاده تولیدکنندگان از شرایط موجود قیمت هارد دیسک حتی تا 2.5 برابر افزایش پیدا کرد.
وی تاکید کرد: این افزایش قیمت ها خیلی غیر منطقی تر از آن بود که تنها در ایران اتفاق افتاده باشد همانند 8 سال پیش که قیمت رم به این شکل افزایش پیدا کرد اما پس از چند سال دوباره کاهش داشت.
مهندس شفیعی در پایان خاطر نشان کرد: وجود برندهای شناخته نشده در بازار کامپیوتر ایران در برابر برندهای معروفی مانند سامسونگ به دلیل ارزانتر بودن موجب شده فروشندگان برای کسب سود بیشتر، برندهای معروف را بکوبند تا بتوانند این برندهای ناشناس را بهتر به فروش برسانند./عط
برچسب ها: برند ، فلش ، قطعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.