مبارزه بیولوژیکی برای اولین بار در مزارع نخود و گوجه فرنگی کرمانشاه انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

مدير جهاد کشاورزي شهرستان کرمانشاه گفت:‌در سال زراعي ( 91-90) براي اولين بار در مزارع شهرستان کرمانشاه در سطحي بيش از 1000 هکتار از مزارع نخود ( عليه آفت پيله خوار نخود) و مزارع گوجه فرنگي کنترل بيولوژيکي انجام خواهد شد.

  رضا‌ زارعي گفت: با توجه به مشکلات ناشي از مصرف بي رويه سموم شيميايي و تاثير آن در بروز تعدادي از بيماري‌ها از جمله سرطان،سکته،بيماري هاي پوستي همچنين آلودگي محيط زيست ، آب هاي زير زميني و نابودي حشرات مفيد در طبيعت اين مديريت قصد دارد بجاي مصرف سموم شيميايي عليه آفات مزارع نخود و گوجه فرنگي از روش کنترل بيولوژيکي استفاده نمايد.
زارعي تصريح کرد:به همين منظور تا کنون در سطحي بيش از 200 هکتار از مزارع نخود عمليات رها سازي زنبور مفيد هابروبراکون به تعداد 200 هزار عدد توسط کارشناسان کلينيک هاي گياه پزشکي و با نظارت کارشناسان مراکز صورت گرفته است.
وي افزود: اين زنبورها پس از رهاسازي داراي قدرت جستجوگري بالا بوده و به سراغ لارو آفت رفته و در قسمت سطحي بدن آفت تخم گزاري کرده و آنرا پارازيته و نابود ميکنند.
گفتني است زنبورهاي اشاره شده توسط بخش خصوصي و با همکاري جهاد کشاورزي کرمانشاه پرورش و تکثير يافته است و پس از اتمام رهاسازي در مزارع نخود، رهاسازي در مزارع گوجه فرنگي نيز انجام ميشود. /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.