جراحی پیچیده‌ای دایسکسیون وسیع قلبی، آئورت صعودی، قوس آئورت که 8 ساعت به طول انجامید توسط یک فوق‌تخصص جراحی قلب بیمارستان تأمین اجتماعی میلاد تهران با موفقیت پايان پذيرفت.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان نظام پزشكي؛ دکتر حمیدرضا اسماعیلی، فوق تخصصی جراحی قلب و عروق و سرگروه تيم اين جراحي كم سابقه در كشور، گفت: این عمل دایسکسیون بر روی يك خانم بیمار 54 ساله  با درد قفسه سینه و پشت انجام گرفت و با توجه به پارگی در آئورت صعودی، قوس آئورت و آئورت نزولی و تا آئورت شكمی و شرایط بیمار، از ساعت 8 شب تا 5 صبح به طول انجامید.
وي افزود: طی عمل جراحی، سرد کردن بیمار تا 16 درجه و ایست کامل گردش خون و حفاظت مغز با جریان خون جداگانه و گردش خون برون پیکری از ناحیه عروق رانی، صورت گرفت كه ريسك بالايي داشت.
وی خاطرنشان كرد: آمار مرگ و میر و سکته مغزی این بیماران حتی در بهترین مراکز درماني دنیا  بالاست و معمولا حتي اگر بیمار زنده بماند نیز عوارض زیادی براي او به همراه دارد زیرا از نظر آناتومی شلوغ‌ترین ناحیه، قوس آئورت می‌باشد و عارضه در این قسمت مرگ را به دنبال دارد.
جراح قلب بيمارستان ميلاد تهران اظهار كرد: با توجه به عدم پذیرش بيمار در بیمارستان‌های تخصصی، به دلایل مختلف مانند نداشتن تجهیزات و حتي ريسك بالاي عمل و با آگاهی به پیچیدگی آن، جراحی را همراه با تیم پزشکی بیمارستان تأمین اجتماعی میلاد انجام دادم كه خوشبختانه عمل موفقيت آميز بود و پس از 24 ساعت علایم هوشیاری در بیمار مشاهده شد.
وی يادآور شد كه این جراحی وسيع آن هم در پيچيده ترين ناحيه آناتوميك بدن تنها با لطف خداوند و سعی تیم جراحی با موفقيت به پايان رسيد و بيمار از مرگ حتمي نجات يافته و به سلامت از بيمارستان مرخص شد.
دکتر اسماعیلی با اشاره منشا و علت عارضه اين بيمار گفت : علت اصلي اين بيماري استحكام كم ديواره عروق است كه عموما منشا ژنتيكي دارد. در اثر مقاومت كم ديواره رگها و با افزايش فشار خون، خون برخي لايه هاي دروني عروق را پاره كرده و از يك كانال فرعي كه در ديواره رگ ايجاد ميشود حركت ميكند كه ادامه آن مي تواند باعث انسداد رگها و مرگ شود.
وی به هزینه بالای این جراحی هم اشاره كرد و افزود : این جراحی در بیمارستان خصوصی 25 تا 30 میلیون تومان براي بيمار هزینه دارد اما در بیمارستان تأمین اجتماعی میلاد به صورت رایگان انجام شد.
دکتر اسماعیلی در مورد واکنش خانواده بیمار نسبت به موفقیت‌آمیز بودن عمل گفت: خانواده بیمار از وضعیت بد بیمار با خبر بوده و امیدی به زنده بودن بیمار نداشتند و پس از انجام موفيت آميز عمل، بسیار خشنود شدند.
دکتر حمیدرضا اسماعیلی 50 ساله و متولد کرمانشاه است. وي سال 73  در رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشكي شیراز فارغ‌التحصیل شد. 14 سال عضويت در هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكي کرمانشاه را برعهده داشته و پس از  فارغ‌التحصیلي در رشته فوق تخصصي جراحی قلب در سال 84 در بيمارستان هاي تخصصي تهران از جمله بيمارستان ميلاد مشغول ارايه خدمات به مردم است.
وي با پذيرش انجام جراحي بسيار پرخطر  اين بيمار بصورت رايگان آن هم در روزهاي پاياني سال( اسفند 90 )، علاوه بر انجام وظايف انساني و اخلاقي خود با تواضع و فروتني نشان داد كه برخلاف برخي ادعاهاي كاذب،‌ هنوز جامعه پزشكي كشور اخلاق و اداي وظيفه را بر هر پاداش و درآمد مادي ترجيح مي دهد.
سازمان نظام پزشكي كشور بار ديگر از خدمات ارزنده جامعه پزشكي كشور بويژه جناب آقاي دكتر حميدرضا اسماعيلي و گروه جراحي وي، قدرداني و تشكر مي نمايد.
اسامي اعضاي تيم  جراحي همراه آقاي دكتر اسماعيلي عبارتند از :  آقای دکتر کزازی جراح قلب، آقای دکتر تلاوت متخصص بیهوشی، آقایان کاوه و بروجردی پمپست قلب و ریوی و آقایان مشهدی و ربیعی‌نیا دو نفر از تکنسین‌های اتاق عمل ./ح
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.