یک کارشناس سیاست خارجی گفت: افکار عمومی دنیا ایران را که به فناوری صلح آمیز هسته ای دست یافته را پذیرفته است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مراد عنادي با اشاره به مذاکرات بغداد و رویکرد غرب در قبال برنامه صلح آمیز هسته ای ایران گفت: در استانبول 2 مذاکرات پس از يک وقفه 15 ماهه از سر گرفته شد، از يک سو  طرفین مذاکره کننده  با نگاهی خوشبینانه اعلام کردند مذاکرات سازنده بوده چراکه برسر مباحث کلي اختلاف نظر و چالش وجود نداشت، از سوي ديگر طرفين مذاکره در نشست بغداد راجع به مسائل جزئی تر به بحث و گفتگو پرداختند.

وي ادامه داد: درمذاکرات بغداد هر دو طرف ديدگاه خود را بیان کرده و کشورمان  از حقوق مسلم خود عقب نشيني نکرد و قطعا در چنين فضايي روند مذاکرات سخت تر و پيچيده تر خواهد شد.

عنادي با اشاره به اينکه نتایج مثبت از  مذاکرات ايران و 1+5 حاصل بازي برد- برد خواهد بود، تصريح کرد: آنچه که تا به حال گروه 1+5 از ژنو تا مذاکرات بغداد دنبال کرده بازي با حاصل جمع بوده بدين معنا که آنها در مذاکرات از ابزار فشار بهره گرفته اند و حاضر به ارائه هيچ گونه امتيازي به طرف مقابل نيستند و  ايران نيز بارها اعلام کرده که بارويکرد برد و باخت مخالف است و به دنبال مذاکرات با رویکرد برد- برد است.

وي با اشاره به مواضع متفاوت اولاند در مقایسه با سياست هاي سارکوزي افزود: اولاند اعلام کرده که نيروهاي فرانسوي را از افغانستان خارج مي کند و در بحث حقوق مسلم فعاليت هاي هسته اي ايران پیرو آمريکا و غرب براي متوقف کردن برنامه هاي هسته اي کشورمان نبوده و این نشانگر تفاوت سیاست های اولاند با سارکوزی است.

عنادي با يادآوري اينکه ايران بارها در مجمع عمومي سازمان ملل خواستار خاورميانه ای عاري از سلاح هسته اي شده است، گفت: اين پيشنهاد با حمايت برخی کشورهای منطقه روبرو شد و در مجمع عمومي هم به تصویب رسیده لذا ايران از کشورهاي پيشگام در این مسئله  محسوب مي شود و این رژیم غاصب صهیونیستی بوده که داراي سلاح اتمي در منطقه است.

 وي افزود: با شروع فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران غرب به دنبال ايران هراسي است و سعی دارد موقعیت جمهوری اسلامی ایران را در منطقه تحت الشعاع قرار دهد.

اين محقق و پژوهشگر مسایل سياست خارجي ادامه داد:  واقعیت امر این است که تاسيسات هسته اي کشورمان در چهارچوب قوانین ان پي تي عمل می کند و مورد تایید آژانس انرژی اتمی قرار خواهد گرفت.

 عنادي افزود : جمهوري اسلامي ايران تهديدي براي صلح و امنيت منطقه نيست و افکار عمومی دنیا این مسئله را پذیرفته و آنچه که آرامش منطقه را برهم مي زند سياست هاي خصمانه رژیم غاصب صهیونیستی است.

وي با اشاره به مذاکرات آتی در مسکو تصریح کرد: اگر روس ها نقش واقعي خود را ايفا کنند و طرفين مذاکره را به سمتي پيش ببرند که بازي برد_ برد خروجي آنان باشد می توانیم شاهد پيشرفت در مذاکرات آتی باشیم.

عنادي در پایان با اشاره به سفر نماينده آمريکا به اسرائيل پس از مذاکرات بغداد خاطر نشان کرد: این سفر به معناي همکاري هاي پشت پرده غرب با رژيم جعلي صهيونيستي در راستاي ضربه زدن به کشورهای منطقه صورت گرفته که دولتمردان غربی هیچ گاه به اهداف شوم خود دست نخواهند یافت./پ2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار