نگاهی کوتاه در سال جهانی تالاب؛

حضور 20 ساله برخی تالاب های کشور در لیست قرمز

بعضی از تالاب های کشور بیش از 20 سال است که در لیست مونترو(قرمز) کنوانسیون رامسر قرار دارند که این امر نشان دهنده وجود ضعف در نگهداری از این زیست گاه است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران سال 2012 از سوی کنوانسیون رامسر و مجامع بین المللی به عنوان سال جهانی تالاب و اکوتوریسم نام گذاری شده که این امر، نشان دهنده اهمیت این زیستگاههای خاص کره زمین است.
تالاب ها مجموعه های آبی در پیکره های محصور شده اند که به این ترتیب دریاچه ها، آب بندهای طبیعی و مصنوعی، دائمی و فصلی، بخشی از نوار ساحلی کشورها و بخشی از سواحل هم جز تالاب ها به حساب می آیند.
به همین بهانه در نگاهی گذرا و البته برای سنجش وضعیت کنونی تالاب های کشورمان به سراغ معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور رفتیم.
محمدی فاضل در پاسخ به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در مورد تعداد تالاب های  شناسایی شده در کشور گفت: در حال حاضر بیش از 1000 تالاب طبیعی شناسایی شده که از این تعداد 80 تالاب مورد مطالعه بعد از کسب مشخصات دقیق ثبت داخلی شده اند و 24 تالاب دیگر به ثبت بین الملل رسیده که نشان از اهمیت ویژه ی آن است.
محمدی فاضل در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چه تعداد تالاب ها در لیست مونترو (قرمز و در حال خشک شدن) قرار دارند، اظهار داشت: 6 تالاب در لیست قرمز قرار دارند که برخی از آنان بیش از 20 سال است که در این لیست قرار دارند.
معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشوردلیل بیش از دو دهه بی اعتنایی به برخی از تالاب ها را این طور بیان کرد: در زمانی تالاب های با ارزش ثبت بین الملل معرفی به کنوانسیون شده اند و بعد به دلایلی از ارزش آنان کم شده و بعد هم مورد فراموشی قرار گرفته اند.
*عملکرد زیست محیطی در کشور اصلا رضایت بخش نیست
میزان رضایت مندی و کیفیت عملکرد این سازمان در مورد نگهداری و احیای تالاب ها سوال دیگری بود که وی در مورد آن گفت: با توجه به امکانات، ما فوق العاده بوده ایم اما در مقابل انتظارات قانونی فاصله زیادی وجود دارد و می توان گفت عملکرد زیست محیطی کشور اصلا رضایت بخش نیست.
وی با اشاره به برنامه های اجرا شده در سال های اخیر خاطر نشان کرد: بعد از گذشت سالها برنامه های خوبی از سوی دولت و مجلس پیش بینی شده و در سال 1390 اعتبار مناسبی بالغ بر 100 میلیارد تومان برای حفاظت و احیای تالاب ها در نظر گرفته شده که بخشی از آن اختصاص داده شده و بخش دیگری در حال پرداخت است.
*عامل انسانی اولین علت از بین رفتن تالاب است
در این گذر نگاه عباس محمدی کارشناس و فعال محیط زیست در زمینه وضعیت تالاب های کشور نیز قابل توجه است.
وی وضعیت تالاب های کشور را نامناسب دانست و تصریح کرد: تالاب ها سرمایه های ژنتیکی هستند که در دنیا نگاه ویژه ای از سوی سازمان ها،‌نهادها و... به آن ها می شود.
محمدی عامل انسانی را اولین و مهمترین معضل در زمینه از بین رفتن تالاب دانست.
این کارشناس محیط زیست در ادامه بیان کرد: سد سازی ، حفر چاههای مجاز و غیر مجاز؛ راه سازی، ساخت و ساز و تخصیص ندادن حق آب به تالاب از طریق سدها از بزرگترین عاملان برای تخریب این زیست بوم ها هستند.
وی راهکار رهایی از این وضعیت را انجام کارهای پیشگیرانه دانست و خاطر نشان کرد: تجدید نظر در مدیریت تخصیص آب، جلوگیری از حفر چاه در اطراف تالاب و به عبارتی دخالت کمتر در عملکرد طبیعی این تالاب ها را تنها راه برای احیای زیست بوم های با ارزش کشورمان است./ل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
آفتاب
۲۰:۰۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۱
آفرین در این گزارش حرف های منطقی و خوبی عنوان شده بود که نشون میده کار کارشناسی انجام شده.
آخرین اخبار