رییس دانشكده هنر دانشگاه سوره تهران، از تبدیل بازارهای سنتی تولیدكننده به مغازه های مدرن داد و ستاد انتقاد كرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان مهران هوشیار' دیروز در آیین گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی در دانشگاه كاشان اظهار داشت: در گذشته، بازارها و تیمچه های سنتی محلی برای تولید محصولات، تجمع حرفه های مختلف و نمایش جلوه هایی از فرهنگ بومی هر منطقه بود.

وی افزود: اما متاسفانه امروز، بازارها جای خود را به مكان هایی برای داد و ستد كالاهای خارجی و غیر اصیل داده اند.

وی، با اشاره به اینكه حتی بسیاری از دانشجویان رشته صنایع دستی اطلاع دقیقی از 286 رشته ثبت شده صنایع دستی ندارند، تاكید كرد: متاسفانه جوانان ما با آثار و شاهكارهای ادبی و هنری دیگر ملل آشنایی دارند اما با داشته های غنی فرهنگ خود بیگانه اند.

این استاد صنایع دستی همچنین، با اشاره به اعلام سازمان یونسكو مبنی بر از بین رفتن نیمی از زبان های بومی در 40 سال آینده در جهان، تصریح كرد: این مساله به معنای نابودی نیمی از فرهنگ های بشری در سال های آینده است.

هوشیار خاطرنشان كرد: هم اكنون، مدرنیته و آثار آن جایگزین فرهنگ سنتی و بومی شده و صنایع دستی در معرض خطر فراموشی قرار دارند.

وی اظهار داشت: دانشجویان رشته صنایع دستی بایستی بدانند كه اهمیت سنت ارزشمند گذشتگان، مرهون تلاش های دیروز است و آیندگان نیز به پشتوانه دست های هنرمند و توانگر جوانان امروز بر خود خواهند بالید.

وی، با اشاره به اینكه كشور ما روزگاری قطب و محور فرهنگ و تمدن جهان بوده، افزود: با بازگشت به فرهنگ و دستاوردهای گذشته، بایستی ایران اسلامی را به جایگاه اصلی خود در سنت ها و صنایع دستی بازگردانیم.

در پایان این آیین از شش نفر از استادان ملیله كار، مخملباف، شعرباف، معرق كار و قلم زن تجلیل شد.

بیست و یكم خرداد مصادف با دهم ژوئن به نام روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.