معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: بیش از 90 درصد محصولات صنعت آبفای کشور به دست متخصصان داخلی تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، مسعود خشایی   در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان اظهار داشت: استان‌های کهکیلویه و بویراحمد، بوشهر، مرکزی و همچنین شهرستان کاشان در منطقه ابوزیدآباد از استان‌ها و شهرستان‌های پیشگام در استفاده از صنعت آب‌شیرین‌کن به شمار می‌روند.

وی واگذاری اجرای بخشی از طرح‌ها با سرمایه اولیه و بهره‌برداری از آن به بخش خصوصی، ورود و سرمایه‌گذاری این بخش به صنعت آب‌شیرین‌کن و تأسیسات آن را خاطرنشان کرد و گفت: در چابهار به صورت 100 درصد، بندرعباس درصد قابل توجهی و در زاهدان نیز قسمتی از کار از طریق آب‌شیرین‌کن انجام می‌شود.

این مسئول در ادامه با اشاره به اجرای طرح های کلان در شهرهای تهران، شیراز، رشت، اهواز، بابل و ساری از طریق تأمین منابع مالی غیردولتی افزود: طرح فاضلاب همدان، قم و کاشان نیز از طریق تأمین منابع از بانک توسعه اسلامی در حال اجرا است.

وی شهرستان کاشان را به عنوان نمونه در جذب بیشترین سرمایه‌گذار و اجرای موفق طرح از طریق بانک توسعه اسلامی معرفی کرد و گفت: در صورتی که دیگر شهرها توان اجرایی خوبی نداشته باشند اعتبارات به این شهرستان منتقل می‌شود.

به گفته وی، تأسیسات شهر شهریار هم از طریق منابع اعتباری بانک توسعه و تجارت اکو در حال انجام است.

این مسئول در خصوص فروش اوراق مشارکت برای طرح‌های آبرسانی فروش 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت طی یک هفته را یادآور شد و گفت: برای اجرای طرح‌های آب و فاضلاب در سال 91 نیز بیش از یک‌هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت اختصاص یافته است.

معاون هماهنگی وپشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ظرفیت‌های قانونی و رقم قابل توجه اعتبارات آبفا در بودجه کشور را یادآور شد و گفت:مبلغ32 میلیارد تومانی برای خرید تضمینی آب و 90 میلیارد تومان برای خرید تضمینی پساب در سال جاری در تاریخ صنعت آبفا بی‌سابقه است.

خشایی واگذاری مالکیت بخشی از تاسیسات بخصوص تصفیه خانه‌ها به بخش خصوصی را از دیگر اقدامات صنعت آب و فاضلاب برشمرد.

وی با تأکید بر نظم و انضباط موجود در این صنعت افزود: در حال حاضر 99 درصد جمعیت شهری کشور زیر پوشش شبکه توزیع آب شرب و بهداشتی است که تا پایان برنامه پنجم توسعه این پوشش 100 درصدی می‌شود.

به گفته وی پوشش شبکه توزیع آب روستایی نیز در حال حاضر 92 درصد، فاضلاب شهری زیر پوشش 49 درصد و فاضلاب روستایی هشت درصد است که پیش‌بینی می‌شود در آینده نیمی از جمعیت کشور زیر پوشش طرح فاضلاب قرار بگیرند.

به گفته وی، صنعت آب و فاضلاب کشور پس از تصویب قانون تشکیل شرکت‌های آبفا در اواخر دهه 70 و پایه‌گذاری این شرکت‌ها در حال حاضر مسئولیت و راهبری 35 شرکت آبفای شهری که 31 مورد آن در استان‌ها و چهار شرکت آن نیز در شهرهای مشهد، شیراز، اهواز و کاشان است به همراه 30 شرکت آب و فاضلاب روستایی را عهده‌دار است.

معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پایان سخنانش با تشریح کاملی از کسب افتخارات ملی و بین‌المللی صنعت آبفای کشور در حوزه تحقیقات، پژوهش، اجرای تأسیسات و طرح های آبرسانی و فاضلاب متذکر شد: این صنعت علاوه بر تعامل با بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذار حمایت از مبتکران و مخترعان را نیز از اولویت‌های خود قرار داده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.