چهارم تا ده خرداد ماه هفته ملی بدون دخانیات نامگذاری شده است که به این مناسبت شهرداری تهران برنامه های ویژه ای در سطح محلات پایتخت برگزار می کند دراین راستا، بیش از 65 برنامه برای شهروندان تکه سیزدهم پایتخت در نظر گرفته شده که در اماکن آموزشی ، معابر اصلی و بوستان های سطح منطقه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، مصرف مواد دخانی علاوه بر اثرات زیانباری که بر اندام و دستگاه های مختلف بدن داشته، از جنبه های گوناگون روانی و اجتماعی خطرناک بوده و باعث ایجاد آسیب های مختلف می شوند .
 بر این اساس،  هفته ملی  دخانیات فرصت مناسبی برای آگاه سازی و اطلا رسانی شهروندان از تاثیرات ناگوار استعمال دخانیات است.

*هفته ملی دخانیات برای همه

مسعود خسروی، معاون فرهنگی اجتماعی منطقه 13 در تشریح برنامه های هفته ملی دخانیات گفت: برنامه های متعددی برای گرامیداشت این هفته در منطقه 13 در نظر گرفته شده که از آن جمله به برنامه های آموزشی بر پایی مسابقات و اجرای مراسم نمادین ترک سیگار اشاره کرد.
وی افزود: تمام تلاش شهرداری منطقه 13 آگاه سازی شهروندان از اثرات سوء مصرف دخانیات که بدین منظور برنامه های مختلفی در مدارس، مساجد و خانه های سلامت، بوستان های منطقه، سرای محلات و مراکز فرهنگی برگزار می شود.
 خسروی تصریح کرد: تنوع برنامه ها به گونه ای است که همه گروه های سنی اعم از کودک و نوجوان، جوان و بزرگسالان را در بر می گیرد.
معاون فرهنگی اجتماعی منطقه خاطر نشان کرد:  برگزاری همایش با محوریت دخانیات، کارگاه های آموزشی، مشاوره های فردی، اطلاع رسانی عدم مصرف دخانیات در اماکن سرپوشیده، برگزاری مسابقه ورزشی ارسال پیامک سلامتی به شهروندان و اهداءگل به افراد سیگاری از عناوین کلی برنامه های هفته دخانیات در منطقه 13 است.

*اطلاع رسانی ویژه هفته دخانیات

 مهم ترین فعالیتی که در سطح منطقه صورت می گیرد تبلیغات محیطی ضد مواد دخانی است که ذهن افراد را برای پیشگیری و همچنین ذهن مبتلایان را برای ترک آماده می کند.
 غلامحسین ادب، مدیر اداره سلامت منطقه در این زمینه می گوید: توزیع سی استند با شعار عدم مصرف دخانیات درخانه های سلامت و نصب 8 بنر در میادین و معابر اصلی با شعار" لطفا حداقل امروز سیگار نکشید" از دیگر اقدامات اداره سلامت با هدف اطاع رسانی هفته ملی بدون دخانیات است.

*برگزاری همایش های متعدد با محوریت کنترل و پیشگیری از دخانیات
 اداره سلامت منطقه، همایش هایی را با هدف کنترل پیشگیری از مصرف دخانیات در سطح منطقه برگزار می کند.
 این همایش ها با محوریت عوارض مصرف دخانیات در مراکز فرهنگی آموزشی، بوستان ها و مساجد برگزار شده و دانستی های افراد را در مورد جنبه های گوناگون روانی،اجتماعی و جسمی مصرف دخانیات  بالا می برد.
 به گفته مدیر اداره سلامت منطقه دخانیات و خانواده مصونیت جوانان در برابر رواج دخانیات ، اجرای قوانین کنترل دخانیات، راههای پیشگیری از اعتیاد از جمله موضوعات و محورهای این همایش هاست.
*پیاده روی نمادین در بوستان حافظ
 وقتی می خواهیم جامعه ای سالم داشته باشیم چه بهتر که آموزش ها را از سنین کودکی آغاز کنیم سنین کودکی بهترین زمان برای پذیرش و یادگیری مفاهیم مختلف هستند به همین دلیل اداره سلامت برنامه هایی را برای کودکان نیز گنجانده که یکی از مهم ترین اقدامات برپایی پیاده روی نمادین در بوستان حافظ است
 در این مراسم جمعی از کودکان با در دست گرفتن و پلاکارد هایی هفته بدون دخانیات را گرامی داشته و شعار " تهران بدون دخانیات و سیگار" را فریاد می زنند.
*کارگاه های آموزشی و مراقبت از سلامتی
 بخشی از برنامه های هفت ملی بدون دخانیات به ‌آگاه کردن شهروندان از تاثیرات مخرب سیگار و چگونگی جلوگیری از مصرف دخانیات مربوط می شود شهروندان با شرکت در این دوره های آموزشی و دانستن نکات کلیدی عوارض استعمال دخانیات، بهتر می تواند از سلامت خود مراقبت کنند.
 مدیر اداره سلامت منطقه تاثیرات مخرب دخانیات بر سلامتی، آموزش کنترل مصرف سیگار در منزل و مصرف د خانیات در سالمندان را از جمله موضوعات کارگاه های آموزشی بر شمرد که همزمان با هفته دخانیات در سطح منطقه برگزار می شود.
*برگزاری جلسات مشاوره روانشناسی
 انواع مشاوره های فردی در زمینه های مختلف روانشناسی در هفته بدون دخانیات برگزار می شود
ادب در خصوص مشاوره های هفت ملی بدون دخانیات گفت: این مشاوره ها در زمینه رعایت حقوق فردی، ترک سیگار،‌کنترل مصرف روزانه سیگار، توسط کارشناس ارشد روان شناسی برگزار می شود.
 از آنجائیکه بسیاری از شهروندان ترجیح می دهند برای تصمیم گیری های مسائل زندگی با روانشناس  مشورت کنند، برپایی ا ین جلسات از سوی اداره سلامت منطقه برنامه ریزی شد./ل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.