دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در کنفرانس خبری گفت: پیشنهاد غیر هسته ای ما به غربی ها محترم شمردن حقوق مردم بحرین بود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در کنفرانس خبری گفت: پیشنهاد غیر هسته ای ما به غربی ها محترم شمردن حقوق مردم بحرین بود.

وی ادامه داد: پیشنهاد غربی ها نیز همکاری در خصوص کنترل دزدان دریایی و مبارزه با مواد مخدر بود.

 

جلیلی اضافه کرد: در استانبول طرفین بر چند موضوع تاکید شد؛ اینکه گفتگوها بر اساس همکاری دنبال شود،

این گفتگوها فرایند و مسیری داشته باشد، براساس عمل متقابل و گام به گام باشد.

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره مساله غنی سازی اورانیوم نیز گفت: مساله غنی سازی در چارچوب ان پی تی از حقوق مسلم اعضا است که این مساله در سال 2010 در بازنگری ان پی تی در نیویورک بر آن تاکید و تایید شد.

 

جلیلی بر سطح غنی سازی به عنوان نکته مهم در مساله غنی سازی اورانیوم اشاره کرد و گفت: تاکید ما استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است.

 

وی با بیان اینکه ما بیش از 2 سال پیش به ان پی تی اعلام کردیم که رآکتور تحقیقاتی ما به غنی سازی 20 درصد برای مصارف دارویی احتیاج دارد اضافه کرد: در همین رابطه نامه ای نیز به البرادعی نوشتیم و از وی خواستیم تا سوخت این راکتور را در اختیار ایران قرار دهد اما این خواست جمهوری اسلامی با کارشکنی روبرو شد.

 

جلیلی خاطرنشان کرد: امتناع از در اختیار دادن سوخت به ایران باعث شد تا کشور ما با ظرفیت بومی این سوخت را تهیه و تامین کنیم.

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه مسیر فشار و تحریم علیه ایران به بن بست رسیده است گفت: تنها راه موفقیت همکاری و گفتگو خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه 5 بحث مهم و اساسی میان ایران و 1+5 مطرح شد که فقط مربوط به فعالیت های هسته ای نیست تصریح کرد: خلع سلاح هسته ای و تلاش برای عدم اشاعه سلاح های کشتار جمعی؛ تاکید بر حق غنی سازی برای همه اعضا؛ توازن میان حقوق و تکالیف اعضای ان پی تی؛ تاکید بر مصارف انسانی، دارویی و صلح آمیز هسته ای و گفتگو درباره مسائل غیر هسته ای اهم بحث های ایران و 1+5 بوده است.

 

جلیلی با اشاره به اینکه ما از گفتگو بر اساس همکاری استقبال می کینم گفت: در مذاکرات استانبول بر این نکته تاکید شد که گفتگوها در حوزه های دیگری نیز همچون مسائل غیرهسته ای ادامه یابد که بر این اساس گفتگوها در این مسیر شروع شد.

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه ظرفیت های ایران در حفظ امنیت و دفاع از حقوق خود و منطقه شناخته شده است خاطرنشان کرد: کسانی نیز که در مقام دشمنی با جمهوری اسلامی قرار دارند در مسیر سقوط و زوال به سر می برند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار