مصرف سيگار و چاي داغ در بروز سرطان مري نقش مهمي دارد.

به گزارش خبرنگار گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب دا‌، فوق تخصص مديکال انکولوژي و هماتولوژي با بيان اين مطلب اظهار داشت: مصرف چاي داغ، مواد تحريک کننده، ترشیجات زياد که حاوي مواد ميکروبي و کپک هاي گوناگون باشد، آثار ناشي از هيدروکربن هاي پلي آروماتيک که طبق تحقيقات اخير در سوخت هاي فسيلي نظير ذغال يافت مي شود، در بروز سرطان مري تاثير به سزايي دارد.

دکتر محمد دوست افزود: سرطان مري معروف به کمربند سبز سرطان به علت پراکندگي جغرافيايي خاص در مناطقي از شمال ايران شامل گلستان، گيلان،‌ اردبيل و کردستان به وفور مشاهده مي شود و در اين ميان خراسان شمالي هم باشيوع بالاي آن مواجه است.

وي با بيان اين كه سرطان مري به شکل احساس گرفتگي، در راه بلع مواد غذايي خود را نشان مي دهد، تصريح كرد: به طور طبيعي، يک فرد هنگام بلعيدن مواد غذايي نبايد احساس خاصي از عمل بلع داشته باشد و بايد اين فعاليت مانند نفس کشيدن، طبيعي باشد.

دكتر محمد دوست ادامه داد: سرطان مري با يک بررسي اندوسکوپيک فوقاني به راحتي قابل تشخيص است و درمان آن شامل جراحي، اشعه درماني و راديوتراپي است.

به گفته اين پزشک فوق تخصص، سرطان معده نيز جزو سرطان هاي شايع است که با احساس درد در ناحيه سر دل زير جناغ يا با احساس ناخوشايند در همان ناحيه، خونريزي، استفراغ خوني و احساس نفخ خود را نشان مي دهد که متاسفانه علايم غير اختصاصي سرطان معده هنگام تشخيص نوع پيشرفته است.

دکتر محمد دوست تاکيد كرد: افراد بالاي 40 سال که علايم غير اختصاصي دستگاه فوقاني دارند و با نسخ نخست و دوم به نتايج مطلوب وب هبودي دست نيافتند و به ويژه اگر فردي سيگاري باشد و باکاهش وزن هم رو به رو شده باشد، به طور حتم بايد براي بررسي دستگاه گوارشي فوقانی به پزشک متخصص مراجعه کند.

وي خاطر نشان كرد: افرادي که به زخم معده تشخيص داده شده توسط پزشک مبتلا هستند به طور حتم بايد تا بهبودي کامل زخم تحت نظر پزشک معالج خود باشند./ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار