نازنين ميرقائم كارشناس فرش دستبافت در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان مطلب بالا گفت: يكي از رموز ماندگاري در بازارهاي صادرات و افزايش سهم خود از صادرات فرش دستبافت انجام پژوهش و تحقيقات گسترده در خصوص آخرين سلايق مشتريان جهاني است.
وي افزود: هم اكنون انجام پژوهش و تحقيقات در بخش توليد و صادرات فرش دستبافت آن طور كه بايد مديريت نمي شود و به طور كلي انجام تحقيقات در اين بخش پراكنده و از هم گسسته است.
وي با بيان اينكه هنوز به خاطر عدم آگاهي و نيز نبود تحقيقات به روز فرش هايي در كشور توليد و صادر مي شود كه به هيچ وجه مشتري پسند نمي باشد و از نظر طراحي و به كارگيري رنگ ها مربوط به سلايق بيست الي سي سال پيش مشتريان جهاني اظهار داشت: با هدفمند سازي پژوهش و تحقيقات مي توان قالي و فرش هاي دستبافتي را توليد كرد كه مطابق با آخرين سليقه هاي مشتري خارجي باشد.
وي افزود: ما بايد بگونه اي فرش توليد و صادر كنيم كه حتي در زمان بافت بر روي دار قالي مشتري پروپاقرص خود را پيدا كرده باشد نه اينكه پس از اتمام بافت فرش توليدكننده يا صادر كننده به دنبال يافتن مشتري باشد./ع