مسئول نهاد دانشگاه علوم و فنون دريايی خرمشهر بر امر بهره‌گيری دانشجويان از آرای اساتيد گروه معارف اسلامی تأكيد كرد و گفت: تدوين تحقيقات دانشجويی در رشته‌های گوناگون با كمك استادان معارف اسلامی از نتايج تشكيل گروه‌های معارف اسلامی در دانشگاه است.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، به نقل از پايگاه خبري نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري حجت‌الاسلام و المسلمين عبدالغنی جوانمردزاده، مسئول نهاد دانشگاه علوم و فنون دريايی خرمشهر، اظهار كرد: اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها بر مبنای ديدگاه مقام معظم رهبری جايگاه تبديل جوان كم‌اعتقاد به انسان متعهد نسبت به اخلاق و دين است. بر اساس تأكيدات ايشان مبانی اعتقادی رايج در دانشگاه بايد تأثيرگذار بوده و ويژگی انسان‌سازی داشته باشند.

وی ادامه داد: امام خمينی(ره) و مقام معظم رهبری بر همراهی علم و دين تأكيد داشته‌اند كه نتيجه آن رشد ايمان دينی دانشگاهيان است. تقويت بنيه اعتقادی دانشجويان با اجرای برنامه‌های دينی گوناگون و راه‌اندازی دفاتر نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها رقم خورده است.

جوانمردزاده با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت تحقق اين امر پس از انقلاب اسلامی ايران، بيان كرد: حضور پررنگ‌تر استادان مؤمن و فرهيخته در دانشگاه‌های پس از انقلاب اسلامی، برگزاری كلاس‌های معارف اسلامی برای دانشجويان و الزامی كردن آن با پشتوانه قانونی، از اقدامات مثبت صورت گرفته در اين زمينه بوده است. اگرچه تا دستيابی به هدف فاصله وجود دارد اما اينگونه اقدامات چهره و محتوای دانشگاه را تحت تأثير قرار داده است.

وی بر انتقال پژوهش‌های ميان رشته‌ای مرتبط با مباحث دينی و قرآن كريم از حوزه به دانشگاه تأكيد كرد و گفت: برخی از موضوعات پايان‌نامه‌ها در رشته‌های علوم دريايی درباره مديريت بنادر و ساحل، آبها و ساير موضوعات با استفاده از منابع اسلامی مانند قرآن و سنت اثبات می‌شوند و اين امر از زمان گسترش فعاليت گروه معارف اسلامی در دانشگاه‌ها محقق شده است؛ در اين ميان بسياری از دانشجويان در جهت بهبود كيفيت كار خود از نظريات استادان معارف اسلامی بهره می‌برند.

مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم و فنون دريايی خرمشهر عنوان كرد: پس از انقلاب اسلامی بحث جداسازی دختران و پسران در دانشگاه‌ها مطرح شد. طبق نظر امام خمينی(ره) و مقام معظم رهبری كشيدن پرده در ميان كلاس به جهت جداسازی دختران و پسران مدنظر نيست. حال و پس از گذشت اين مسئله، غربی‌ها و اروپاييان با ارائه آمار و ارقام بسيار به اين نتيجه رسيده‌اند كه تفكيك دختران و پسران نتايج بسزايی در رشد علمی دارد.

وی در ادامه گفت: در سال‌های 62-63 اين مسئله بسيار جدی مطرح شد، امام خمينی(ره) با اطلاع از اين قضيه با اين امر مخالفت كردند؛ نظر امام خمينی(ره) آن بود كه اگر كلاس‌ها به صورت منفك تشكيل شوند در بالابردن سطح علمی و عفت عمومی جامعه تأثير بسزايی خواهد داشت.

جوانمردزاده اضافه كرد: بحث جداسازی دختران از پسران حدود 12- 13 سال پيش در دانشگاه آزاد اسلامی نيز اجرا شد و جلساتی برای پاسخ‌گويی به شبهات دانشجويان برگزار شد و آنها در اين‌باره توجيه شدند. جداسازی دختران و پسران تنها در دين اسلام مطرح نشده است بلكه عقل نيز به اين موضوع حكم می‌كند و تحقق اين امر غالباً تأثير بالايی دارد.

مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم و فنون دريايی خرمشهر عنوان كرد: چگونگی جداسازی دختران و پسران حائز اهميت است؛ راه‌اندازی دانشگاه تك‌جنسيتی كه منجر به شكوفايی استعدادها می‌شود مورد تأييد عالمان و رهبران دينی است و البته باعث اسلامی شدن دانشگاه‌ها نيز می‌شود.

وی خاطرنشان كرد: اسلام با حضور بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی هيچگونه مشكلی ندارد، بلكه شركت اين قشر در عرصه‌های گوناگون اجتماعی از مصاديق عملی شدن مبانی دين اسلام است. هم‌اكنون نقش فعال بانوان در جامعه بسيار مشهود است و اين از نتايج اسلامی‌شدن و مد‌نظر مقام معظم رهبری نيز هست./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار