مدير عامل شرکت ملي نفت ايران از افزايش ظرفيت توليد نفت به بيش از 6 ميليون بشکه در روز خبر داد.


به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ؛احمد قلعه باني با بيان اينکه طبق برنامه پنجم توسعه بايد افزايش توليد يک ميليون بشکه نفت را تا سال 1394 داشته باشيم ، افزود: در اين زمينه لازم است سرمايه گذاري هاي مورد نظر در برنامه کار شرکت ملي نفت قرار گيرد و تا آن زمان ظرفيت توليد به 5 ميليون و 100 هزار بشکه خواهد رسيد.
وي افزود : همچنين بر اساس برنامه راهبردي وزارت نفت، اين ظرفيت به بيش از 6 ميليون بشکه در روز خواهد رسيد.
قلعه باني تاکيد کرد: از لحاظ ميزان ذخاير نفت و گاز در دنيا اول هستيم و اين ظرفيت را داريم که افزايش توليد داشته باشيم و با سرمايه گذاري هايي که انجام مي شود به توليد 6 ميليون بشکه خواهيم رسيد.
قلعه باني سياست گذاري در بخش توليد را مبتني بر حفظ ميادين در دست توليد دانست و گفت: توليد صيانتي را در مياديني با طول عمر بالا بايد مورد توجه قرار داد و همين طور براي توسعه در ميادين کشف شده و مشترک با کشورهاي همسايه برنامه ريزي کنيم.
وي افزود: براي افزايش طول عمر ميدان هاي فرسوده بايستي توليد را شتابزده به انجام نرسانيم و تزريق گاز و آب و نيز روش هاي جديد فراورش مصنوعي را بکار بريم؛ در حال حاضر ظرفيت توليدي 4200 هزار بشکه است که مباحث فراورشي مي تواند آن را مديريت کند.
قلعه باني با اشاره به توليد نفت در سال 90 بر اساس برنامه اوپک خاطر نشان کرد: افزايش و کاهش توليد نفت به صورت مقطعي انجام مي شود و به دلايل تاخير در سرمايه گذاري ها و نياز به گاز در فصول سرد، طبيعتا کاهش جزئي در توليد خواهيم داشت؛ در سال 89 حدود 15 هزار بشکه در روز افزايش توليد و در سال گذشته 28 هزار بشکه کاهش توليد داشتيم.

وي تصريح کرد: براي نگه داشتن توليد قبلي و افزايش توليدات جديد نيازمند سرمايه گذاري هستيم و در برنامه پنجم توسعه بالغ بر 70 ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز داريم تا ظرفيت توليد نفت را به 5 ميليون و 100 هزار بشکه برسانيم که بخشي از آن از منابع بودجه شرکت نفت و بقيه از طريق مکانيسم فاينانس و اوراق مشارکت تامين مي شود.
وي سرمايه گذاري در حوزه هاي نفتي در سال 90 را مثبت ارزيابي کرد و افزود: در اين سال حدود 22 ميليارد دلار سرمايه گذاري داشتيم و سال 91 برنامه ريزي شده است تا به 30 ميليارد دلار سرمايه گذاري برسيم؛ در بخش نفت و گاز نيز شرکت هاي غربي و آسيايي در قالب شرکت هاي واسطه اي سرمايه گذاري کرده اند که در طول سه سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار