تمامی کشورهایی که مشغول انجام فعالیت های فضایی می باشند باید از قوانین سازمان بین المللی فناوری فضایی پیروی و اطاعت کنند.

فاطمه علیمردانی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: در حقوق بین المللی فضایی اصل مسئولیت یکی از مفاهیم چالش بر انگیز محسوب می شود که در آغاز این راه قرار گرفته است.

وی افزود: در معاهده سال 1967 فضای ماورای جو ذکر شده هنگامی که یک سازمان بین المللی فعالیت هایی در ماه یا سایر کرات آسمانی انجام می دهد مسئولیت اطاعت از مفاد قرارداد را برعهده دارد.

علیمردانی اظهار داشت: تمامی سازمان هایی که به کار ساخت و پرتاب ماهواره مشغول هستند تحت نظر و همکاری سازمان بین المللی می باشند.

*مبحث مسئولیت در فضا یکی از مهمترین چالش های فضایی فناوری

وی تصریح کرد: طبق ماده 7 معاهده بین المللی هر دولتی که جسمی را به فضا ماه یا کرات آسمانی دیگر پرتاب می کند مسئولیت خساراتی که بر دولت دیگر طرف معاهده وارد می کند را دارد.

علیمردانی عنوان کرد: اگر جسم پرتاب شده توسط یک کشور بر سطح زمین در هوا و یا در فضا مانند کرات دیگر آسمانی است ایجاد شود آن کشور باید پاسخ گو باشد.

وی تأکید کرد: در خصوصی سازی فعالیت های فضایی بزرگترین چالش بحث مسئولیت در فضا است و اعطای دائمی امتیاز به بخش خصوصی برای اشتغال به فعالیت های فضایی نیز امری ضروری است.

علیمردانی خاطرنشان کرد: اگر انجام کارهای فضایی همراه نظارت های دائمی دولت نباشد مغایر تعهدی است که دولت ها برای فعالیت های ملی فضایی در اصول و مسئولیت های بین المللی قرار داده بسته اند./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار