وزير امور اقتصادي و دارايي تاکيد کرد : اطلاعات و آمارها نشان مي دهد که اقتصاد ايران ، بزرگ و مقتدر است و اقتصاد ايران جزء 20 اقتصاد بزرگ و برتر دنيا محسوب مي شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،سيد شمس الدين حسيني گفت : بر اساس شاخص برابري قدرت خريد، درآمد سرانه ايراني ها حدود 14 هزار و 500 دلار برآورد شده است كه بزرگي و اهميت اقتصاد ايران را نشان مي دهد.
وي گفت : اطلاعات و آمارها نشان مي دهد که اقتصاد ايران ، بزرگ و مقتدر است و اگر با شاخص هاي درستي به سمت ارزيابي اقتصادهاي دنيا پيش برويم ، اقتصاد ايران جزء 20 اقتصاد بزرگ و برتر دنيا محسوب مي شود. اين واقعيتي است كه بسياري در خارج از كشور، آگاهانه از آن غفلت مي كنند و متأسفانه در داخل كشور نيز برخي به آن كم توجهند، اما ترديدي وجود ندارد كه اقتصاد ايران، بزرگ ، مهم و اثرگذاري است، همان طوري در صحنه تحريم اقتصادي، وقتي ايران تصميم مي گيرد به دو كشور نفت نفروشد و زمزمه قطع نفت ايران به برخي از كشورهاي اروپايي مطرح شد ، بازار نفت دنيا تحت تأثير قرار داد.
حسيني گفت : نرخ رشد اقتصادي ايران عملكرد مطلوبي داشته است، به گونه اي كه طبق آخرين آمار منتشر شده از سوي بانك مركزي، 6.1 درصد بوده و همين نرخ را مرکز امار ايران 7.3 درصد اعلام كرده است.
وزير اقتصاد گفت : قرار است كارگروهي در معاونت اقتصاد كه متشكل از دستگاه هاي مختلف است، علت تفاوت اين آمارها را بررسي كند كه به زودي نتيجه اين بررسي ها منتشر خواهد شد.
وي افزود : اين روند رشد اقتصادي ، در كنار عملكردهايي همچون رشد بورس، رشد صادرات غيرنفتي و كاهش نرخ بيكاري به زير 12 درصد، نشان مي دهد اقتصاد ايران توانسته است با توجه به قطعنامه 1929 غرب كه از ديدگاه خود آنها، قطعنامه هاي
فلج كننده اي از باب تحريم ها بود، تحريم ها را پشت سر بگذارد و ظرفيت هاي بالاي اقتصادي در ايران وجود دارد ، ظرفيت هايي كه هنوز نتوانسته ايم به خوبي از آنها استفاده كنيم و امروز وظيفه ما استفاده از اين ظرفيت ها است. هر چند آنها هم روزبه روز حلقه تحريم ها را عليه ايران تنگ تر مي كنند.
وي اظهار داشت : در شرايط كنوني، وظيفه مديران اقتصادي كشور در حوزه وزارت امور اقتصادي و دارايي و سازمان هاي تابعه و در حوزه استان ها نيز سازمان هاي امور اقتصادي و دارايي استان ها و تمامي همكاران ما در بخش هاي
مختلف اعم از گمرك و مالياتي، برجسته تر خواهد بود.
حسينيي گفت : در اين شرايط بايد قدر هر ريالي را كه خرج مي شود نسبت به سال هاي گذشته بيشتر بدانيم و براي وصول يك ريال درآمد بيشتر، تلاش بيشتري انجام دهيم. از طرفي، هم بايد منابع را بهتر تجميع و جذب كرد و هم بهتر آن را تخصيص داد.

وي افزود : در مجموع اميدوارم همكاران ما در ايجاد درآمد رقابت داشته باشند تا در هزينه كرد آن ، اگر هر فردي در هر جايگاهي، به دنبال خلق منابع باشد تا خرج آن،در آن صورت يكي از جلوه هاي جهاد اقتصادي محقق شده است.
وزير اقتصاد گفت : بارها اعلام كرده ام كليد حل مشكلات استان ها در ايجاد زيرساخت ها و تكميل توسعه، كندن اميد از بودجه هاي عمومي و دل بستن به منابع مردمي و سرمايه گذاري در استان ها است ، بايد همچنان به ظرفيت هاي فراواني كه در حوزه سرمايه گذاري وجود دارد، توجه و آن را پي گيري كنيم. تحريم ها زماني اثر مي گذارد كه سرمايه گذاري در كشور صورت نگيرد.
در مجموع ، عملكرد اقتصادي سال 89 و 90 ، عملكرد قابل قبولي است، اما باظرفيت هاي اقتصادي ايران همچنان فاصله دارد. تحريم ها زحمت بيشتري رابراي اقتصاد ايران به همراه داشته اند، اما به هيچ وجه نتوانسته اقتصاد ايران رااز مسير تعالي خود دور بدارد، چراكه با كار و تلاش و همت مضاعف، موفق خواهيم شد عمق فعاليت هاي اقتصادي را در كشور بالا ببريم. شايد آنها بتوانند در حوزه هاي مختلف،مبادلات ما را با جهان بيرون سخت كنند، اما اين باعث مي شود از ظرفيت هاي درون اقتصاد خود بيشتر استفاده كنيم. در آن صورت، تهديدهاي آنها تبديل به فرصت خواهد شد. در اين فضا بايد از منابع خود استفاده بهتر و در خلق منابع، ممارست بيشتري داشته باشيم./عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار