چندي پيش گزارشي از سوي گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر ایران مطرح شد که در کنار دروغ هاي بسيارعنوان شده بود که افرادي که دچار اختلالات جنسی هستند با آزار، اذیت، و مجازات ظالمانه روبروهستند و حقوق پایۀ بشری آنها، شامل حق آنان به زندگی، پایمال می شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ اين در حالي است که اگر بحث برسر اختلالات رواني باشد ايران جز معدود کشورهايي است که خدمات درماني و حقوقي را به طور کامل در اختيار اين افراد قرار مي دهد و حتي حمايت هاي اجتماعي نيز توسط سازمان هايي چون بهزيستي در اختيار اين افراد قرار مي گيرد.
فربد فدايي روانپزشک با بيان اينکه بيماري اختلال هويت جنسي مانند تمام بيماري هاي ديگر در کشور به رسميت شناخته شده است به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: افراد پس از مراجعه روانپزشک از نظر عوامل هورموني، ‍‍ژنتيکي و رواني بررسي مي شوند و پس از تائيد به کميسيون پزشکي ارجاع و بعد اجازه عمل به آنها داده مي شود.
وي تاکيد کرد: اين افراد پس از عمل نيز تحت مراقبت هاي روانپزشکي قرار مي گيرند تا بتوانند با هويت جديد خود کنار بيايند.
حمايت کامل حقوقي از افراد مبتلا به اختلالات هويت جنسي
دکتر عبدالرزاق برزگر معاون پزشکي و آزمايشگاهي سازمان پزشکي قانون در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران با بيان ارائه خدمات حقوقي به اين افراد گفت: اختلال در هويت جنسي يا ترانس سکشوال از لحاظ پزشکي انواع مختلفي دارد، اين اختلال يعني کسي که ظاهر و جنسيتش مرد يا زن است اما از لحاظ روحي و رواني باور دارد که به اين جنس تعلقي ندارد.
وي با بيان اينکه علت قطعي اين اختلال از نظر پزشکي هنوز مشخص نشده اما جنبه هاي مختلفي براي آن ذکر شده است تصريح کرد: از لحاظ قانون کشور اين افراد هرزه نيستند بلکه دچار بيماري روحي هستند که بايد مورد درمان قرار گيرند. به همين خاطر محاکم قضائي به در خواست اين افراد براي تغيير جنسيت رسيدگي مي کند.
وي درخصوص روال قانوني درخواست براي تغيير جنسيت گفت: فرد در خواست خود را به محاکم قضائي ارائه مي کند سپس قاضي آن را به پزشکي قانوني ارجاع مي دهد. در اين سازمان اگر تشخيص بدهند که فرد دچار اختلال هويت جنسي است وي به مراکز روانپزشکي تحت نظارت وزارت بهداشت معرفي مي شود تا آنجا اقدامات لازم انجام شود.
بررسي هاي کروموزومي، تست هاي روانشناسي و روان درماني براي اين افراد صورت مي گيرد و سپس با تائيد کمسيون پزشکي سازمان پزشکي قانوني و حکم قاضي درخواست آنها بلامانع است و مراکز درماني کشور در اين خصوص اقدام خواهند کرد.
وي تاکيد کرد: سالانه حدود 160 مورد از اختلال هويت جنسي براي بررسي به سازمان پزشکي قانوني ارجاع داده مي شود که همگي بر اساس قانون رسيدگي مي شود.
تغيير جنسيت از لحاظ کليساهاي مسيحي مورد تائيد نيست!
امام خميني(ره) اولين فقيه و دانشمند مسلمان است که مسائل فقهي و حقوقي تغيير جنسيت را بيان کرده است. ايشان معتقد بودند که تغيير جنسيت حرام نيست، افزون براين از نظر ده ها تن از فقيهان شيعه در سراسر دنيا مانند حضرت آيت الله سيستاني در عراق، تغيير جنسيت براي بيماران روحي مجاز است.
اکنون بيش از 27 سال است که با اجازه محاکم قضائي اين افراد پس از تغيير جنسيت، شناسنامه جديد دريافت مي‌کنند و از حمايت‌هاي قانوني و شرعي برخوردار مي‌شوند.
بر اين اساس يک رويه فقهي و قانوني به وجود آمده است که افراد بيمار جسمي يا روحي زيرنظر پزشکان مي‌توانند تغيير جنسيت داده و از حمايت‌هاي قانوني بهره‌مند شوند و اين در حالي است که تغيير جسنيت از نظر کليساهاي مسيحي و نيز فقهای اهل سنت غير مجاز اعلام شده است./ع
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran, Islamic Republic of
فريما
۲۲:۳۲ ۱۲ آذر ۱۳۹۲
اين واقعان عاليه
آخرین اخبار