ظروف چدنی، در برابر ضربه و حرارت ضد سایش و مقاوم است و در صورت مراقبت از آن ها می تواند تا مدت نامحدودی سبب لذت آشپزی شود. اما با وجود تمام این ویژگی ها...

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران، این روزها نسل جدید ظروف پخت و پز چدنی به بازار مصرف آمده است که مزایای آن نسبت به ظروف قدیمی سبب جذاب بودنشان شده است به طوری که حتی قیمت های تا حدود زیاد آن ها مانع انتخابشان هنگام خرید خانم خانه نمی شود. رویای داشتن ته دیگ های ترد و طلایی که قالبی و یک تکه از قابلمه جدا می شود مدت هاست که به لطف فناوری شکل واقعی به خود گرفته است.سال هاست که پای ظروف تفلون به آشپزخانه ها باز شده و زحمت کلنجار رفتن با ظروف رویی را کم کرده است.

ظروف چدنی، در برابر ضربه و حرارت ضد سایش و مقاوم است و در صورت مراقبت از آن ها می تواند تا مدت نامحدودی سبب لذت آشپزی شود.اما با وجود تمام این ویژگی ها اگر در استفاده از این ظروف هم دقت نشود آن ها نیز همانند ظروف تفلون پس از مدتی کارایی خود را از دست می دهد و خیلی زود باید تعویض شود. پس برای داشتن ظروف سالم چدنی باید به نکاتی توجه داشت.برای گرفتن نتیجه بهتر از این ظروف باید از حرارت کم یا متوسط استفاده کرد. هنگام آشپزی باید دقت داشت تا ظرف ۲ تا ۳ دقیقه پیش از ریختن روغن گرم شود. این در حالی است که هنگام پخت غذا باید از قاشق های پلاستیکی، چوبی یا نایلونی استفاده شود چرا که قاشق های فلزی ممکن است به لعاب ظرف آسیب برساند.

هنگام برداشتن این ظروف از روی شعله اجاق گاز باید حتما از دستکش یا دستگیره استفاده شود چون این ظروف هنگام پخت و پز بسیار داغ می شود.

دقت داشته باشید که ظرف داغ را نباید به صورت مستقیم روی سطوح سرد که اختلاف دمای زیادی دارد قرار داد.تمام این ظروف را می توان داخل فر (تا دمای ۲۶۰ درجه سانتی گراد) و همچنین روی انواع اجاق گاز قرار داد اما هرگز نباید فراموش کرد که ظرف داغ را نباید بلافاصله داخل آب سرد یا فریزر قرار داد زیرا بهترین کار پس از پخت و پز سرد شدن تدریجی ظرف هاست.

نباید از مایع سفیدکننده در شست وشوی این ظروف استفاده کرد چرا که نیازی به این کار نیست.قبل از این که ظروف سر جای خود و درون کابینت قرار گیرد باید به طور کامل خشک شود، برای همین قرار دادن ظروف خیس در قفسه ها توصیه نمی شود.

در صورت چسبیدن مواد غذایی به ظرف باید اجازه داد تا ته ظرف مدتی با آب گرم خیس بخورد و سپس ظرف شسته شود.ظروف چدنی این قابلیت را دارد که با ماشین ظرف شویی شسته شود البته به شرطی که در موقع قرار دادن ظروف چدنی سنگین داخل ماشین ظرف شویی احتیاط شود./ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار