در اين روزها كه هر لحظه به پايان ليگ يازدهم نزديك مي شويم بد نيست نگاهي به دور ريزهاي تيم هاي ليگ برتري و تغييرات رخ داده در آن ها داشته باشيم تغييراتي كه اگر چه گاهي براي وارد شدن يك شوك مثبت به تيم ها الزامي است ولي افراط در آن نيز ناهماهنگي زيادي در تيم به وجود آورده و شاكله كلي تيم را بر هم مي زند.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران تغيير در مهره هاي يك تيم از مدير عامل گرفته تا سرمربي و بازيكن به دنبال خود تغيير در رويه و تفكر كلي يك تيم را باعث مي شود. همين تغيير در تفكر كلي نيز موفقيت يا عدم موفقيت يك تيم را رقم مي زند.
در چند سال اخير ميزان و درصد تغييرات در ميان عوامل متفاوت موجود در تيم ها به شدت افزايش يافته است تا حدي كه در برخي از تيم هاي ليگ برتري شاهد تغييرات چند باره در ميان مدير عامل و سرمربيان بوديم و هم چنين در تعطيلات نيم فصل نيز شمار زيادي از بازيكنان از تيمي به تيم ديگر انتقال يافتند.
در اين انتقالات مسائل مادي، اختلافات دروني، مسائل خانوادگي و مصدوميت نقش دارند.
*استقلال تهران
در تيم استقلال تهران كه يكي از برترين تيم هاي باشگاهي موجود در ايران است مسائل مالي نقش زيادي در نقل و انتقالات داشت جدايي وليد علي و فرهاد مجيدي به علت مسائل مالي از بزرگترين جدايي ستاره ها از اين تيم بود اگر چه مجيدي به بهانه فرزندش از استقلال جدا شد و به الغرافه رفت ولي بسياري معتقدند مهيا بودن شرايط مالي مطلوب باعث شد تا فرهاد آهنگ جدايي از استقلال را سر دهد.
مسئله مهم ديگر كه در تيم استقلال تهران زمينه ساز بروز تغييراتي شد درگيري ميان مجتبي جباري و جاسم كرار بود كه در بازي استقلال –سايپا مهر كرج رخ داد ماجرا از اين قرار بود كه بر سر زدن ضربه ايستگاهي اختلافي ميان اين دو بازيكن رخ داد و جباري بعد از پايان مسابقه عنوان كرد كه در صورت باقي ماندن كرار در تيم استقلال، با اين تيم ادامه همكاري نمي دهد.
چندي بعد جباري به استقلال بازگشت و جاسم كرار از اين تيم جدا شد و به شاهين پيوست.
*پرسپوليس تهران
در تيم پرسپوليس تهران دو مسئله انتقال و محروميت رخ داد
عليرضا حقيقي به تيم روبين كازان پيوست و محمد منصوري نيز به ذوب آهن و سعيد حلافي به صنعت نفت آبادان رفت شيث رضايي و محمد نصرتي نيز به علت محروميت به خاطر حركات ناشايستشان در ديدار تيمشان با داماش گيلان تا مدت ها از همراهي تيمشان معذور بودند.
*سپاهان اصفهان
در تيم سپاهان اصفهان در كنار نقل و انتقالات طبيعي، مسئله مصدوميت نيز زمينه ساز بروز برخي تغييرات در اين تيم شد.
فرزاد حاتمي در نيم فصل از سپاهان جدا شد و به تراكتور پيوست و رضا ناصحي و محمد حسن رجب زاده نيز از سپاهان جدا و راهي ملوان شدند.
احمد جمشيديان و محرم نويد كيا نيز به علت مصدوميت قادر به ادامه همكاري با اين تيم نشدند.
*تراكتور سازي تبريز
در تيم تراكتور سازي تبريز نيز علاوه بر نقل و انتقالات، اختلاف هاي دروني زمينه ساز جدايي شد.
اشپيتيم آرفي به علت اختلاف با امير قلعه نوعي از اين تيم جدا شد.
عباس مهدي نيز راهي تيم صنعت نفت آبادان شد تا محسن فروزان هم چنان به گلري خود در تراكتور ادامه دهد.
*ذوب آهن اصفهان
در تيم ذوب آهن اصفهان مشكلات شديد مالي، علت اصلي تغييرات بود اگر چه قاسم حدادي فر به علت مسئله سربازي از ذوب آهن جدا و به تيم تراكتور سازي تبريز پيوست.
بسياري از بازيكنان ذوب آهن نيز به علت عدم تعهد باشگاه به مسائل مالي آهنگ جدايي از تيم را سر داده بودند. نمونه چنين بازيكناني هوار ملا محمد بود.
البته ذوب آهني ها براي نشان دادن نارضايتي خود حتي يك بار دست به تعصب زدند و تمرينات تيم را تحريم كردند.
*صبا قم
تيم صبا قم كه مجموعه اي از كادر فني و بازيكنان جوان است در نيم فصل نيز به دنبال جذب مهره هاي جوان بود تنها بازيكن جدا شده از صبا قم حسين حجازي پور بود.
صبا از حيث حفظ شاكله اصلي خود و عدم نوسان زياد در تغيير و نقل و انتقالات يكي از موفق ترين تيم هاي حاضر در ليگ بود كه توانست ستاره سن و سال دار خود، رضا عنايتي را نيز در تركيب تيم خود حفظ كند.
*فولاد خوزستان
بسياري از بازيكنان حاضرند براي اينكه در زمين مسابقه هنر نمايي كنند و در تركيب ثابت قرار بگيرند حتي از ليگ برتر به ليگ دسته يك بيايند نمونه چنين بازيكناني در تيم فولاد خوزستان ديده مي شود امين متوسل زاده كه در طول فصل توانسته بود خود را در تركيب ثابت فولاد قرار دهد در نيم فصل از اين تيم جدا شد و به پاس همدان كه تيمي در ليگ دسته اول است پيوست.
ديگر بازيكن جدا شده از فولاد، سعيد قدمي بود.
*شاهين بوشهر
تيم شاهين بوشهر نيز با مشكلات عديده مالي مواجه بود و كادر فني و مديريت اين تيم نيز با تغييرات زيادي همراه بوده است.
در ميان بازيكنان اين تيم محسن حميدي از ناحيه رباط صليبي دچار آسيب ديدگي شد و تا پايان فصل قادر به همراهي تيمش نمي باشد.
*سايپا البرز
در تيم سايپا البرز ، حسين آشنا به علت مصدوميت ديدارهاي زيادي را از همراهي تيمش بازمانده است.
محمد منصوري بازيكن سابق تيم ذوب آهن نيز كه ابتدا به سايپا كرج آمد پس از چندي راهي مس سرچشمه شد.
رضا خالقي فر نيز از سايپا جدا شد و به تيم صنعت نفت آبادان پيوست.
*راه آهن شهر ري
در تيم راه آهن شهر ري نيز مجيد باجلان در تعطيلات نيم فصل از اين تيم جدا و به مس سرچشمه پيوست ستار زارع نيز به علت بي انضباطي در اردوي كيش با علي دايي سرمربي تيم دچار مشكل شد و دايي وي را اخراج كرد.
*داماش گيلان
در تيم داماش گيلان كه در اين دوره از مسابقات با مشكلات عديده مالي مواجه بود مهمترين نقل و انتقال جدايي مهدي مهدوي كيا از اين تيم و پيوستنش به تيم پرسپوليس تهران بود.
در نيم فصل نيز سيامك سرلك از داماش جدا شد و به تراكتور سازي تبريز پيوست.
سرلك پيش از اين از تيم فولاد خوزستان عازم داماش گيلان شده بود اما در اين تيم در مجموع حتي 90 دقيقه نيز بازي نكرد.
*صنعت نفت آبادان
در تيم صنعت نفت آبادان، روح اله عرب مهاجم با سابقه اين تيم به علت پارگي رباط صليبي از همراهي تيمش بازماند.
حجت چهار محالي نيز به علت مصدوميت از ليست بازيكنان نفت آبادان خارج شد.
در فصل نقل و انتقالات نيز طالب ريكاني به فولاد خوزستان پيوست.
*فجر سپاسي شيراز
در تيم فجر سپاسي شيراز نيز با ورود محمود ياوري، كادر فني ، مجيد حيدري در نيم فصل از اين تيم جدا شد و به صبا قم رفت تا در جمع مهره هاي جوان اين تيم به هنر نمايي بپردازد.
*مس كرمان
در تيم مس كرمان علاوه بر نقل و انتقالات طبيعي مصدوميت و اختلافات تيمي نيز زمينه ساز جدايي برخي از بازيكنان از تيم شد بيژن كوشكي كه از استقلال به مس كرمان آمده بود به علت مصدوميت از ليست اين تيم كنار گذاشته شد.
محسن بياتي نيا نيز به علت دوپينگي بودن از ادامه همراهي با تيمش محروم ماند.
كارلوس سالازار، مجيد خدا بنده لو و جورج مورات نيز در نيم فصل از تيم مس كرمان جدا شدند.
مهرداد پولادي نيز به علت اختلافات با بلاژويچ از مس جدا شد.
ميلاد فخر الديني نيز در نيم فصل به علت سربازي تيم مس كرمان را ترك كرد و به تراكتور سازي تبريز پيوست تا مس كرمان يكي از پر نقل و انتقال ترين تيم هاي ليگ برتر در سال گذشته باشد.
*مس سرچشمه
تيم مس سرچشمه يكي از پر حاشيه ترين تيم هاي ليگ برتري در زمينه نقل و انتقالاتي بود تا جايي كه با ورود اصغر شرفي به تيم، 9 بازيكن از تركيب تيم كنار گذاشته شدند.
اصغر كرم اللهي، وحيد علي آبادي، حسين بغلاني، حسين گوهري، علي مولايي، حامد شيرخانلو، حسين قنبري، آنته زوراك، نناد برنوويچ در نيم فصل از تيم مس سرچشمه جدا شدند و جاي خود را به 3 بازيكن خارجي دادند تا مس سرچشمه هم چنان جدي ترين مدعي سقوط در ليگ باشد با اين حساب ليگ يازدهم يكي از پر نقل و انتقال ترين ليگ هاي برتر فوتبال كشورمان است كه بايد ديد درسال آينده تيم ها با چه برنامه ريزي اقدام به شروع كار خود مي كنند تا در اواسط كار ناچار نباشند دست به تغييرات بزرگ بزنند چرا كه اين تغييرات اغلب به جز ضرر نتيجه اي در پي نخواهد داشت./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار