با وجود پیشرفت های چشمیگر در درمان جراحی و طبی، امروز سرطان سینه به یکی از معضلات درمانی تبدیل شده و درمان آن به ویژه در مراحل پیشرفته مشکل آفرین، خسته کننده و پر هزینه است.

عبدالعی شهرابی متخصص جراحی عمومی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: سرطان سینه به یکی از شایعترین موارد سرطان در سراسر جهان است و در اغلب جوامع و کشورها به عنوان مهمترین و شایعترین سرطان در بین زنان شناخته می شود.
وی افزود: تردیدی وجود ندارد که امروز سرطان سینه با گستره جهانی به یکی از مشکلات درمانی در جوامع و کشورهای مختلف تبدیل شده است.
شهرابی با بیان اینکه متاسفانه تا امروز علت سرطان سینه مشخص نشده و درمان قطعی و امکانات پیشگیری فراهم نیامده است، ادامه داد:‌اشاعه روز افزون و مشکلات تشخیصی و درمان و نتایج حاصله از آن سبب شده که سرطان سینه در کانون توجه همه افراد به ویژه محققان قرار گیرد.
این متخصص جراحی عمومی تاکید کرد با وجود پیشرفت های چشمگیر در درمان جراحی و طبی امروزه سرطان سینه به یکی از معضلات درمانی تبدیل شده و درمان آن به ویژه در مراحل پیشرفت مشکل آفرین، خسته کننده و پر هزینه است.
وی یادآور شد: هنوز نمی دانیم ک آیا در گذشته عارضه سرطان سینه به فراوانی امروز موجود بوده یا نه ولی به دلیل عدم امکانات تشخیص و نیز مخفی نگه داشتن بیماری در رابطه با محدودیت های عاطفی، این بیماری در کانون بحث قرار نداشته و یا بیماری به دلیل شرایط جوامع فعلی از حالت رکود به صورت شایع درآمده است.
‌تنها دریچه امید در سرطان سینه،بیماریابی در مراحل اولیه است
در ادامه علیرض پورزند متخصص جراحی عمومی افزود: مسلم و قطعی است که سرطان سینه محدود به یک منطقه و یا کشور خاصی نیست، بلکه گستره جهانی داشته و با ماهیت خود به یکی از معضلات و مشکلات اغلب جوامع و سیستم های بهداشتی و درمانی تبدیل شده است.
وی تصریح کرد:تنها دریچه امید در سرطان سینه، بیماریابی در مراحل اولیه است چرا که در این شرایط درمان ها موثر و امید بخش است.
پورزند با بیان اینکه فرهنگ سازی و توجه به اهمیت تشخیص زودرس سرطان سینه بسیار ضروری است تاکید کرد: باید تمام گروه های در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه به ویژه زنان میانسال و سالمند با علایم و نشانه های ابتدایی این بیماری آشنا شده و در صورت ملاحظه این علایم به سرعت به پزشک مراجعه کنند.
وی با اشاره به اینکه پیگیری بیماران مبتلا به سرطان سنیه نیز با اهمیت است یادآور شد: پیگیری بیماری مبتلا به سرطان سینه پس از خاتمه درمان هر چند که به شکل مکتوب مدون و مشخص است ولی اجرای آن به ویژه در کشورمان با چالش هایی همراه است.
پورزندخاطر نشان کرد: تعیین مسئول اصلی پیگیری بیمار فواصل زمانی مراجعات و نکات مورد توجه به بالین و اقدامات غیر بالینی و تروماتیک و همچنین انطباق آن با استانداردها و با شرایط کشورمان از مهمترین موضوعات و نکات در خصوص پیگیری بیماران مبتلا به سرطان سینه است./ع
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.