کسري بودجه بالاي اسپانيا همه کشورهاي منطقه يورو را نگران کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبری یورونیوز، نگرانی در منطقه یورو درباره وضع بودجه واقتصاد اسپانیا بالاگرفته است.

در همین راستا بازار اوراق قرضه از همین حالا فشارهای خود را بر اسپانیا وارد کرده؛ زیرا از وقتی که دولت اسپانیا اعلام کرده است میزان کسری بودجه عمومی اش از 5.8 درصد کمتر نخواهد شد سرمایه گذاران و دست اندر کاران بازار اوراق قرضه نیز تمایل زیادی برای خرید اوراق قرضه اسپانیا نشان نمی دهند وبرای خرید اوراق قرضه حاکمیتی این کشور نرخ سود بیشتری را درخواست می کنند.

با این وجود روز جمعه این هفته دولت راخوی قرار است درباره اجرای طرح ریاضت اقتصادی دیگری تصمیم گیری کند. این تصمیم درست یک روز بعد از برگزاری اعتصاب عمومی در اسپانیا گرفته خواهد شد.

"ماریو مونتی" نخست وزیر ایتالیا و "اولی رن" کمیسر امور اقتصادی اتحادیه اروپا به مادرید هشدار داده اند که کسری بودجه عمومی اسپانیا امسال باید به 5.3 درصد کل تولید ناخالص داخلی این کشور کاهش یابد.

این درحالی است که دولت ماریانو راخوی اعلام کرده است میزان کسری بودجه عمومی کشور امسال از 5.8 درصد کل تولید ناخالص داخلی اسپانیا نمی تواند پایینتر بیاید.

پیش بینی های دولت راخوی حاکی از آن است که امسال اقتصاد اسپانیا امسال 1.7 درصد رشد منفی خواهد داشت و از آن طرف نرخ بیکاری در بین جمعیت فعال این کشور نیز به 24 درصد می رسد.

در چنین شرایطی ماریو مونتی نخست وزیر ایتالیا درباره وضع به وجود آمده در اسپانیا چنین اظهار نظر می کند: اسپانیا اصلاح بازار کار خود را خیلی عجولانه و بدون رایزنی تصویب کرد و در این راه به کسری بودجه خود توجه ای نکرد.

مونتی افزود: این امر به ما و همه اروپا آسیب وارد می کند.

وی مدعی شد به همین علت و به علت نگرانی سرمایه گذاران است که نرخ سود اوراق قرضه ای در اروپا اکنون در حال افزایش است./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار