به دنبال آسیب دیدن کارخانجات تولید کننده هاردیسک در تایلند، بر هم خوردن چرخه تامین قطعات و کاهش عرضه این محصول، شاهد افزایش چند برابری قیمت هاردیسک اینتر تال و اکستر نال در بازار های داخلی بودیم.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران ، دکتر عبدا.. عبدی کارشناس فناوری اطلاعات دلیل اصلی گران شدن هاردیسک را افزایش قیمت دلار و سیلی که در تایلند جاری شد اعلام کرد و افزود: بخش عمده هاردها از شرکت Maxtor تامین می شود که با سیلی که در تالیند جاری شد، انبارهای این شرکت از بین رفته و هاردیسک نایاب شد وطبیعی است وقتی تقاضا بالا برود و عرضه کم باشد شاهد افزایش قیمت چند برابری در این زمینه خواهیم بود.
وی در مورد افزایش تقاضای هاردیسک اکسترنال در ایران گفت: رفته رفته تقاضا برای فلش عمومی کم می شود و به هاردیسک و اکسترنال اضافه می شود و چون استفاده از این محصول در بین اقشار مختلف مرسوم شده و اکثر کاربران در کنار دوربین، لب تاب و گیرنده های خود از هارد دیسک اکسترنال استفاده می کنندن.
عبدی تصریح کرد: همزمانی کاهش تولید و عرضه با افزایش تقاضای بالا برای این محصول باعث گرانی هاردیسک شده است.


***کاهش عرضه هاردیسک افزایش سه برابری قیمت آن را به دنبال داشته است
در ادامه مهندس آرش فاضلی با بیان اینکه بزرگترین تولید کنندگان هاردیسک جهان از جمله هیتاچی و توشیبا مراکز تولید بزرگی در کشور تایلند دارند که بر اثر سیل اخیر شعبه های آنها با مشکل مواجه شده است اظهار داشت: پس از سیل تایلند اکثر تولیدات شرکت ها در انبارها نابود و پس از آن هاردیسک برای مدتی در بازار نایاب شد وعرضه کم و تقاضای بالا برای این محصول افزایش چند برابری قیمت آن را به دنبال داشت.
وی با اشاره به اینکه هنوز عرضه خودرو به تقاضا نرسانده است گفت: البته افزایش چند برابری قیمت هاردیسک در کشور به مسائل ارزی نیز برمی گردد و سونامی کشور ژاپن هم دراین میان بی تاثیر نبوده و چرا که چند تولید کننده هارد مانند توشیبا و میتسوپیشی که در ژاپن بودند مورد آسیب جدی قرار گرفتند.
وی در خصوص افزایش قیمت هاردیسک ها بیان داشت: هاردیسک های اکسترنال در نیمه دوم امسال رشد بی سابقه ای داشته بطوری که هارد اکسترنال 500 گیگ قیمتش از 70 هزار تومان به بالای 250 هزار تومان رسید که این امر ناشی از درخواست های بالا برای این کالای دیجیتالی بود بطوری که پس از سیل تایلند خط تولید کارخانجات خوابید و درایران چون هارد برای سیستم های رایانه ای وجود نداشت افراد هارد اکستر نال را خریداری کرده و داخل کامپیوتر به جای هارد اینتر نال قرار داده و سیستم را به دست مشتری می دادند.
لازم به ذکر است : اگر نگاهی به قیمت های انواع هارد دیسک ها در بازار بیندازیم شاهد رشد چشمگیر این محصول طی سال جاری خواهیم بود بطوری که قیمت هارد اکسترنال 500 گیگ می گیت به 185 هزار تومان و یک ترابایت آن به 260 هزار تومان در اسفند ماه 90 رسیده است.

*** کمبود قطعات در تولیدات هاردیسک اثر گذار است
پس از سیل ویرانگر تایلند که منجر به تعطیلی بسیاری از مراکز صنعتی حوزه الکترونیک این کشور رشد شاهد افزایش چند برابری قیمت هاردیسک در بازار های داخلی بودیم که مهندس محمد جواد مفید دراین باره به خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: تقاضای بازار هاردیسک بصورت عادی نیز بالاست و وقتی کالایی کم عرضه شود قیمت آن افزایش خواهد یافت که با توجه به شرایط اقتصادی ، معاملات و مبادلات ارز سخت تر شده و از طرفی تولید کنند های اصلی جهانی هارد میزان تولیداتشان را پائین آمده چرا که قطعات لازم برای تولید هارد ندارند.
این کارشناس سخت افزار در ادامه افزود: شرکت های تولید کننده هاردیسک در حال بررسی هستند تا بتوانند با استفاده از تکنولوژی های جدید به تولید هاردیسک بپردازند و طبیعی است که کمبود قطعات در تولید این محصول بسیار موثر است.
وی تصریح کرد: پنج تولید کننده برتر و پر فروش بازار جهانی هاردیسک در آخرین فصل سال میلادی گذشته 123.3 میلیون دستگاه هاردیسک به سر تاسر دنیا صادر کرده اند که این میزان در مقایسه با فصل سوم سال 2011 با کاهش 30 درصدی همراه بوده است.
مهندس مفید با بیان اینکه سیل تایلند تاثیر قابل توجهی در روند های تجاری بازار های مختلف گذاشت خاطر نشان کرد: در این میان بازار کامپیوتر و البته هاردیسک بیشتر از هر بازار دیگر تاثیر این اتفاق راتجربه کرد و باران های سیل آسانی تایلند باعث بر هم خوردن چرخه تامین و تولید قطعات و کاهش عرضه هاردیسک ها و دیگر سخت افزارهای ذخیره سازی در بازار های جهانی شد./ع
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.