عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی گفت:شایعترین عارضه سرماخوردگی عفونت گوش میانی است و در شیرخواران دومین بیماری شایع پس از عفونت تنفسی فوقانی است.

اکرم دبیریان  در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: عفونت گوش میانی شایعترین عارضه سرماخوردگی است و اوج شیوع آن در سنین 3 تا 6 ماه و سپس 4 تا 6 سالگی است.

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی تصریح کرد: شایع ترین عارضه عفونت گوش میانی نازوفارنژیت است و میزان بروز آن در فصل زمستان و پاییز افزایش می یابد.

دبیریان خاطر نشان کرد: گوش درد ناگهانی، تب بیشتر از 40 درجه سانتی گراد، تحریک پذیری و یا هنگامی که شیرخوار سرخود را مرتبا می چرخاند و گوش دارای درد است را می کشد و شبها از درد فریاد می کشد اما در وضعیت نشسته از گریه خودداری می کند(به دلیل اینکه در حالت نشسته فشار کمتری به گوش وارد می شود) از علائم و نشانه های عفونت گوش میانی است.

وی  گفت: رژیم غذایی مناسب برای کودکان و شیرخواران غذایی مایع و نرم است ، تمیز و خشک کردن پوست اطراف گوش و کنترل تب به کمک پاشویه صحیح و قراردادن وسایل بازی و سرگرمی در اختیار کودکان و نیز نزدیک تر صحبت کردن با کودک به علت اختلال شنوایی به والدین توصیه می شود.

دبیریان افزود: مهمترین کار برای کاهش این بیماریها و عوارض آن آموزش به خانواده هاست چون به راحتی قابل پیشگیری است بدین ترتیب که تغذیه شیرخوار بهتر است در وضعیت نشسته باشد تا از ابتلا به عفونتهای سیستم تنفسی فوقانی جلوگیری شود./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار