معاون رييس قوه قضاييه مشکلات سند دار نبودن اراضي از جمله اراضي دولتي را کم کاری و کوتاهی نهادهای مرتبط با سازمان ثبت و اسناد عنوان کرد و گفت: نهادهای مرتبط با سازمان ثبت و اسناد كه مي بايست با ارائه اطلاعات ، سند برخي از اراضي را از سازمان ثبت درخواست کنند متأسفانه در این امر کوتاهی مي كنند و در نتيجه اختلاف در مالکيتها و پديده زمين خواري نسبت به اراضي ملي ، شهري يا موقوفات شکل مي گيرد.

به گزارش حوزه حقوقي –قضايي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تویسرکانی معاون رييس قوه قضاييه در نشست رؤسای اتاق های بازرگانی استان های کشور در سالن همایش های اتاق بازرگانی ایران با تاکيد بر ضرورت حمايت حاکميت از بخش خصوصی گفت: بخش خصوصی با توجه به ظرفیت های بالا مي تواند گره گشاي مسائل و مشکلات اقتصادی کشور باشد.

تویسرکانی با اشاره به تکالیف و مسئولیتهای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان ثبت را یک نهاد حاکمیتی دانست و گفت: حدود 14 هزار پیشخوان ، خدمات ثبتی سازمان را به مردم ارائه می دهد و انجام درست این خدمات نقش بسزایی در تثبیت مالکيت ها و امنيت اقتصادی و نظم حقوقی کشور دارد.

وی سازمان ثبت اسناد را سازمانی دانست که در طول سالیان گذشته همراه با تغییرات بوجود آمده، تحول لازم را نداشته است، افزود: در این خصوص لازم است که با توسعه همراه با سرعت و دقت در ارايه خدمات سازمان شفاف تر و به روزتر و دسترسی مردم به خدمات را آسان تر کنیم که البته در این خصوص قدمهای مثبتی تاکنون برداشته شده است.

وي با اشاره به رشد تأسیس شرکت هاي مجازي با ذکر آمار ثبت شرکتها، از جمله مشکلات شرکت ها را در گذشته پلمپ دفاتر عنوان کردکه با اصلاح فرايندها و انعقاد قراردادهایی باشرکت پست این معضل از میان برداشته شد.

تویسرکانی درادامه تصريح كرد: الکترونیکی کردن فرآیند ثبت شرکت ها از جمله سياستهاي در دست اجرا در اداره کل ثبت شرکتهای سازمان ثبت است که از بسیاری فرآیندهای زائد اداری و مشکلات و هزینه ها می کاهد.

معاون رئیس قوه قضائیه ضوابط تعیین نام در جريان ثبت شرکت را ازمشکلات دیگر سازمان ثبت و اسناد عنوان کرد و گفت: اقدامات زیادی در جهت اصلاح فرآیند تعیین نام صورت گرفته و دستور العمل تعیین نام در این خصوص در حال آماده سازی است.

تویسرکانی از اقدامات مهم انجام شده در حوزه مالکیت معنوی را الکترونیکی نمودن بخشي از فرايند ثبت علائم تجاری و اختراعات عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات مهم در این خصوص ثبت بین المللی اختراعات است که در این خصوص نیاز به همکاری و توجه سایر نهادها و تعریف ساختار جدید نیروی انسانی در خصوص مالکیت معنوی و الحاقیه های آن داریم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص ضرورت التزام به قانون گفت: این تصور که در صورت عمل در چارچوب قانون توفیق کمتری در رسیدن به نتیجه داریم تصور اشتباهی است که البته گاهي این تصورات ناشی از بوروکراسی هاي زائد است که می توان با التزام به قانون و با همکاری و تفاهم مشکلات را رفع و نتیجه خوبی حاصل كرد.

معاون رييس قوه قضاييه مشکلات سند دار نبودن اراضي از جمله اراضي دولتي را کم کاری و کوتاهی نهادهای مرتبط با سازمان ثبت و اسناد عنوان کرد و گفت: نهادهای مرتبط با سازمان ثبت كه مي بايست با ارائه ،اطلاعات سند برخي از اراضي را از سازمان ثبت درخواست کنند
،متأسفانه در این امر کوتاهی مي كنند و در نتيجه اختلاف در مالکيتها و پديده زمين خواري نسبت به اراضي ملي ، شهري يا موقوفات شکل مي گيرد.

وی توسعه و تکمیل کاداستر شهری و غیرشهری را از نیازهای جامعه برشمرد و افزود: از نتایج تکمیل این طرح ایجاد نظم حقوقی و کاهش پرونده ها و دعاوی است و بهبود امنیت اقتصادی و اجتماعی را به دنبال دارد.

تویسرکانی مکانیزه کردن امور ثبتی را از اهداف سازمان ثبت اسناد عنوان کرد و افزود: این امر باعث کاهش مراجعات حضوری به سازمان و ادارات ثبتی می شود و نقش زیادی در ارتقاء بهره وري ارتقاء سلامت اداري دارد.

وی در پایان گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آمادگی لازم جهت شرکت در جلسات شورای گفت و گوی استانها را دارد.

در ادامه این نشست دکتر تویسرکانی به مشکلات ثبتی رؤسای اتاق های بازرگانی پاسخ و راهنمایی های لازم را در این خصوص ارائه داد.

همچنین در این نشست نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی ایران به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات اتاق بازرگانی پرداخت. /ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار